What position does writing take in the artistic field?

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2022-06-28
Jessie García Rodríguez

Abstract

Is there a place for writing in the field of contemporary art? From this article we propose to rethink the established notions and the role of writing within the artistic field. We also seek to understand writing as one more practice within the art system and not as a mere tool To do this, we proceed, on the one hand, to reflect on writing itself, and on the other hand, to a review by artists and authors whose practice falls within this area that arises with the hybridization of both fields ( both practically and theoretically), to demystify preconceived ideas about the position of writing within artistic practice. Adopting this new way of understanding writing and the relationships that arise in the act of writing, we try to attract this displaced field to the academic system of artistic education, to offer and generate a more interdisciplinary education.

How to Cite

García Rodríguez, Jessie. 2022. “What Position Does Writing Take in the Artistic Field?”. AusArt 10 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.23574.
Abstract 248 | HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 PDF (Español) Downloads 370

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

WRITING, CONTEMPORARY ART, ARTISTIC PRACTICE, ABSENCE/DISPLACEMENT

References
Barthes, Roland. (1953) 1987. El grado cero de la escritura: Seguido de nuevos ensayos críticos. Traducción de Nicolás Rosa. Ciudad de México: Siglo XXI

Barthes, Roland. (1973) 2002. Variaciones sobre la escritura. Trad., Enrique Folch Fernández. Barcelona: Paidós

Bauman, Zygmunt. 2007. Arte, ¿líquido? Edición y traducción de Francisco Ochoa de Michelena. Madrid: Sequitur

Caspão, Paula. 2015. “Invertir inclinaciones ¿hay vida en el hacer teórico?”. Traducción de Ana Buitrago García. En Ejercicios de ocupación: Afectos, vida y trabajo, Mary Zournazi et al., 125-150. Barcelona: Polígrafa. http://hdl.handle.net/20.500.11904/1150

Cornelio Yacamán, Jaime Alejandro, et al. 2021. TXT-Lab: Prácticas de escritura desde/por/para el arte. Bilbao: Popurrit

De la Nuez, Iván, comisario. 2019. “Nunca real/siempre verdadero”. Programa Metrópolis sobre la exposición en Azkuna Zentroa (Bilbao), emitido en La 2, 25:00, 28 mayo. https://www.rtve.es/play/videos/metropolis/metropolis-cap-65-hd-never-real/5244862/

Fernández Polanco, Aurora, 2013. “Escribir desde el montaje”. En Investigación artística y universidad: Materiales para un debate, Selina Blasco Castiñeyra et al. Madrid: Ediciones Asimétricas

Gómez Vázquez, Rakel. 2021. "Escribir para hacerlo mejor: Reflexiones en torno a la escritura en la práctica artística". En TXT-Lab: Prácticas de escritura desde/por/para el arte, Cornelio Jaime Alejandro Yacamán et al., 21-33. Bilbao: Popurrit

Moraza Pérez, Juan Luis. 2009. “El deseo del artista”. Conferencia, Colegio de Psicoanálisis de Madrid. http://www.victordelrio.es/blog_docente/wp-content/uploads/2013/04/EL-DESEO-DEL-ARTISTA.pdf

Sánchez Duro, Oihane. 2021. "La escritura en arte: Una práctica permeable". En TXT-Lab: Prácticas de escritura desde/por/para el arte, Cornelio Jaime Alejandro Yacamán et al., 9-19. Bilbao: Popurrit
Section
Articles