The Time Capsule, a starting point for competence learning
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The time capsule applied to the students of the initial cycle of Primary Education at the Arquitecte Jujol School is a material based on the educational potential of objects that has been created with the aim of motivating our pupils as well as establishing a link between the different knowledge that we wanted to work on throughout the cycle. Each of the objects that form part of the time capsule is designed to lead the pupils to investigate and discover some of the knowledge of Decree 175/2022 based on learning competences.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
pedagogical material, competence learning, transversal learning, globalised learning, motivation, primary education
Álvarez, P. (2017). Nuevas maneras de enseñar y aprender teoría de la educación en el EEES. Maletas educativas como recurso didáctico. Profesorada. Revista de currículum y formación del profesorado, 21(2), 505-532. https://recyt.fecyt.es/index.php/profesorado/article/view/59816
Álvarez, V., Herrejón Otero, V. del C., Morelos Flores, M., y Rubio González, M. T. (2010). Trabajo por proyectos: aprendizaje con sentido. Revista Iberoamericana De Educación, 52(5), 1–13. https://doi.org/10.35362/rie5251775
Ausubel, D.P. (1960). The use of advance organizers in the learning and retention of meaningful verbal material. Journal of Educational Psychology, 51, 267-272.
Bergadà, N. (2022). L’avaluació competencial i els instruments d’avaluació. https://natibergada.cat/avaluacio-competencial-i-instruments-avaluacio/
Bettelheim, B., y Zelan, K. (2015). Aprender a leer. Crítica.
Bonilla, E., Goldin, D., y Salaberria, R. (2008). Bibliotecas y escuelas retos y posibilidades en la sociedad del conocimiento. Océano.
Castrillón,C. (2007). Trabajo por proyectos, una experiencia significativa. Revista docencia universitaria. Vol. 8. 177-188. https://revistas.uis.edu.co/index.php/revistadocencia/article/view/83/546
Chambers, A. (2015). Dime: los niños, la lectura y la conversación. Fondo de cultura económica de España.
Dávila, P., y Naya, L.M. (2023). La “señal”, un objeto de la escuela disciplinada y de la pedagogía del silencio. Cabás, 30, 19-36. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.28.69.003
Dvorak, R. (2012). Motivation towards learning: A study of Alberni District Secondary School’s Project Based Learning Grade 9 Program [Tesis de Maestría, Vancouver Island University]. VIUSpace. http://hdl.handle.net/10613/2011
Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. (2017). Despertem mirades al voltant de l’espai escolar. https://xtec.gencat.cat/web/.content/centres/espais_escolars/espais_mirada_estetica/documents/espais_mirada_estetica.pdf
Departament d’Educació. Generalitat de Catalunya. (2022). Els sis vectors. https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/educacio-basica/els-sis-vectors/
Departament d'Educació. (2024). Situacions d’aprenentatge. https://projectes.xtec.cat/nou-curriculum/educacio-basica/situacions-aprenentatge/
Departament d'Ensenyament. Generalitat de Catalunya. (2016). L’alumne com a protagonista del seu aprenentatge. https://ateneu.xtec.cat/wikiform/wikiexport/_media/cursos/curriculum/inf_pri/cape/2a_presentacio_-_18_3.pdf
García, E. (Dir.) (1996). Teoría y práctica en el programa “Filosofía para niños”. Ediciones de la Torre.
Gardner, M. (2019). The Benefits of Sharing Our Planning With Students. https://www.edutopia.org/article/benefits-sharing-our-planning-students
Lacueva, A. (2008). Integrar para educar mejor: posibilidades y exigencias. Investigación en la escuela, 66, 43-53.
Llonch-Molina, N., y Parisi-Moreno, V. (2016). Contribuciones a la didáctica de la Historia a través del método de análisis del objeto: como ejemplo. una “vasulla”. Panta Rei. Revista digital de Historia y Didáctica de la Historia, 10, 111–124. https://doi.org/10.6018/pantarei/2016/7
Martín-Piñol, C., Gil-Fernández, R, y Calderón-Garrido, D. (2021) Confluencias entre el objeto y la educación. Análisis de la maleta didáctica como elemento eficaz de diálogo entre la educación formal y no formal. Artseduca, 31, 163-178. https://doi.org/10.6035/artseduca.6065
Mediambient i sostenibilitat. (s.f.) Xarxa d’Escoles verdes. Generalitat de Catalunya. Recuperado el 20 de marzo de 2024, de https://mediambient.gencat.cat/ca/05_ambits_dactuacio/educacio_i_sostenibilitat/educacio_per_a_la_sostenibilitat/escoles_verdes/
Naciones Unidas. (2020). Objetivos del desarrollo sostenible. https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/
Negroponte, N. (1995). El mundo digital. Ediciones B. https://users.dcc.uchile.cl/~cgutierr/cursos/INV/serDigital.pdf
Revista Infància (2019, 28 de gener). Escola 3-6. Els ambients d’aprenentatge L’organització del temps, dels espais i dels materials. Infància, 224. Rosa Sensat. https://www.rosasensat.org/revista/infancia-224/els-ambients-daprenentatge-lorganitzacio-del-temps-dels-espais-i-els-materials/
Riera, G. (2011). El aprendizaje cooperativo como metodología clave para dar respuesta a la diversidad del alumnado desde un enfoque inclusivo. Revista Latinoamericana de Educación Inclusiva, 5(2), 133-149. https://www.rinace.net/rlei/numeros/vol5-num2/art7.pdf
Roa, J. C. (2021). Importancia del aprendizaje significativo en la construcción de conocimientos. Revista Científica Estelí, 63–75. https://doi.org/10.5377/farem.v0i0.11608
Pérez, C. V., y González, O. H. (2017). El Diseño Universal para el Aprendizaje, una alternativa para la inclusión educativa en Chile. Atenas, 4(40), 105-120. https://www.redalyc.org/journal/4780/478055150008/html/
Mayordomo, R. M., y Onrubia, J. (2016). El aprendizaje cooperativo (Vol. 389). UOC.
Sanmartí, N. (2009) La evaluación vista como un proceso de autorregulación. En J. Gairin (coord.), Nuevas funciones de la evaluación (pp. 93-126). Ministerio de Educación.
Sanmartí, N. (2007). 10 Ideas Clave. Evaluar para aprender. Graó.
Sanmartí, N. (2010). Avaluar és aprendre. L’avaluació per millorar els aprenentatges de l’alumnat en el marc del currículum per competències. Generalitat de Catalunya. Actualitzat el 2020 per la Xarxa de CB.
Santander, E. S., y Schreiber, M. J. (2022). Importancia de la motivación en el proceso de aprendizaje. Ciencia Latina Revista Científica Multidisciplinar, 6(5), 4095-4106. https://doi.org/10.37811/cl_rcm.v6i5.3378
Schultz, J.B., y Turnbull, A.P (1984). Mainstreaming Handicapped Students. Allin & Bacon, Inc.
Dumont, H., Instance, D., y Benavides, F. (2010). The Nature of Learning. Using Research to Inspire Practice. OECD.
Valle, A., Rodríguez, S., Cabanach, R., Núñez, J.C., González-Pienda, J.A., y Rosario, P. (2010). Perfiles motivacionales y diferencias en variables afectivas, motivacionales y de logro. Universitas Psychologica, 9(1), 109-121.
Viñes, P. (2014). Introducción del método científico en el primer ciclo de primaria [Proyecto Final de Grado, Universidad de Burgos]. Riubu. http://hdl.handle.net/10259.1/206
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.