The impossible closure of the 'graphikós' concept and its exemplification in the artist's book and the graphic score

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2023-04-27
Joan Gómez Alemany

Abstract

Investigating the graphic word, as an introduction, some questions about methodology and science are raised. Especially the inexistence of an objective scientific rationality is demonstrated, to bet on hybrid methodologies or that resort to subjectivity, cultural production or research based on the arts. Next, the concept of graph is investigated, tracing its graphikós etymology and semantic field. In this way, an attempt is made to limit its ambiguous and broad meaning. In turn, the inseparable relationship between what is graphic and the engraver is explored, and the concept of trace related to graphics is analyzed. Noting the difficulty of fully understanding graphikós, we seek to define it through two examples (the artist's book and the graphic score). Concluding that these also carry an open and contradictory definition, a metaphor for our contemporary time and its digital reality where the graphic is currently registered.

How to Cite

Gómez Alemany, Joan. 2023. “The Impossible Closure of the ’graphikós’ Concept and Its Exemplification in the artist’s Book and the Graphic Score”. AusArt 11 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.24156.
Abstract 261 | PDF (Español) Downloads 461

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

INTERDISCIPLINARY RESEARCH, ARTIST BOOK, GRAPHIC SCORE, GRAPHIKÓS

References
Ariza Barcina, Javier. 2008. Las imágenes del sonido: Una lectura plurisensorial en el arte del siglo XX. Cuenca: Universidad de Castilla-La Mancha

Benjamin, Walter. (1940) 2008. Obras. Edición de Rolf Tiedemann & Hermann Schweppenhuser; con la colaboración de Theodor W. Adorno & Gershom Scholem; edición española al cuidado de Juan Barja, Félix Duque & Fernando Guerrero; traducción, Alfredo Brotons Muñoz. Madrid: Abada

Buj Corral, Marina. 2015. «Partituras gráficas y gráficos musicales circulares en el arte contemporáneo (1950-2010)». Tesis Univ. Barcelona

Cage, John. 1969. Notations. New York: Something Else. https://monoskop.org/File:Cage_John_Notations.pdf

Crespo Martín, Bibiana. 2012. ·«El libro-arte / libro de artista: Tipologías secuenciales, narrativas y estructuras». Anales de Documentación 15(1). http://dx.doi.org/10.6018/analesdoc.15.1.125591

Feyerabend, Paul. (1975) 1986. Tratado contra el método: Esquema de una teoría anarquista del conocimiento. Traducción Diego Ribes. Madrid: Tecnos

García Fernández, Isaac Diego. 2020. «Reflexiones en torno a la noción de arte sonoro y los límites y contextos del grafismo musical». Arte, Individuo y Sociedad 32(1): 97-116. https://doi.org/10.5209/aris.62464

Gómez Alemany, Joan. 2021. «Las partituras como intervención plástica: Entrevista de Macarena Montesinos a Joan Gómez Alemany sobre sus partituras gráficas». Sul Ponticello, 1 abril. https://sulponticello.com/iii-epoca/las-partituras-como-intervencion-plastica/

González Casanova, Pablo. 2005. Las nuevas ciencias y las humanidades: De la academia a la política. Barcelona: Anthropos

Kuhn, Thomas Samuel. (1962) 2004. La estructura de las revoluciones científicas: Traducción de Agustín Contín. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica

Irwin, Rita L. & Diego García Sierra. 2017. «La práctica de la a/r/tografía». Educación y Pedagogía 25(65-66): 106–113. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328771

Maderuelo Raso, Javier. 2018. Arte impreso. Santander: La Bahía

Marín-Viadel, Ricardo & Joaquín Roldán. 2019. «A/r/tografía e investigación educativa basada en artes visuales en el panorama de las metodologías de investigación en educación artística». Arte, Individuo y Sociedad 31(4): 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409

Méndez, Nicolás Agustín. 2013. «Adorno y Derrida: Encuentros y puntos de contacto». «Nuevo pensamiento III», monográfico Nuevo Pensamiento 3(3). https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=5513832

Peñalver Gómez, Patricio. 1989. «Introducción». En La deconstrucción en las fronteras de la filosofía, Jacques Derrida; introducción [y traducción] de Patricio Peñalver Gómez. Barcelona: Paidós

Sauer, Theresa. 2009. Notations 21. New York: Mark Batty

Zunzunegui Díez, Santos. (1989) 2010. Pensar la imagen. Madrid: Cátedra
Section
Articles