The deconstruction of text’s body Rewritten novels through the choreographic language

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2022-06-28
Cintia Borges Carreras

Abstract

In the dance narrative discourse, the body becomes a rhizomatic entity from which the symbolic senses of self-movement are framed. Literary semantics is a resource used to make word’s mimesis in choreographic language, reconfigured to a vocabulary that, still not verbal, is presented analogous to poetic action. If the choreographic work takes the literary account as a reference from which to illustrate its own dramaturgy, the dynamic writing of the movement, significant and discursive, deals with a deconstruction of the text beyond transforming the inherent mechanisms of telling. The conceptualization of this type of choreographic writing stands out when the literary text is the genesis of the text’s body.

Therefore, towards an epistemology of what is narrated through the body, it is inquired in the use of theories and in the concretion of concepts, applicable to dance as indispensable foundations to hermeneutics handling of the choreographic language.

How to Cite

Borges Carreras, Cintia. 2022. “The Deconstruction of text’s Body: Rewritten Novels through the Choreographic Language”. AusArt 10 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.23547.
Abstract 316 | HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 PDF (Español) Downloads 324

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

BODY, NARRATION, DANCE WRITING, DECONSTRUCTION

References
Agnew, Vanessa. 2004. “Introduction: What is reenactment?”. Criticism 46(3): 327-339. http://digitalcommons.wayne.edu/criticism/vol46/iss3/2

Alcalá, Victoria. 2018. “El cronotopos de la danza o La danza como texto”. En Actas del IV Encuentro Platense de Investigadores sobre Cuerpo en las Artes Escénicas y Performáticas, comp., Lucía Belén Merlos & Mariana Lucía Sáez, 98-108. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/69296

Alvarez Puente, Inmaculada. 1994. “El cuerpo en el espacio: Cuestiones sobre el análisis del movimiento en la teoría de la danza”. Tesis Univ. Autónoma de Madrid. https://doi.org/10.13140/2.1.3334.5603

Bobes Naves, María del Carmen. 1987. Estudios de semiología del teatro. Valladolid: Aceña

Borges Carreras, Cintia. 2019. “El fluir narrativo de una Virgina Woolf danzada: El ballet Woolf Works”. AusArt 7 (1): 47-56. https://doi.org/10.1387/AusArt.20666

Borges Carreras, Cintia. 2021. “Narraciones danzadas de un contar mítico: Los textos de Medea en Martha Graham y en Angelin Preljocaj”. Tesis Univ. Autónoma de Madrid. http://hdl.handle.net/10486/696599

Brozas Polo, María Paz. 2013. “El cuerpo en la evolución de la escritura de la danza contemporánea”. Movimento 19 (3): 275-294. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4600466

Burkert, Walter. (1972) 2013. Homo necans: Interpretaciones de ritos sacrificiales y mitos de la antigua Grecia. Traducción del alemán de Marc Jiménez Buzzi. Barcelona: Acantilado

Cabrera Fructuoso, María. 2020. “Baile flamenco: Hibridación hasta la actualidad; Mercado, enseñanza y nuevas necesidades expresivas”. Tesis Univ. Rey Juan Carlos I. http://hdl.handle.net/10115/17511

Castillo Gallusser, Sabrina. 2009. “El ‘cuerpo’ presente de la danza”. Monográfico “Cuerpo, arte y contexto”, Abrapalabra 42

Contreras Lorenzini, María José. 2008. “Práctica performativa e intercorporeidad: Sobre el contagio de los cuerpos en acción”. Apuntes 130: 148-162. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/4623

Duarte, Nelly. 2015. Crónicas en danza: Movimiento, ritmo, energía. Buenos Aires: Dunken

Foster, Susan. 1986. Reading dancing: Bodies and subject in contemporary American dance. Bekerley CA: University of California

Franko, Mark, ed. 2017. The Oxford handbook of dance and reenactment. New York: Oxford University

Fratini, Roberto. 2011. A contracuento: La danza y las derivas del narrar. Barcelona: Diputació de Barcelona

Gallotta, Jean-Claude, Claude Henri-Buffard, Aude Thuries & Marion Boudier. 2009. "Le chorégraphe et son dramaturge. Extraits d’une rencontre avec Jean Claude Gallotta et Claude Henri-Buffard”. Agôn, 28 ago. http://journals.openedition.org/agon/5374

