Theoretical-practical reflection on participatory audiovisual creation
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
There is a form of participatory audiovisual creation that emerges in educational, community, or artistic settings, distinguishing itself from more conventional audiovisual production models. In terms of creative processes, these develop from more horizontal approaches, with a political dimension, often linked to projects that evolve based on the contributions of participating individuals. These collective, collaborative, and/or participatory narratives are built through mediation processes and participatory methodologies. This article aims to create a discursive corpus around collaborative and/or participatory audiovisual practices to further delve into their practical implementation and theoretical reflection. To achieve this, the intention is to confront theoretical references with a case study of a real participatory video project developed in 2022 in a senior residence in Bermeo (Bizkaia) under the name «Remake».
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
PARTICIPATORY AUDIOVISUAL, COLLABORATIVE AUDIOVISUAL, COMMUNITY ART, CULTURAL MEDIATION, VIDEO ART
Cruz García, Lázaro. 2021. «La difusión del cine colaborativo: Métodos y beneficios multidireccionales de la difusión de los cines de participación». AdComunica 22: 317-337. https://doi.org/10.6035/2174-0992.2021.22.16
Jenkins, Henry. (2006) 2008. Convergence culture: La cultura de la convergencia de los medios de comunicación. Traducción de Pablo Hermida Lazcano. Barcelona: Paidós
Martínez Sánchez, Cuautli Exal. 2016. «Estrategias del arte participativo: Entre la micro-política y el software social». AusArt 4(1): 207-216. https://doi.org/10.1387/ausart.16704
Montero Sánchez, Dadid & José Manuel Moreno Domínguez. 2020. «Explorando el campo de conocimiento del video participativo: Un recorrido por las principales aportaciones teórico-prácticas». Revista Internacional de Comunicación y Desarrollo RICD 3(11): 92-108. https://doi.org/10.15304/ricd.3.11.6345
Ortuño Mengual, Pedro & Virginia Villaplana Ruiz. 2017. «Activismo transmedia: Narrativas de participación para el cambio social; Entre la comunicación creativa y el media art». Obra Digital 12: 123-144. https://raco.cat/index.php/ObraDigital/article/view/328402
Ortuño Mengual, Pedro. 2013. «Antecedentes del vídeo participativo como alternativa a la televisión comercial». DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário 14: 113-138. http://www.doc.ubi.pt/14/dossier_pedro_ortuno.pdf
Rodrigo Montero, Javier & Antonio Collados Alcaide. 2015. «Retos y complejidades de las prácticas artísticas colaborativas y las pedagogías colectivas». Pulso 38: 57-72. https://doi.org/10.58265/pulso.5071
Roig Telo, Antoni. 2017. «Cine colaborativo, entre los discursos, la experimentación y el control: Metodologías participativas en ficción y no-ficción». Obra Digital 12: 13-25. http://hdl.handle.net/10609/70656
Sucari Jabbaz, Jacobo. 2017. «El documental social participativo: El protagonista como sujeto de la historia». Obra Digital 12: 69-85. https://raco.cat/index.php/ObraDigital/article/view/328398
Tudurí, Gerardo. 2008. «Manifiesto del cine sin autor: Realismo social extremo en el siglo XXI (Versión 1.0)». https://ia802607.us.archive.org/23/items/ManifiestoDelCineSinAutor/ManifiestoCsa.pdf
Villaplana Ruiz, Virginia. 2016. «Tendencias discursivas: Cine colaborativo, comunicación social y prácticas de participación en internet». AdComunica 12: 109-126. https://raco.cat/index.php/adComunica/article/view/312860
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.