The deconstruction of text’s body Rewritten novels through the choreographic language
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
In the dance narrative discourse, the body becomes a rhizomatic entity from which the symbolic senses of self-movement are framed. Literary semantics is a resource used to make word’s mimesis in choreographic language, reconfigured to a vocabulary that, still not verbal, is presented analogous to poetic action. If the choreographic work takes the literary account as a reference from which to illustrate its own dramaturgy, the dynamic writing of the movement, significant and discursive, deals with a deconstruction of the text beyond transforming the inherent mechanisms of telling. The conceptualization of this type of choreographic writing stands out when the literary text is the genesis of the text’s body.
Therefore, towards an epistemology of what is narrated through the body, it is inquired in the use of theories and in the concretion of concepts, applicable to dance as indispensable foundations to hermeneutics handling of the choreographic language.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
BODY, NARRATION, DANCE WRITING, DECONSTRUCTION
Alcalá, Victoria. 2018. “El cronotopos de la danza o La danza como texto”. En Actas del IV Encuentro Platense de Investigadores sobre Cuerpo en las Artes Escénicas y Performáticas, comp., Lucía Belén Merlos & Mariana Lucía Sáez, 98-108. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/69296
Alvarez Puente, Inmaculada. 1994. “El cuerpo en el espacio: Cuestiones sobre el análisis del movimiento en la teoría de la danza”. Tesis Univ. Autónoma de Madrid. https://doi.org/10.13140/2.1.3334.5603
Bobes Naves, María del Carmen. 1987. Estudios de semiología del teatro. Valladolid: Aceña
Borges Carreras, Cintia. 2019. “El fluir narrativo de una Virgina Woolf danzada: El ballet Woolf Works”. AusArt 7 (1): 47-56. https://doi.org/10.1387/AusArt.20666
Borges Carreras, Cintia. 2021. “Narraciones danzadas de un contar mítico: Los textos de Medea en Martha Graham y en Angelin Preljocaj”. Tesis Univ. Autónoma de Madrid. http://hdl.handle.net/10486/696599
Brozas Polo, María Paz. 2013. “El cuerpo en la evolución de la escritura de la danza contemporánea”. Movimento 19 (3): 275-294. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=4600466
Burkert, Walter. (1972) 2013. Homo necans: Interpretaciones de ritos sacrificiales y mitos de la antigua Grecia. Traducción del alemán de Marc Jiménez Buzzi. Barcelona: Acantilado
Cabrera Fructuoso, María. 2020. “Baile flamenco: Hibridación hasta la actualidad; Mercado, enseñanza y nuevas necesidades expresivas”. Tesis Univ. Rey Juan Carlos I. http://hdl.handle.net/10115/17511
Castillo Gallusser, Sabrina. 2009. “El ‘cuerpo’ presente de la danza”. Monográfico “Cuerpo, arte y contexto”, Abrapalabra 42
Contreras Lorenzini, María José. 2008. “Práctica performativa e intercorporeidad: Sobre el contagio de los cuerpos en acción”. Apuntes 130: 148-162. https://repositorio.uc.cl/handle/11534/4623
Duarte, Nelly. 2015. Crónicas en danza: Movimiento, ritmo, energía. Buenos Aires: Dunken
Foster, Susan. 1986. Reading dancing: Bodies and subject in contemporary American dance. Bekerley CA: University of California
Franko, Mark, ed. 2017. The Oxford handbook of dance and reenactment. New York: Oxford University
Fratini, Roberto. 2011. A contracuento: La danza y las derivas del narrar. Barcelona: Diputació de Barcelona
Gallotta, Jean-Claude, Claude Henri-Buffard, Aude Thuries & Marion Boudier. 2009. "Le chorégraphe et son dramaturge. Extraits d’une rencontre avec Jean Claude Gallotta et Claude Henri-Buffard”. Agôn, 28 ago. http://journals.openedition.org/agon/5374
