The conservation of audiovisual material Positions and visions of the conservator-restorer and the artist in changing artistic manifestations

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2024-01-31
Carmen Moral Ruiz Mireya Arenas Patiño

Abstract

Contemporary artistic manifestations are a part of new media. Specifically, this contribution focuses on the inclusion of experimental audiovisual in new media works. These manifestations are complex due to the number of elements that make them up. Also due to the obsolescence of their equipment. The possibilities of preservation are based on the inclusion of changes and/or modifications which, without transforming their identity, allow them to avoid obsolescence. This contribution goes deeply into the conservation and restoration criteria linked to the dialogue with the artists. This is illustrated through three concrete examples with different conservation casuistics. These demonstrate the changing nature of these manifestations and the variation in traditional conservation theory by future conservation-restoration specialists.

How to Cite

Moral Ruiz, Carmen, and Mireya Arenas Patiño. 2024. “The Conservation of Audiovisual Material: Positions and Visions of the Conservator-Restorer and the Artist in Changing Artistic Manifestations”. AusArt 12 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.25806.
Abstract 74 | PDF (Español) Downloads 162

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

CONSERVATION, OBSOLESCENCE, AUDIOVISUAL, NEW MEDIA

References
Crescentino, María Alejandra. 2022. «Entre archivos analógicos y archivos virtuales: Videoarte del sur en la encrucijada». II Congreso Internacional Estéticas Híbridas de la Imagen en Movimiento: Identidad y Patrimonio, 20-22 octubre 2021, Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/EShID2021.2021.13232

García Morales, Lino & Pilar Montero Vilar. 2013. «Ergonomía de la obsolescencia». En Conservación de Arte Contemporáneo: 14ª Jornada, Grupo Español de Conservación GE-IIC, 11-22. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía

García Morales, Lino. 2020. Filosofía de la restauración: Después del fin de la restauración. Norderstedt: Books on Demand

Grupo Español de Conservación GE-IIC. 2013. Conservación de Arte Contemporáneo: 14ª Jornada. Madrid: Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía. https://www.museoreinasofia.es/publicaciones/conservacion-arte-contemporaneo-14a-jornada

Muñoz Viñas, Salvador. 2003. Teoría contemporánea de la restauración. Madrid: Síntesis

Rivas Tornés, Regina. 2016. «Estrategias de preservación de los elementos electrónicos empleados en producciones artísticas». Trabajo final de máster, Univ. Politécnica de Valencia. http://hdl.handle.net/10251/74249

Rotaeche González de Ubieta, Mikel Imanol. 2010. Conservación y restauración de materiales contemporáneos y nuevas tecnologías. Madrid: Síntesis

Rotaeche González de Ubieta, Mikel Imanol. 2014. «El cine en los museos de arte contemporáneo: Conflicto de presentación y comunicación». AusArt 2(2). https://doi.org/10.1387/ausart.14005

Villota Toyos, Gabriel & Arturo Rodríguez Bornaetxea. 2022. «VideoFlux: Una propuesta de investigación en torno al audiovisual experimental». II Congreso Internacional Estéticas Híbridas de la Imagen en Movimiento: Identidad y Patrimonio, 20-22 octubre 2021, Universitat Politècnica de València. https://doi.org/10.4995/EShID2021.2021.13250
Section
Articles