It’s a relief to be able to pay attention Notes about a learning community, educational research and the figure of art educator in times of neoconservatism and methodicalism

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2020-06-30
Leire Aranburu Etxegoien Amaia Urzain Martínez

Abstract

The article proposes a reflection on how, from the university, places of transit such as learning communities like ARTikertuz can be created where subjects under construction dialogue to think about transforming educational practices from the perspective of art. Bearing in mind that neoconservative ideology and pragmatism are the order of the day, the modes of narrative research are proclaimed as strategies of resistance to the neoliberal drift of educational institutions. In the article we first situate the reader in front of the context of research within a learning community as a tool of resistance; we situate the proposal in a theoretical and conceptual framework that allows us to approach the experience from reflectivity, understanding the very act of writing (of this article) as an investigation of what happens when people come together.

How to Cite

Aranburu Etxegoien, Leire, and Amaia Urzain Martínez. 2020. “It’s a Relief to Be Able to Pay Attention: Notes about a Learning Community, Educational Research and the Figure of Art Educator in Times of Neoconservatism and Methodicalism”. AusArt 8 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.21545.
Abstract 277 | HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 PDF (Español) Downloads 271

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

EDUCATIONAL RESEARCH, NEOCONSERVATISM, ART EDUCATORS, ARTIKERTUZ (LEARNING COMMUNNITY)

References
Calderón García, Natalia & Fernando Hernández Hernández. 2019. La investigación artística: Un espacio de conocimiento disruptivo en las artes y en la universidad. Barcelona: Octaedro

Garcés Mascareñas, Marina. 2017. Nueva ilustración radical. Barcelona: Anagrama

Hernández Hernández, Fernando. 2019. “Pensar la educación (y las humanidades) desde el posthumanismo”. Conferencia I Congreso Internacional Humanidades Digitales y Pedagogías Culturales, Valencia, 7-8 nov. Vídeo de Youtube, 26:21, 13 dic. https://www.youtube.com/watch?v=bTLGdzryNf0

Hester, Helen. 2018. Xenofeminismo: Tecnologías de género y políticas de reproducción. Traducción de Hugo Salas. Buenos Aires: Caja Negra

Melo, Alessandro de, et al. 2019. Perspectivas decoloniales sobre la educación. Prólogo, Gunther Dietz. Málaga: UMA

Pascual Otero, Andrea de & David Lanau Latre. 2018. El arte es una manera de hacer (no una cosa que se hace): Reflexiones a partir de una conversación de Luis Camnitzer y María Acaso. Madrid: Los Libros de la Catarata

Rivas Flores, Ignacio. 2020. “La investigación educativa hoy: Del rol forense a la transformación social”. Márgenes 1: 3-22.

Ruido Pidre, María. 2019. Escenas eliminadas. Fragmentos inéditos intervención en Radio Macba, 11 junio. Podcast de radio, 27:19, 21 ago. https://rwm.macba.cat/es/extra/sonia-290-maria-ruido-escenas-eliminadas

Sánchez de Serdio Martín, Aida. 2007. "Política relacional en las prácticas artísticas colaborativas: Cooperación y conflicto en el desarrollo de un proyecto de vídeo comunitario". Tesis Univ. de Barcelona
Section
Articles