Educate children through traditional games and toys: outdoor pedagogical experiences

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2017
María Tejero Muñoz Laura Prieto Barrera Pablo Álvarez Domínguez

Abstract

In present day society, traditional games and toys deserve to be considered an important part of our cultural heritage, which must be protected and valued in order to bequeathed to future generations. The aim of this project is to research the opportunities of games and traditional toys to promote the socialization and integral development of childhood. Thus, we are responsible for emphasizing the commitment that society has to promulgate so many games and toys that, historically, have been employed to educate the youngest children of society. Being our focus of attention to demonstrating that one and the other are still necessary and beneficial for children, we have designed, implemented and evaluated a traditional, open air gymkhana with which it has been tried to determine that traditional games and toys as an historic educational heritage, has an enormous instructive potential to educate the current childhood. The results of this work, which are based on a broader research linked to an end-of-degree project of the degree in Early Childhood Education, allow us to reach the conclusion that a look at the ludic world of yesterday helps us to build the future of our society from the present. With this, we recognize that, in general, historic educational heritage and with it traditional games and toys, in particular, deserves special consideration in current education.

How to Cite

Tejero Muñoz, M., Prieto Barrera, L., & Álvarez Domínguez, P. (2017). Educate children through traditional games and toys: outdoor pedagogical experiences. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (18), 73–106. https://doi.org/10.35072/CABAS.2017.26.26.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 190 | Cabas1804 (Español) Downloads 83

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

historical educational heritage, traditional games and toys, ludic pedagogy, childhood

References
Alfonso, P., & Aguado, J.P. (2012). Estereotipos y coeducación. España: Fondo Social Europeo-Consejo Comarcal del Bierzo.
Álvarez, P. (2012). Cada cual que aprenda su juego. Juegos populares como patrimonio de la Educación Física. Revista Tándem. Didáctica de la Educación Física; no. 39, abril-mayo-junio, pp. 99-106. En línea: http://www.grao.com/revistas/tandem/039-actividades-fisicas-artistico-expresi- vas-que-nos-preocupa/cada-cual-que-aprenda-su-juego-juegos-populares-de-la-infancia-como-patrimonio-de-la-educacion-fisica
Álvarez, P. (2016). Los Museos Pedagógicos en España. Entre la memoria y la creatividad. Gijón: Trea S.L y EUS.
Álvarez, P.; Núñez, M. y Rebollo, M.J. (2012). Viaje hacia una realidad inacabada: el Museo Pedagógico de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. CABÁS: patrimonio histórico-educativo, no 8, diciembre, pp. 157-176. En línea: http://revista.muesca.es/documentos/cabas8/MUPEFASE.pdf ISSN 1989-5909
Álvarez, P.; Núñez, M. y Rebollo, M.J. (2012). El Museo Pedagógico de la Facultad de CCE de la Universidad de Sevilla: un espacio para contar historias. Sevilla: Secretariado de Recursos Audiovisuales de la Universidad de Sevilla.
Bonal, R. (1991). La pedagogía al carrer. Teoría i práctica de l’educació al carrer. Barcelona: Ed. Claret.
Carmona Ruíz, R. (2012). Juegos tradicionales, patrimonio cultural inmaterial de la humanidad. Una revisión a través de la pintura. EmasF, Revista Digital de Educacion Fisica, año 3, no. 15, marzo-abril, pp. 1-14.
Fonseca Rodríguez, J.M. (2015). La importancia y la apropiación de los espacios públicos en las ciudades. Revista de Tecnología y Sociedad, no. 7 (4). En línea: http://www.udgvirtual.udg.mx/paakat/index.php/paakat/article/view/222/329
Huizinga, J. (1957). Homo ludens. Buenos Aires: Enece Editores.
Jiménez, M.I. (2004). Jugar: la forma más divertida de educar. Madrid: Palabras, S.A.
Kac, M. (2015). El periodo de iniciación en la Educación Infantil. Conformación grupal y dimensión lúdico-creativa del aprendizaje: propuestas didácticas y planificación estratégica. Buenos Aires: Novedades Educativas.
Lantigua, J. (2007). El deterioro de los juegos tradicionales. Revista digital Lecturas: Educación física y deportes, no. 106, pp. 447-463.
Lindon, A. (2006). Lugares e imaginarios en la metropolis. Barcelona: Anthropos.
Navacerrada, R. (2008). El juego tradicional en la escuela del siglo XXI. Revista Pedagogica ADAL, no. 17, pp. 15-23. Disponible en: http://www.apefadal.es/pdf/revista_23_digital.pdf
Ortiz, J. & Álvarez, P. (2016). Una mirada a los juegos y juguetes del ayer. Encuentro intergeneracional entre abuelos/as y nietos/as para la recuperación del patrimonio educativo. Cabás. Patrimonio Histórico Educativo. En línea: http://revista.muesca.es/experiencias15/364-encuentro-intergeneracional
Payá Rico, A. (2008). Aprender jugando: una mirada histórico educativa. Valencia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Valencia.
Puig, J.M. & Trilla, J. (1996). Pedagogía del ocio. Barcelona: Laertes.
Pérez, P.M. (2015). Los espacios de juego y el desarrollo cívico en la infancia. Valencia: Organización Juvenil Española.
Zapata, O. (1988). El aprendizaje por el juego en la etapa maternal y preescolar. México D.F.: Pax México.
Section
Articles