Photography and public image of the ‘Casa José Antonio’ (Provincial Children's Home) in Murcia in his memoirs during Franco's regime, 1948-1962
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The aim of this article is to study the photographic legacy of the school memories of the Casa de Misericordia in Murcia, known as ‘Casa José Antonio’ during the Franco regime, from the academic year 1948-1949 to 1961-1962. Firstly, we present its historical background and significance in the context of the social policies of the Franco regime. Secondly, we examine the precedents, characteristics and potential of the memoirs as a source of knowledge of the historical trajectory and historical-educational heritage of the institution. Finally, we carry out a general analysis of the photographic representations contained in the memoirs.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Photographic legacy, School memories, History of Social Education, ‘Casa José Antonio’, Francoism, Murcia
Amunarriz, I., Rodríguez, A., Naya, L. M.ª y Dávila, P. (2022). Las memorias escolares de centros educativos religiosos: metodología de estudio. En J. M.ª Hernández (Ed.), La prensa pedagógica de las confesiones religiosas y asociaciones filosóficas (pp. 369-381). Ediciones Universidad de Salamanca.
Amunarriz, I., Manterola, P. y Rodríguez, A. (2023). Cartografía de las Memorias Escolares del Museo de la Educación de la Universidad del País Vasco (UPV/EHU). Cabás, 30, 37-54. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.30.56.004
Casa José Antonio (1944). Casa José Antonio: (hogar provincial del niño). Imp. Provincial.
Casa José Antonio (1949?). Memoria del curso escolar 1948-49. s/ed.
Casa José Antonio (1950?). Memoria del curso escolar 1949-50. s/ed.
Casa José Antonio (1951?). Memoria del curso escolar 1950-51. s/ed.
Casa “José Antonio” (1953?). Memoria del curso escolar 1952-53. Imp. Provincial Casa «José Antonio».
Casa “José Antonio” (1954?). Memoria del curso escolar 1953-54. Imp. Provincial Casa «José Antonio».
Casa «José Antonio» (1956?). Memoria del curso escolar 1955-56. Imp. Provincial Casa «José Antonio».
Casa «José Antonio» (1957?). Memoria del curso escolar 1956-57. Imp. Provincial Casa «José Antonio».
Casa «José Antonio» (1960?). Memoria del curso 1959-60. s/ed.
Casa «José Antonio» (1961?). Memoria del curso 1960-61. s/ed.
Casa «José Antonio» (1962?). Memoria del curso 1961-62. s/ed.
Dávila, P., Naya, L. M.ª y Miguelena, J. (2020). Yearbooks as a source in researching school practices in private religious schools. History of Education & Children’s Literature, XV(2), 219-240.
Diputación Provincial de Murcia (1964). Memoria de Secretaría. Diputación Provincial.
Diputación Provincial de Murcia (1970). Memoria de Secretaría comprensiva de la actividad corporativa en 1969. Diputación Provincial.
Diputación Provincial de Murcia (1971). Memoria de Secretaría comprensiva de la actividad corporativa en 1970. Diputación Provincial.
Egea, P. M.ª (1996). Los huérfanos de la revolución y la guerra. Una institución franquista en la Cartagena postbélica. Cuadernos de Historia Contemporánea, 18, 115-125.
Junta auxiliar de las casas de Misericordia y Manicomio de Murcia (1910). Memoria y cuentas de las casas de Misericordia y Manicomio de Murcia correspondientes al año de 1909 rendidas por la Junta auxiliar de dichos establecimientos. Imp. de El Tiempo.
Junta auxiliar de las casas de Misericordia y Manicomio de Murcia (1911). Memoria y cuentas de las casas de Misericordia y Manicomio de Murcia correspondientes al año de 1910 rendidas por la Junta auxiliar de dichos Establecimientos. Imp. Casa Misericordia.
Junta auxiliar de las casas de Misericordia, Manicomio y Maternidad de Murcia (1914). Memoria y cuentas de las casas de Misericordia, Manicomio y Maternidad de Murcia correspondientes a los años 1912 y 1913 rendidas por la Junta auxiliar de dichos Establecimientos. Tip. Casa Misericordia.
Ministerio de la Gobernación (1900). Reglamento del Cuerpo de Contadores Provinciales y Municipales y Secretarios de Diputaciones provinciales aprobado por Real Decreto de 11 de diciembre de 1900. Gaceta de Madrid, 347, de 13 de diciembre, 975-979.
Nicolás, M.ª E. (1982). Instituciones murcianas en el franquismo (1939-1962). Editora Regional de Murcia.
Osle, C. (2000). Casa de Misericordia de Pamplona. Pamplona: Gobierno de Navarra.
Palacio, I. y Ruiz, C. (2002). Redimir la inocencia. Historia, marginación infantil y educación protectora. Universitat de València.
(1886) Reglamento para el Régimen y gobierno interior de la Casa Provincial de Misericordia y Huérfanos de Murcia. Imprenta de Juan Hernández Guijarro.
Sánchez, F. (2019). De la Beneficencia a los inicios de la Justicia Social en tiempos de la Dictadura. Los huérfanos de la Guerra Civil en Cáceres. En J. Chaves Palacios (Coord.), Mecanismos de control social y político en el primer franquismo (pp. 227-266). Anthropos y Universidad de Extremadura.
Sánchez, M.ª J. (1993). La política asistencial del franquismo en Murcia: La “Casa José Antonio”, Hogar Provincial del Niño, (1939-1945). En J.Tussel, S. Sueiro, J. M.ª Marín y M. Casanova (Eds.), El régimen de Franco (1936-1975). Política y relaciones exteriores (T. 1, pp. 331-340). Universidad Nacional de Educación a Distancia.
Sánchez, M.ª J. (1997). La Casa José Antonio: Hogar del niño pobre. El ideal de familia franquista a través de una institución benéfica en Murcia, 1939-1945. En A. Rodríguez Sánchez y A. Peñafiel Ramón (Eds.), Familia y mentalidades (pp. 145-158). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Sanchidrián, C. y Martín, F. (2009). Protección y reeducación de la infancia abandonada: La Casa de Misericordia de Málaga (1862-1936), Bordón, 61(4), 123-137.
Santolaria, F. (1997). Marginación y educación. Historia de la Educación Social en la España moderna y contemporánea. Ariel.
Vicente, A. (1983). La Real Casa de Misericordia, un centro benéfico-social-educativo. Aspectos históricos. Siglo XVIII. En A. Viñao Frago (Ed.), Historia y educación en Murcia (pp. 71-116). Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia.
Viñao, A. (1999). Las autobiografías, memorias y diarios como fuente histórico-educativa: tipología y usos. Sarmiento. Revista Galego-Portuguesa de Historia da Educación, 3, 223-258.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.