The conservation of audiovisual material Positions and visions of the conservator-restorer and the artist in changing artistic manifestations
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Contemporary artistic manifestations are a part of new media. Specifically, this contribution focuses on the inclusion of experimental audiovisual in new media works. These manifestations are complex due to the number of elements that make them up. Also due to the obsolescence of their equipment. The possibilities of preservation are based on the inclusion of changes and/or modifications which, without transforming their identity, allow them to avoid obsolescence. This contribution goes deeply into the conservation and restoration criteria linked to the dialogue with the artists. This is illustrated through three concrete examples with different conservation casuistics. These demonstrate the changing nature of these manifestations and the variation in traditional conservation theory by future conservation-restoration specialists.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
CONSERVATION, OBSOLESCENCE, AUDIOVISUAL, NEW MEDIA
García Morales, Lino & Pilar Montero Vilar. 2013. «Ergonomía de la obsolescencia». En Conservación de Arte Contemporáneo: 14ª Jornada, Grupo Español de Conservación GE-IIC, 11-22. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía
García Morales, Lino. 2020. Filosofía de la restauración: Después del fin de la restauración. Norderstedt: Books on Demand
Grupo Español de Conservación GE-IIC. 2013. Conservación de Arte Contemporáneo: 14ª Jornada. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. https://www.museoreinasofia.es/publicaciones/conservacion-arte-contemporaneo-14a-jornada
Muñoz Viñas, Salvador. 2003. Teoría contemporánea de la restauración. Madrid: Síntesis
Rivas Tornés, Regina. 2016. «Estrategias de preservación de los elementos electrónicos empleados en producciones artísticas». Trabajo final de máster, Univ. Politécnica de Valencia. http://hdl.handle.net/10251/74249
Rotaeche González de Ubieta, Mikel Imanol. 2010. Conservación y restauración de materiales contemporáneos y nuevas tecnologías. Madrid: Síntesis
Rotaeche González de Ubieta, Mikel Imanol. 2014. «El cine en los museos de arte contemporáneo: Conflicto de presentación y comunicación». AusArt 2(2). https://doi.org/10.1387/ausart.14005
Villota Toyos, Gabriel & Arturo Rodríguez Bornaetxea. 2022. «VideoFlux: Una propuesta de investigación en torno al audiovisual experimental». II Congreso Internacional Estéticas Híbridas de la Imagen en Movimiento: Identidad y Patrimonio, 20-22 octubre 2021, Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/EShID2021.2021.13250
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.