The Voices of Memory: Recovering a collective past through an pedagogical exhibition

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2012
José Peirats Chacón Julio Tarín Ibáñez Alicia Barberá Ortega

Abstract

This paper is based on the synthesis and appraisal of the set of ideas that took various members of the school community of the CEIP "Torrefiel" of Valencia to plan the teaching exhibition that was held in the last quarter of last year for its 50th anniversary. The article evolves around three main axes on which the experience took place: the recovery of the voices of professors and teachers, as well as the history of the school itself and its neighbourhood. The goals that have guided this experience were the global recovery of the historical and educational heritage, as well as the critical reflection about the role of the school today.

How to Cite

Peirats Chacón, J., Tarín Ibáñez, J., & Barberá Ortega, A. (2012). The Voices of Memory: Recovering a collective past through an pedagogical exhibition. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (07), 71–82. https://doi.org/10.35072/CABAS.2012.41.93.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 9 | Cabas0707 (Español) Downloads 6

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

voices of memory, recover, past, collective, pedagogical exhibition

References
Agulló, Ma.C. (2008). Mestres valencianes republicanes. València: Universitat de València.
Bolívar, A. (2006). Familia y escuela: dos mundos llamados a trabajar en común. Revista de Educación, 339, 119-146.
Carbonell, J. y Tort, A. (2006). La educación y su representación en los medios. Madrid: Morata.
(2008). Discursos de la antipedagogía. Cuadernos de pedagogía, 384,82-86.
Eisner, E.W. (2002). La escuela que necesitamos. Ensayos personales. Buenos Aires: Amorrortu.
Hernández Díaz, J.Ma (2001). La recuperació del patrimoni historicoeducatiu: raons, propostes i convocatòria. En A.Mayordomo, M.C. Agulló, G. García (coords.) El patrimoni historicoeducatiu valencià –V jornades d ́història de l ́educació Valenciana- (pp. 13-38.) Gandia: Ajuntament de Gandia.
Imbernón, F. (coord.) (2005). Vivencias de maestros y maestras. Compartir desde la práctica educativa. Barcelona: Graó.
Marina, J.A (2008). Homenaje al maestro. Madrid: F.A.D.
Martínez Bonafé, J. (1999). Trabajar en la escuela. Profesorado y reformas en el umbral del siglo XXI. Madrid: Miño y Dávila.
Mayordomo, A. (2001).Etnografía escolar e historia de la educación. Pistas de aproximación. En A. Mayordomo, M.C. Agulló, G. García (coords.) El patrimoni historicoeducatiu valencià –V jornades d ́història de l ́educació Valenciana- (pp. 13-38.). Ajuntament de Gandia.
Savater, F. (2002). El valor de educar. Barcelona: Ariel.
Viñao, A. (2010). Memoria, patrimonio y educación. Educatio Siglo XXI, Vol.28 no2,17-42.
Section
Experiences