The production of knowledge Something known but not corrected
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2017-07-11
Blanca Pascual Ortigosa
Abstract
The purpose of the present article is to develop an approximation to the contemporary challenges we must face from the historiographical articulation point of view. For this investigation, it is unavoidable to go back to the analysis of the production of knowledge, as a methodological process. We will start studying the term "Feminist Art" and we will continue reviewing the mechanisms, canons and legitimacy systems that construct the production of knowledge, in order to analyze the validity of these. Processes that, as the title indicates, have been investigated by numerous critics and theorists of the Feminist Art, from the 70's decade until nowadays, but that we do not yet find left behind or corrected by effective innovative proposals within the legitimized hegemonic spaces. In this scenario, other remnant debates of this gap between life and rule gain presence today under different signs. Like yet another of the challenges that this article unfolds, strategies and methodologies should be examined from a feminist perspective.
How to Cite
Pascual Ortigosa, Blanca. 2017. “The Production of Knowledge: Something Known But Not Corrected”. AusArt 5 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.17791.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
PRODUCTION OF KNOWLEDGE, CANONS, LEGITIMACY, CHALLENGES
References
Berger, John. (1972). 2008. Ways of Seeing. London: Penguin
Constenla, Tereixa. 2013. "Los museos las prefieren monas". El País 1 de dic.
http://sociedad.elpais.com/sociedad/2013/12/01/actualidad/1385921483_501196.html
Cordero Reiman, Karen & Inda Sáenz, comp. 2012. Crítica feminista en la teoría e historia del arte. México DF: Univ. Iberoamericana
Nochlin, Linda. 1971. Art and sexual politics: Why have there been no great women artists?, Thomas B. Hess & Elizabeth C. Baker, eds. New York: Macmillan
Méndez Pérez, Lourdes. 2007. "Narrativas visuales feministas sobre la diferencia sexual: cuerpos, sexos, género y sexualidad". En: Kiss, kiss, bang, bang: Arte eta feminismoaren 45 urte [45 años de arte y feminismo: 45 years of art and feminism], catálogo de la exposición, Xabier Arakistain, ed., 41-53. Bilbao: Museo de Bellas Artes de Bilbao
Phelan, Peggy. 2005. Art and Feminism. Helena Reckitt, ed. New York: Phaidon
Pollock, Griselda. 2008. "Desde las intervenciones feministas hasta los efectos feministas en las historias del arte. Análisis de la virtualidad feminista y de las transformaciones estéticas del trauma". En Producción artística y teoría feminista del arte: Nuevos debates I, Xabier Arakistain y Lourdes Méndez, eds., 42-63. Vitoria-Gasteiz: Montehermoso
Pollock, Griselda. 2007. "Feminidad, modernidad, representación". En: Kiss, kiss, bang, bang: Arte eta feminismoaren 45 urte [45 años de arte y feminismo: 45 years of art and feminism], catálogo de la exposición, Xabier Arakistain, ed., 22-35. Bilbao: Museo de Bellas Artes de Bilbao
Pollock, Griselda. 2003. "¿Puede la historia del arte sobrevivir al feminismo?". Estudiosonline.net. Trad. Ana Navarrete. Última modificación, 30 agosto. http://www.estudiosonline.net/texts/pollock.htm
Constenla, Tereixa. 2013. "Los museos las prefieren monas". El País 1 de dic.
http://sociedad.elpais.com/sociedad/2013/12/01/actualidad/1385921483_501196.html
Cordero Reiman, Karen & Inda Sáenz, comp. 2012. Crítica feminista en la teoría e historia del arte. México DF: Univ. Iberoamericana
Nochlin, Linda. 1971. Art and sexual politics: Why have there been no great women artists?, Thomas B. Hess & Elizabeth C. Baker, eds. New York: Macmillan
Méndez Pérez, Lourdes. 2007. "Narrativas visuales feministas sobre la diferencia sexual: cuerpos, sexos, género y sexualidad". En: Kiss, kiss, bang, bang: Arte eta feminismoaren 45 urte [45 años de arte y feminismo: 45 years of art and feminism], catálogo de la exposición, Xabier Arakistain, ed., 41-53. Bilbao: Museo de Bellas Artes de Bilbao
Phelan, Peggy. 2005. Art and Feminism. Helena Reckitt, ed. New York: Phaidon
Pollock, Griselda. 2008. "Desde las intervenciones feministas hasta los efectos feministas en las historias del arte. Análisis de la virtualidad feminista y de las transformaciones estéticas del trauma". En Producción artística y teoría feminista del arte: Nuevos debates I, Xabier Arakistain y Lourdes Méndez, eds., 42-63. Vitoria-Gasteiz: Montehermoso
Pollock, Griselda. 2007. "Feminidad, modernidad, representación". En: Kiss, kiss, bang, bang: Arte eta feminismoaren 45 urte [45 años de arte y feminismo: 45 years of art and feminism], catálogo de la exposición, Xabier Arakistain, ed., 22-35. Bilbao: Museo de Bellas Artes de Bilbao
Pollock, Griselda. 2003. "¿Puede la historia del arte sobrevivir al feminismo?". Estudiosonline.net. Trad. Ana Navarrete. Última modificación, 30 agosto. http://www.estudiosonline.net/texts/pollock.htm
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.