Old buildings for new children? the becoming of a centennial school in Rosario, Argentina

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 21-12-2023
María Claudina Blanc Daniela Cattaneo María Silvia Serra

Abstract

The Argentine school park is made up of some buildings that, with more than 100 years old, continue to house local children and adolescents. The building of the Normal School No. 1 in Rosario (1897), the first of its kind built in the city, is presented in this paper. It is proposed to approach its analysis through the category of historical public school, putting into play the explicit relationship of the school building with the present paying, with primary sources and field work, questions typical of current schooling. On the one hand, it is argued that the power of a school building lies in the ability to be flexible to the demands of use present in the character and autonomy of the original architectural project. On the other hand, the demands of today's childhood can be met by recovering and recreating pedagogical and architectural heritage.

How to Cite

Blanc, M. C. ., Cattaneo, D. ., & Serra, M. S. . (2023). Old buildings for new children? the becoming of a centennial school in Rosario, Argentina . Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (30), 99–116. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.74.92.007
Abstract 57 | Cabas3006 (Español) Downloads 44

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

historical schools, normal schools, school architecture, Rosario, Argentina

References
BARBIERI, Patricia. Edificios para la educación superior en las últimas décadas del siglo XIX y primeras del XX en la ciudad de Rosario. Directora Autor 3. Tesis de maestría. Universi-dad Nacional de Rosario, Facultad de Humanidades y Artes, 2015.
Autor 1, 2022.
BRANDARIZ, Gustavo. La arquitectura escolar de inspiración sarmientina. Buenos Aires: Serie Ediciones previas FADU - Universidad de Buenos Aires - EUDEBA, N° 19, 1998. ISBN 10: 9502904613
CARLI, Sandra. Niñez, pedagogía y política. Transformaciones de los discursos acerca de la infancia en la historia de la educación argentina entre 1880 y 1955. Buenos Aires: Miño y Dávila, 2002. ISBN 950-9467-84-7
Autor 2, 2015.
DEL POZO ANDRÉS, María del Mar. Las escuelas públicas históricas de Madrid. En: Madrid, ciudad educadora. Memoria de la Escuela Pública 1898/1938. Ensayos en torno a una exposición. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, 2019, pp. 378-385. ISBN 978- 84-7812-800-6
DEL POZO ANDRÉS, María del Mar; RABAZAS ROMERO, Teresa. (2012). Las imágenes fotográficas como fuente para el estudio de la cultura escolar: precisiones conceptuales y metodológicas. En: Revista de ciencias de la educación, 231(232), pp. 401-414.
DUSSEL, Inés; CARUSO, Marcelo. La invención del aula. Una genealogía de las formas de enseñar, Buenos Aires: Santillana, 1999. ISBN 950-46-0737-3
GREMENTIERI, Fabio; SHMIDT, Claudia. Arquitectura, educación y patrimonio. Argentina, 1600-1975. Buenos Aires: Pamplatina, 2010. ISBN 978-987-26147-1-3
LIONETTI, Lucía. La misión política de la escuela pública: educar al ciudadano de la república (1870-1916), Buenos Aires: Miño y Dávila, 2007. ISBN 9788496571617
MEDA, Juri. Escuelas históricas, ¿categoría patrimonial, excelencia educativa o estratagema co-mercial?. En: Madrid, ciudad educadora. Memoria de la Escuela Pública 1898/1938. En-sayos en torno a una exposición. Madrid: Ayuntamiento de Madrid, 2019, pp. 58-74. ISBN 978- 84-7812-800-6
MONEO, Rafael. La vida de los edificios. En: Arquitectura. Madrid: Colegio Oficial de Arqui-tectos de Madrid, septiembre-octubre 1985, Nº256, pp. 26-36. ISSN 0004-2706
MONTENEGRO, Ana María. Un lugar llamado escuela pública. Origen y paradoja (Buenos Aires, 1580-1911). Buenos Aires: Miño y Davila. 2012. ISBN 978-84-15295-05-1
PUIGGRÓS, Adriana, dir. Historia de la Educación Argentina I y II. Sujetos, Disciplina y Curri-culum en los orígenes del sistema educativo argentino -Sociedad civil y Estado en los orí-genes del sistema educativo argentino. Buenos Aires: Galerna, 1990-1991. ISBN 950-556-260-2
ROMERO, José Luis. Las ideas en la Argentina del siglo XX. Buenos Aires: Biblioteca Actual, 1987.
Autor 3, 2021
SERRA, M. Silvia (dir). Usos y apropiaciones del espacio escolar en escuelas secundarias urba-nas: un abordaje interdisciplinario en tres regiones argentinas. Rosario: UNR Editora, 2023. https://www.argentina.gob.ar/sites/default/files/un_de_rosario_-_resumen_informe_tecnico_usos_y_apropiaciones_-_serra.pdf
SHMIDT, Claudia. De la “escuela-palacio” al “templo del saber”. Edificios para la educación moderna en Buenos Aires, 1884-1902. En: Entrepasados, N° 18-19, 2000, pp. 65-88.
Section
Articles