The scientific psychology laboratory of the Instituto del Cardinal Cisneros Institute

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2012
Carmen Rodríguez Guerrero

Abstract

Generally speaking, historians of psychology have focused their investigations on different

theoretical approaches, different schools of psychological thought, the most influential

psychologists, ant the development of psychological ideas.

But, frequently they have forgotten one of the frameworks for development and application of psychology: educational institutions.

Next, one of the contents in which psychology began to be applied is our country from 1920 is going to be tackled, that is, the laboratory created by the secondary school teacher Eloy Luis André in Instituto Cardenal Cisneros of Madrid. After the civil war, he continued his work until 1960. In this way, we try to expand on the models, tools, tests, and other materials that were used, as well as to present some of the work made by students in the psychoeducational and the vocational and educational advising fields.

How to Cite

Rodríguez Guerrero, C. . (2012). The scientific psychology laboratory of the Instituto del Cardinal Cisneros Institute. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (07), 2–20. https://doi.org/10.35072/CABAS.2012.80.62.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 37 | Cabas0702 (Español) Downloads 15

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

secondary education, Instituto del Cardenal Cisneros, Scientific psycology laboratory, school work, vocational and educational advising

References
ÁLVAREZ DE LINERA Y GRUND, Antonio. (1946, 1947, 1948, 1949 y 1950) Inventarios de materiales de la cátedra de Filosofía.
ANDRÉ, Eloy Luis (1931). Psicología experimental. Madrid: Imprenta Sáez Hermanos, 4.a ed.
ANDRÉ, Eloy Luis (1924). Problemas de Ética y Educación cívica. Madrid: Sucesores de Rivadeneira (S.A.).
ARAQUE HONTANGAS, Natividad y RODRÍGUEZ GUERRERO, Carmen. “Cien años de enseñanza de la Filosofía en el Instituto Cardenal Cisneros de Madrid (1837-1936)”. Revista Complutense de Educación, vol. 22, núm. 1 (enero-junio) 2011. Publicaciones Universidad Complutense de Madrid.
COBO, Jesús. “Eloy Luis André y la cultura alemana”. En VV.AA. (1999). Biografías y semblanzas de profesores. Instituto “El Greco” de Toledo (1845-1995). Toledo: José Ignacio Gil Impresores pp. 137-168.
“Cómo se transforman los viejos Institutos de Segunda Enseñanza”. Revista Estampa. Madrid, núm. 276, de 22 de abril de 1933.
Cultura Eimler-Basanta-Haase. Material Pedagógico Moderno para Universidades, Institutos, Escuelas Normales, Escuelas Nacionales y demás centros docentes: Catálogo no 30. Madrid: Cultura Eimler-Basanta-Haase, 1934.
LÓPEZ VÁZQUEZ, Ramón (1996). O pensamento rexeneracionista de Eloy Luis André: (do europeísmo ó galeguismo). Santiago de Compostela: Xunta de Galicia: Centro de Investigacións Lingüísticas e Literarias “Ramón Piñeiro”.
LÓPEZ VÁZQUEZ, Ramón (2002). Eloy Luis André. A Coruña: Baía, (Baía pensamento; 4).
RODRÍGUEZ GUERRERO, Carmen (2009). El Instituto del Cardenal Cisneros de Madrid (1845-1877). Madrid: Consejo Superior de Investigaciones Científicas.
RODRÍGUEZ GUERRERO, Carmen y LÓPEZ-OCÓN, Leoncio (2012). “El Instituto Cardenal Cisneros: la puesta en valor de un patrimonio singular”, pp. 117-134. En Aulas con memoria. Ciencia educación y patrimonio en los institutos de Madrid. Madrid, Doce calles/CEIMES
http://www.ceimes.es
http://psych.utoronto.ca/museum/
http://www.chss.montclair.edu/psychology/museum/museum.html
http://www.sil.si.edu/DigitalCollections/Trade-Literature/Scientific-instruments/explore.htm ttp://iuhps.org/refertxt/catalogs.htm
Section
Articles