García Canclini, Néstor. 1990. Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Ciudad de México. Grijalbo
Grotowsky, Jerzy. (1968) 2004. Hacia un teatro pobre. Traducción de Margo Glantz. Buenos Aires: Siglo XXI
Lansdale, Janet, ed. 2008. Decentring dancing text: The Challenge of interpreting dances. London: Palgrave Macmillan
Lepecki, André. 2010. “The body is archive: Will to re-enact and the afterlives of dances”. Dance Research Journal 42(2): 28-48. https://www.jstor.org/stable/23266897
Lifar, Serge. (1938) 1973. La danza. Traducción de Ignacio F. de la Reguera; prólogo de Sebastián Gasch. Barcelona: Labor
Louppe, Laurence. (2004) 2011. Poética de la danza contemporánea. Traducción de Antonio Fernández Lera. Salamanca: Universidad de Salamanca
Mateos de Manuel, Victoria. 2015. “Hacia una fenomenología de la danza: ‘Intencionalidad co-encerrada’ en ideas II”. Eikasia 67: 369-378. https://www.revistadefilosofia.org/67-17.pdf
McCulloch, Lynsey & Brandom Shaw, eds. 2019. The Oxford handbook of Shakespeare and dance. Oxford: Oxford University
Merleau-Ponty, Maurice. (1945) 1993. Fenomenología de la percepción. Traducido por Jem Cabanes. Barcelona: Planeta de Agostini
Midgelow, Vida. 2007. Reworking the ballet: Counter-narratives and alternative bodies. London: Routlledge
Ness, Sally. 2004. “Being a body in a cultural way: Understanding the cultural in the embodiment of dance”. In Cultural bodies: Ethnography and theory, edited by Helen Thomas and Jamilah Ahmed, 121-144. Malden MA: Blackwell. https://doi.org/10.1002/9780470775837.ch5
Nietzsche, Friedrich. (1896) 2003. Así habló Zaratustra. Traducido por Andrés Sánchez. Madrid: Alianza
Nugent Rincón, Mercedes. 2012. “El cuerpo de la danza”. En Actas del III Encuentro Platense de Investigadores sobre Cuerpo en las Artes Escénicas y Performáticas, 214-228. La Plata: Universidad Nacional de La Plata. http://sedici.unlp.edu.ar/handle/10915/52037
Pavis, Patrice. 1998. Dictionnaire du théâtre. Paris: Armand Colin
Pérez García, María Matilde. 2009. “El instrumento del intérprete en la danza: el cuerpo como medio de expresión y comunicación escénica”. Danzaratte 6: 48-55. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=3127760
Pocostales Merce, Oriol. 2016. “El cuerpo, el movimiento y las palabras: Los límites del discurso de la danza”, Trabajo fin de máster, UNED. http://e-spacio.uned.es/fez/view/bibliuned:masterFilosofiaFilosofiaPractica-Opocostales
Polo Pujadas, Magda. 2015. “Pensar la danza, pensar el cuerpo”. En Filosofía de la danza, 13-36. Barcelona: Universidad de Barcelona
Sánchez Martínez, José Antonio. 1999. La escena moderna: Manifiestos y textos sobre teatro de la época de vanguardias. Madrid: Akal
Smith, A. William. 1993. “Flickers: A fifty-year-old flicker of the Weidman tradition”. En Dance reconstructed: A conference on modern dance art; Past, present, future, October 16 and 17, 1992, Rutgers University, New Brunswick, New Jersey, Barbara Palfy, Claudia Gitelman & Patricia Mayer, eds. New Brunswick NJ: Mason Gross School of the Arts
Steingress, Gerhard. 1999. “Hibridación como concepto sociocultura”. En Actas del IV Congreso de la Sociedad Ibérica de Etnomusicología: Granada 9 al 12 de julio de 1998, edición a cargo de Carlos Sánchez Equiza, 271-296. Sabadell: Sociedad Ibérica de Etnomusicología
Steingress, Gerhard. 2004. “La hibridación transcultural como clave de la formación del nuevo flamenco: Aspectos historiosociológicos, analíticos y comparativos”. Trans 8: 1-33. http://hdl.handle.net/11441/17046
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.