Polyhedra in Secondary Education in Spain (1955-1960): construction of mathematical models
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This paper analyses some of the mathematical models that were proposed for the study of polyhedra in secondary education between 1955 and 1960. It considers the proposals developed by Puig Adam, professor at the Instituto San Isidro (Madrid), and others inspired by them, such as those of Puig Sabadell. The sources consulted were mainly the methodological works that Puig Adam addressed to secondary school teachers and the professional journal Enseñanza Media. The study shows that these authors considered that the construction of models in the classroom favours creative activity and the understanding of spatial relations among pupils.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
polyhedra, mathematical models, secondary education, Puig Adam
Ausejo, E. (2013). La introducción de la «matemática moderna» en la enseñanza no universitaria en España (1953-1970). La Gaceta de la RSME , 16(4), 727-747.
Dólera-Almaida, J. y Carrillo-Gallego, D. (2023). Dynamic and Multipurpose Teaching Models at the First International Exhibition of Mathematics Teaching Material. Educ. Sci. 2023, 1, 0. https://doi.org/10.3390/educsci1010000
Dólera-Almaida, J.; Carrillo-Gallego, D. y Sánchez Jiménez, E. (en prensa). Puig Adam y el Instituto-Escuela de Madrid. Historia y Memoria de la Educación.
Dólera-Almaida, J. y Sánchez-Jiménez, E. (en prensa). Pedro Puig Adam y el método heurístico en la enseñanza de las matemáticas en España. El futuro del pasado.
Felix, L. (1986). Aperçue Historique (1950-1984) sur la Commision Internationale sur l’Etude et l’Amélioration de l’Enseignement des Mathématiques (CIEAEM). Bordeaux: IREM de Bordeaux.
González Astudillo, M.T. (2008) Las ideas sobre la educación matemática de Pedro Puig Adam ¿precursoras de la Matemática Moderna? Quadrante, XVII(1), 93-108.
JAE (1925). Un ensayo pedagógico. El Instituto-Escuela de segunda enseñanza de Madrid (organización, métodos, resultados). Madrid: Junta para la Ampliación de Estudios e Investigaciones.
Puig Adam, P. (1955). La Comisión Internacional para el estudio y mejoramiento de la enseñanza matemática. Proyecto de una interesante reunión en Madrid, abril de 1957. Revista de Educación, 38, 96.
Puig Adam, P. (1956). Didáctica matemática eurística. Madrid: Instituto de Formación del Pro-fesorado de Enseñanza Laboral.
Puig Adam, P. (1957). Un nuevo material para la enseñanza eurística de la Geometría del Espacio. Enseñanza Media, 3, 22-26.
Puig Adam, P. (1958). El material didáctico matemático actual. Madrid: Ministerio de Educación Nacional.
Puig Adam, P. (1960). La matemática y su enseñanza actual. Madrid: Ministerio de Educación Nacional.
Puig Adam, P. (1967). Modelos preparados y modelos realizados. En CIEAEM (Ed.), El material para la enseñanza de las matemáticas (pp. 192-209). Madrid: Aguilar.
Puig Adam, P. (1979). El què podria ésser l'ensenyament de la Matemàtica a l'Institut-Escola. Butlletí de la Secció de Matemàtiques de la Societat Catalana de Ciències Físiques, Químiques i Matemàtiques, 1, 19-30.
Puig Sabadell, M. D. (1958). Material multivalente para la Geometría del Espacio. Enseñanza Media, 29-32, 25-31.
Puig Sabadell, M. D. (1959). Los poliedros estrellados como centro de interés. Enseñanza Media, 50-52, 1523-1530.
Puig Sabadell, M. D. (1960a). Multivalencia de las situaciones geométricas. Enseñanza Media, 63-66, 1125-1134.
Puig Sabadell, M. D. (1960b). El aula de matemáticas. Enseñanza Media, 63-66, 1824-1834.
Rodríguez Lesmes, D. (1960). Prólogo. En P. Puig Adam (Eds.), La matemática y su enseñanza actual (pp. IX-XV). Madrid: Publicaciones de la Revista de Enseñanza Media.
Salcedo, M. M. (1956). El Centro de Orientación Didáctica: lo que es y lo que se propone. Enseñanza Media, 1, 5-7.
Sales Rufí, J. (2000). Pedro Puig Adam, maestro. Suma, 34, 9-20.
Viñao, A. (2000). Un modelo de reforma educativa: los Institutos-Escuela (1918-1936). Boletín de la Institución Libre de Enseñanza, 39, 63-88.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.