García Canclini, Néstor. 1990. Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Ciudad de México. Grijalbo

Grotowsky, Jerzy. (1968) 2004. Hacia un teatro pobre. Traducción de Margo Glantz. Buenos Aires: Siglo XXI

Lansdale, Janet, ed. 2008. Decentring dancing text: The Challenge of interpreting dances. London: Palgrave Macmillan

Lepecki, André. 2010. “The body is archive: Will to re-enact and the afterlives of dances”. Dance Research Journal 42(2): 28-48. https://www.jstor.org/stable/23266897

Lifar, Serge. (1938) 1973. La danza. Traducción de Ignacio F. de la Reguera; prólogo de Sebastián Gasch. Barcelona: Labor

Louppe, Laurence. (2004) 2011. Poética de la danza contemporánea. Traducción de Antonio Fernández Lera. Salamanca: Universidad de Salamanca

Mateos de Manuel, Victoria. 2015. “Hacia una fenomenología de la danza: ‘Intencionalidad co-encerrada’ en ideas II”. Eikasia 67: 369-378. https://www.revistadefilosofia.org/67-17.pdf

McCulloch, Lynsey & Brandom Shaw, eds. 2019. The Oxford handbook of Shakespeare and dance. Oxford: Oxford University

Merleau-Ponty, Maurice. (1945) 1993. Fenomenología de la percepción. Traducido por Jem Cabanes. Barcelona: Planeta de Agostini

Midgelow, Vida. 2007. Reworking the ballet: Counter-narratives and alternative bodies. London: Routlledge

Ness, Sally. 2004. “Being a body in a cultural way: Understanding the cultural in the embodiment of dance”. In Cultural bodies: Ethnography and theory, edited by Helen Thomas and Jamilah Ahmed, 121-144. Malden MA: Blackwell. https://doi.org/10.1002/9780470775837.ch5

Nietzsche, Friedrich. (1896) 2003. Así habló Zaratustra. Traducido por Andrés Sánchez. Madrid: Alianza

Nugent Rincón, Mercedes. 2012. “El cuerpo de la danza”. En Actas del III Encuentro Platense de Investigadores sobre Cuerpo en las Artes Escénicas y Performáticas, 214-228. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/52037

Pavis, Patrice. 1998. Dictionnaire du théâtre. Paris:‎ Armand Colin

Pérez García, María Matilde. 2009. “El instrumento del intérprete en la danza: el cuerpo como medio de expresión y comunicación escénica”. Danzaratte 6: 48-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3127760

Pocostales Merce, Oriol. 2016. “El cuerpo, el movimiento y las palabras: Los límites del discurso de la danza”, Trabajo fin de máster, UNED. http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:masterFilosofiaFilosofiaPractica-Opocostales

Polo Pujadas, Magda. 2015. “Pensar la danza, pensar el cuerpo”. En Filosofía de la danza, 13-36. Barcelona: Universidad de Barcelona

Sánchez Martínez, José Antonio. 1999. La escena moderna: Manifiestos y textos sobre teatro de la época de vanguardias. Madrid: Akal

Smith, A. William. 1993. “Flickers: A fifty-year-old flicker of the Weidman tradition”. En Dance reconstructed: A conference on modern dance art; Past, present, future, October 16 and 17, 1992, Rutgers University, New Brunswick, New Jersey, Barbara Palfy, Claudia Gitelman & Patricia Mayer, eds. New Brunswick NJ: Mason Gross School of the Arts

Steingress, Gerhard. 1999. “Hibridación como concepto sociocultura”. En Actas del IV Congreso de la Sociedad Ibérica de Etnomusicología: Granada 9 al 12 de julio de 1998, edición a cargo de Carlos Sánchez Equiza, 271-296. Sabadell: Sociedad Ibérica de Etnomusicología

Steingress, Gerhard. 2004. “La hibridación transcultural como clave de la formación del nuevo flamenco: Aspectos historiosociológicos, analíticos y comparativos”. Trans 8: 1-33. http://hdl.handle.net/11441/17046
Section
Articles