Recording the identities of urban sound ecosystems as a basis for contemporary artistic creation

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2021-06-30
Jaime Alejandro Cornelio Yacaman

Abstract

The sound identity of an ecosystem manifests itself in a complex way, in constant transformation, responding at each moment to different phenomena that constitute or emerge in each place. Recording the sounds that emerge from urban ecosystems is part of a cognitive experience that can be analysed, identified and used in artistic creation. Based on the research questions: what temporal, spatial, geographical, social and perceptual (subjective) elements are involved in the construction of a sound ecosystem?, what factors must be taken into consideration during its recording?, and how can the recording of a sound from an ecosystem tell us something about the identity of this ecosystem?,  the aim of the article is to analyse the relationships between sound, music, art and society in the shaping of territorial sound identity (sound ecosystems) in some significant cases. The analysis will be carried out on the basis of complexity theories (Morin 2010; Whitehead 1920; Stengers 2005; Latour 1995; De Landa 1997) and some case studies (own work; Vigueras 2016; Philipsz 2010; Geometry Global 2016; Heuson 2014). This article aims to contribute to a deepening of the concept of sound recording that can serve the creation of sound art.

How to Cite

Cornelio Yacaman, Jaime Alejandro. 2021. “Recording the Identities of Urban Sound Ecosystems As a Basis for Contemporary Artistic Creation”. AusArt 9 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.22617.
Abstract 449 | PDF (Español) Downloads 272 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

IDENTITY, SOUND, MUSIC, ART, SOCIETY

References
Anderson, Isobel. 2016. “Soundmapping beyond the grid: Alternative cartographies of sound”. Journal of Sonic Studies 11. https://www.researchcatalogue.net/view/234645/234646

Cabrelles Sagredo, María Soledad. 2006. “El paisaje sonoro: ‘Una experiencia basada en la percepción del entorno acústico cotidiano’”. Revista de Folklore 302: 49-56. http://www.cervantesvirtual.com/obra-visor/el-paisaje-sonoro-una-experiencia-basada-en-la-percepcion-del-entorno-acustico-cotidiano/html/

Castillo Villapudua, Karla. 2019. “Claves teóricas en Manuel De Landa: De la ontología deleuziana, los ensamblajes, emergentismo y la historia no lineal”. Andamios (16)40: 229-50. http://dx.doi.org/10.29092/uacm.v16i40.705

Cerdà i Ferré, Josep, Josep Manuel Berenguer Alarcón & Martí Ruiz Carulla. 2020. “Principios básicos del paisaje sonoro” Curso Mooc Universitat de Barcelona. https://es.coursera.org/learn/introduccion-arte-sonoro

Chion, Michel. 1991. El arte de los sonidos fijados. Traducción, Carmen Pardo. Cuenca: Centro de Creación Experimental

De Landa, Manuel. (1997) 2012. Mil años de historia no lineal. Barcelona: Gedisa

De Landa, Manuel. 2006. A new philosophy of society: Assemblage theory and social complexity. London: Continuum

De Landa, Manuel. 2008. “The virtual breeding of sound”. En Sound unbound: Sampling digital music and culture, edited by Paul D. Miller, Cambridge MA: MIT. https://doi.org/10.7551/mitpress/7723.003.0021

Deleuze, Gilles & Felix Guattari. (1972) 2002. Mil Mesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de José Vázquez Pérez, con la colaboración de Umbelina Larraceleta. Valencia: Pre-textos

Dewey, John. (1925) 1948. La experiencia y la naturaleza. Prólogo y versión española de José Gaos. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica

Gabriel, Markus. 2015. Por qué el mundo no existe. Traducción de Juanmari Madariaga. Barcelona: Pasado y Presente

Geometry Global. 2016. “Paris résonne: Meilleurs vœux 2016 de Geometry Global Paris”. Happening musical. Vídeo de Youtube, 1:08, 22 ene. https://www.youtube.com/watch?v=dDBuGbvfwy4

Harman, Gabriel. (2010) 2015. Hacia el realismo especulativo: Ensayos y conferencias. Traducción, Claudio Iglesias; edición al cuidado de Florencio Noceti. Buenos Aires: Caja Negra

James, Diana. 2015. “Tjukurpa time”. En Long history, deep time: Deepening histories of place, edited by Ann McGrath & Mary Anne Jebb, 33-45. Canberra: Australian National University. https://doi:10.22459/LHDT.05.2015

Latour, Bruno. 1995. “¿Tienen historia los objetos? El encuentro de Pasteur y Whitehead en un baño de ácido láctico”. Traducido por Javier Echeverría. Isegoría 12: 92-109. doi.org/10.3989/isegoria.1995.i12.242

Latour, Bruno. 2008. Reensamblar lo social: Una introducción a la teoría del actor-red. Traducción, Gabriel Zadunaisky. Buenos Aires: Manantial

Meillassoux, Quentin. (2006) 2015. Después de la finitud: Ensayo sobre la necesidad de la contingencia. Prefacio, Alain Badiou; traducción, Margarita Martínez; edición al cuidado de Florencio Noceti. Buenos Aires: Caja Negra

Monbiot, George 2013. Feral: Searching for enchantment on the frontiers of rewilding. London: Penguin

Morin, Edgar. (1981) 2010. El método, I. La naturaleza de la naturaleza. Traducción de Ana Sánchez en colaboración con Dora Sánchez García. Madrid: Cátedra

Philipsz, Susan. 2010. “’Lowlands’: Susan Philipsz, Turner Art Prize Winner 2010”. Vídeo de YouTube, 8:25. 18 mayo. https://www.youtube.com/watch?v=UWeKzTDi-OA

Ramírez Torres, Juan Luis. 2004. “El sonido numinoso: Música ritual y biología”. Convergencia (36): 81-97. https://convergencia.uaemex.mx/article/view/1527/1165

Rodríguez Pacheco, Darnika. 2018. “Los escenarios reales de ‘Roma’ que puedes encontrar en México”. El País Verne, 17 dic. https://verne.elpais.com/verne/2018/12/17/mexico/1545062725_147190.html

Sánchez-Fuarros, Iñigo & Daniel André Fernandes Paiva. 2020. “¿A qué suena una ciudad turística sin turistas?” The Conversation, 23 jun. https://theconversation.com/a-que-suena-una-ciudad-turistica-sin-turistas-140351

Sánchez-Fuarros, Iñigo & Salwa El-Shawan Castelo-Branco. 2020. “Sounds of sonification map”. Sound of Tourism (web). http://www.soundsoftourism.pt/mapping-sonic-turistification/

Stengers, Isabelle. 2005. “The cosmopolitical proposal”. En Making things public: Atmospheres of democracy, exhibition at the ZKM, Center for Art and Media in Karlsruhe, 20.03- 03.10, edited by Bruno Latour & Peter Weibel. Cambridge MA: MIT

Westerkamp, Hildegard. (1974) 2013. “Hildegard Westerkamp: ‘Soundwalking’”. Posted by Kamen Nedev. Acoustic Mirror (blog), 26 jun. Publ. orig.: Sound Heritage 3(4): 18. http://acousticmirror.tumblr.com/post/53666735092/hildegard-westerkamp-soundwalking

Whitehead, Alfred North. (1920) 1968. El concepto de la naturaleza. Versión española de Jesús Díaz. Madrid: Gredos
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)