Enhancing the value of the cultural landscape of Jumilla An approach through an artistic proposal
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Gloria Lapeña Gallego
Abstract
Our object of research and artistic intervention is the cultural landscape of the Protected Designation of Origin of Jumilla (Murcia), linked to the agriculture of the vine. Based on Alan Roger's conception of the configuration of the landscape by means of artealisation, made up of material intervention in situ and in visu participation of the active observer, we set ourselves the objective of designing a contemporary artistic construction in line with the heritage traces of the Jumilla landscape, specifically the so-called “cucos”, vernacular constructions in the form of shelters. As conclusions we highlight the conjunction of different perceptive elements in the work which, once located in one of the spots of the landscape we are dealing with, will serve to promote wine tourism in a more active way than the mere visualization of audiovisual narratives by the visitor, typical of theme parks; and the formal, material and conceptual adequacy of the new construction with the existing heritage of this cultural landscape.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
VERNACULAR ARCHITECTURE, ARTEALIZATION, CONTEMPORARY ART, CUCKOO (BIRD), CULTURAL LANDSCAPE, JUMILLA (MURCIA)
Hernández Carrión, Emiliano. 2001. “Avance de los cucos del Norte de la provincia de Murcia, Sur de Albacete y Oeste de Alicante”. I Congreso Nacional de Arquitectura Rural en Piedra Seca. Albacete: Diputación de Albacete
Hernández Carrión, Emiliano. 2005. “Evolución histórica de los vinos de Jumilla”. Revista Murciana de Antropología 12: 249-62. https://revistas.um.es/rmu/article/view/68641
Maderuelo Raso, Javier, dir. 2008. Paisaje y territorio. Antonio Ansón et al. Madrid: Abada
Marcelo León, José. 2018. “Paisaje cultural y una nueva forma de entender el patrimonio en Ecuador”. Revista Interamericana de Ambiente y Turismo 14 (2): 161-9. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-235X2018000200161
Martínez de Pisón, Eduardo. 2007. “Paisaje, cultura y territorio”. En La construcción social del paisaje, Joan Nogué ed., 331-41. Madrid: Biblioteca Nueva
Martínez Puche, Antonio & Francisco José Morales Yago. 2016. “El vino como recurso turístico para el fomento del desarrollo local: Una oportunidad para las comarcas del Vinalopó (Alicante) y el Altiplano Yecla-Jumilla (Murcia)”. Cuadernos de Turismo 38: 267-300. https://doi.org/10.6018/turismo.38.271451
Milani, Raffaele. (2001) 2007. El arte del paisaje. Traducción de Carmen Domínguez; edición de Federico López Silvestre. Madrid: Biblioteca Nueva
Naranjo Santana, Mari Carmen. 2006. “Las construcciones vernáculas en Canarias o las construcciones de la necesidad”. En La arquitectura vernácula: Patrimonio de la humanidad, coord. José Luis Martín, 797-856. Badajoz: Junta de Extremadura
Ramírez Velázquez, Blanca Rebeca & Liliana López Levi. 2015. Espacio, paisaje, región, territorio y lugar: la diversidad en el pensamiento contemporáneo. Ciudad de México: UNAM. https://web.ua.es/es/giecryal/documentos/blanca-uam.pdf
Rivera Blanco, Javier. 2008. “Paisaje y patrimonio”. En Paisaje y patrimonio, Maderuelo Raso, Javier, dir.; Antonio Ansón et al., 11-30. Madrid: Abada
Roger, Alain. (1997) 2007. Breve tratado del paisaje. Traducción de Maysi Veuthey. Madrid: Biblioteca Nueva
Saiz Sánchez, Pablo. 2018. “Harvest Moon Pavilion”. ON Diseño 380/381. http://www.ondiseno.com/proyecto.php?id=2619
Sánchez-Sánchez, Miguel Ángel, Belmonte-Serrato, Francisco & Gustavo Ballesteros Pelegrín. 2017. “Paisaje e identidad territorial del medio natural, rural y urbano de Jumilla (Murcia, SE España)”. M+A 18(2): 177-88. https://doi.org/10.5209/MARE.58371
Valdés Tejera, Esther. 2014. “Nuevos paisajes, viejos modelos: Una mirada al Lago de la Mina de As Pontes”. Constelaciones 2: 217-31. https://doi.org/10.31921/constelaciones.n2a12
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.