Max Aub's cinematographic literature A new perception of extermination

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2018-12-30
Rebeca Gómez Cifuentes

Abstract

Max Aub embodies one of the most striking testimonies of the concentration camps of the 20th century. Affiliated with the freedom of man, he can only escape the unpleasant reality that marked the era of extermination by hiding beneath fiction. The life must be transformed into experience to avoid memorization. He fled from manichaeism by making his innumerable characters speak, giving the last word to the reader who will form his chronicle of the most ill-fated era of History. The universe of his texts on the camps becomes a perfect metaphor of the labyrinthine conception that Aub maintained of the human being and of his own existence and in a demonstration that autobiographical writing is not necessary to find out the truth of life. Obviously, a new way of looking, where the mimetic, the diegetic and the extradiegetic merge is needed. A cinematographic literature, because cinema and literature share territory: the territory of dreams.

How to Cite

Gómez Cifuentes, Rebeca. 2018. “Max Aub’s Cinematographic Literature: A New Perception of Extermination”. AusArt 6 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.20326.
Abstract 288 | PDF (Español) Downloads 401

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

EXTERMINATION, LITERATURE, FICTION, CINEMA, AUB, MAX (1903–1972)

References
Alexijevich, Svetlana. 2015. "Nobel Prize Literature Laureate Lecture", 11 ene. http://www.Nobelprize.org/nobel_prizes/literatura/laureates/2015/alexijevich-lecture_en.html

Arendt, Hanna. (1963) 2003. Eichmann en Jerusalén: Un estudio sobre la banalidad del mal. Traducción de Carlos Ribalta. Argentina: Lumen

Aub, Max. (1940) 1999. Manuscrito cuervo: Historia de Jacobo. Introd, ed. y notas de José Antonio Pérez Bowie; con un epílogo de José María Navarro-Calderón. Segorbe: Fundación Max Aub

Aub, Max. (1943) 1997. Campo cerrado. Madrid: Alfaguara

Aub, Max. (1943) 2006. San Juan. Sevilla: Renacimiento

Aub, Max. (1958) 1975. Jusep Torres Campalans. Madrid: Alianza

Aub, Max. 1944. Diario de Djelfa. México: Unión Distribuidora de Ediciones

Benjamin, Walter (1936) 2001. "El narrador". En Iluminaciones IV: Para una crítica de la violencia y otros ensayos. Madrid: Taurus

Coetzee, John Maxwell & Arabella Kurtz. 2015. El buen relato: Conversaciones sobre verdad, ficción y la terapia del psicoanálisis. Traducción de Javier Calvo. Barcelona: Penguin Random House

Durán Blázquez, Manuel. 1963. "Max Aub o La vocación de escritor". Papeles de Son Armadans 92: 125-38

García Lora, José. 1973 "Unidad y pluralidad en Max Aub". Ínsula 13: 320-1

Kertész, Imre. 2002. Yo, otro. Crónica del cambio. Traducción de Adan Kovacsics. Barcelona: Acantilado

Müller, Herta. 2015. En la trampa: Tres ensayos. Traducción del alemán de Isabel García Adánez. Madrid: Siruela

Robles, Gustavo Matías. 2008. "Memoria y testimonio en los escritos concentracionarios de Max Aub" 1º Congreso Internacional de Literatura y Cultura Española Contemporáneas. La Plata: Universidad Nacional de La Plata

Sánchez Zapatero, Javier. 2007. Max Aub y la escritura de la memoria. Sevilla: Renacimiento

Semprún Maura, Jorge. 2002. La escritura o la vida. Barcelona: Tusquets

Sobejano Esteve, Gonzalo. 1985. "La novela poemática y sus alrededores". Biblioteca Virtual Miguel de Cervantes. www.cervantesvirtual.com

Soldevila Durante, Ignacio. 2003. El compromiso de la imaginación: Vida y obra de Max Aub. Segorbe: Fundación Max Aub

Souto Alabarce, Arturo. 1982. "Letras". En El exilio español en México, 362-409. México DF: Salvat

White, Hayden. 2003. El texto como artefacto literario. Traducción de Verónica Tozzi & Nicolás Lavagnino. Barcelona: Paidós

Wiesel, Elie. 1977. "The Holocaust as a literary inspiration". En Dimensions of the Holocaust. Evanston IL: Northwestern University
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)