Visibility of the lesbian figure in Spanish advertising discourse

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 26-12-2025
Carlos Fanjul Peyró
Neus Barrachina Gauchia Federica Mannise Weston

Abstract

This article studies the current portrayal of lesbians in advertising in Spain and analyses the possible reasons for their lack of representation and diversity. To this end, a mixed methodology (qualitative and quantitative) has been used, based on the triangulation of data through an open survey of society, interviews with LGBTIQ+ associations and a content analysis of the advertising of the Spanish brand Desigual. The main conclusion is that lesbian visibility within the current advertising discourse is scarce, conditioned and unbalanced.

How to Cite

Fanjul Peyró, C., Barrachina Gauchia, N., & Mannise Weston, F. (2025). Visibility of the lesbian figure in Spanish advertising discourse. ZER - Journal of Communication Studies, 30(59). https://doi.org/10.1387/zer.27648
Abstract 1 | pdf (Español (España)) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Advertising, Lesbians, Visibility, Stereotypes

References
Alvarado, M. C., de Andrés, S., y García, F. J. (2018). Diversidad sexual en la publicidad del siglo xxi: el enfoque
de la comunicación con fines sociales. En A.M. Olmo (coord.), Diversidad sexual y libertad reproductiva de las
mujeres en la cultura de la producción y el consumo (pp. 11–38). Granada: Comares.

Baggio, A. T. (2013). A temática homossexual na publicidade de massa para público gay e não-gay: conflito entre representação
e estereótipos. Revista uninter de comunicação, 1(1), 100–117. https://doi.org/10.21882/ruc.v1i1.507

Castelló, A. (2023). Visibilizando la diversidad de identidad de género y de orientación sexual a través de la publicidad.
Anuario ThinkEPI, 17. https://doi.org/10.3145/thinkepi.2023.e17a26

Creswell, J. W., y Creswell, J. D. (2018). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches.
SAGE Publications.

Dávila, S. A., y Salazar, D. A. (2023). Análisis de la representación de la comunidad LGTB en la publicidad de marcas comerciales,
en junio de 2021 en la red social Instagram. Cuenca: Universidad de Cuenca. https://rest-dspace.
ucuenca.edu.ec/server/api/core/bitstreams/521b95e9-fc24-4763-adf6-8143e4bb737f/content

Eguiluz, L. (2019). LGTB: Definición e historia - Tikitakas. Diario AS. https://as.com/tikitakas/2017/06/23/portada/
1498210637_619954.html

Fernández, P. (2002). Lesbianas en el mercado: homoerotismo y mujeres en las pequeñas pantallas. En Cultura &
Política. Actas 9è Congrés d’Antropologia. Institut Català d’Antropologia/Federación de Asociaciones de
Antropología del Estado Español. Barcelona: Cultura&Política. https://academica-e.unavarra.es/server/api/
core/bitstreams/e5465153-1f7c-4426-b152-6fe0f5ecab55/content

Font, L. (2016). La publicidad televisiva con protagonistas homosexuales: Un acercamiento exploratorio a su creación y recepción.
Barcelona: UAB. https://ddd.uab.cat/record/164305

Gill, R. (2009). Beyond the ‘Sexualization of Culture’ Thesis: An Intersectional Analysis of ‘Sixpacks’, ‘Midriffs’
and ‘Hot Lesbians’ in Advertising. Sexualities, 12(2), 137–160. https://doi.org/10.1177/1363460708100916

GLAAD [Alianza de Gais y Lesbianas contra la difamación], (2025). The Visibility Project. https://www.glaad.org/visibility-
project

Iglesias, P. P., Jambrino, C., Fernández, E., y De las Heras, C. (2023). Queervertising: ¿es la publicidad gay-friendly?.
Málaga: Universidad de Málaga. https://riuma.uma.es/xmlui/handle/10630/27621

Krippendorff, K., y Wolfson, L. (1990). Metodología de análisis de contenido: teoría y práctica. Barcelona: Paidós.
Martín, M. J. (2018). Publicidad gay-friendly de empresas españolas. Sevilla: Universidad de Sevilla. https://core.ac.uk/
download/pdf/161814606.pdf

Medina, M., Rojas, R. y Bustamante, W. (2023). Metodología de la investigación: Técnicas e instrumentos de investigación.
Perú: Instituto Universitario de Innovación Ciencia y Tecnología Inudi.

Mestanza, O. (2023). Estereotipos en los elementos gráficos publicitarios a modo de representación de la comunidad LGBTIQ+.
Casos: Publicidad de los Bancos BCP, Scotiabank y BBVA. Barcelona: Universidad Politécnica de Cataluña.
https://repositorioacademico.upc.edu.pe/handle/10757/668427

Nielsen (2023). Examinar la representación del colectivo LGBTQ+ en los medios de comunicación y la publicidad. https://
www.nielsen.com/es/insights/2023/examining-lgbtq-representation-in-media-and-advertising/
Núñez, H. (2004). La representación de lo gay en la sociedad homofóbica. En J. Olavarría y A. Márquez (Editores),

Varones: entre lo público y la intimidad (pp.71–79). Chile: Flacso. https://biblio.flacsoandes.edu.ec/libros/digital/
49028.pdf#page=62

Oakenfull, G., y Greenlee, T. (2004). The three rules of crossing over from gay media to mainstream media advertising:
Lesbians, lesbians, lesbians. Journal of Business Research, 57(11), 1276–1285. https://doi.org/10.1016/S0148-
2963(02)00451-4

Obarr, W. M. (2010). Sexualidad, raza y etnia en la publicidad. Advertising & Society Review, 11(2), 1–8. https://doi.
org/10.1353/asr.0.0049

Orr, R. S., Van Rheede, G. P., y Kotzé, T. (2005). The perceptions of consumers aged 18–30 of «lesbian» appeals
in advertising. Communicare: Journal for Communication Sciences in Southern Africa, 24(1), 49–68. https://journals.
co.za/doi/pdf/10.10520/EJC27663

Pellitero, V. (2020). Sexoafectividades en venta: publicidad comercial y colectivo LGTB. Valladolid: Universidad de Valladolid.
https://uvadoc.uva.es/handle/10324/42497

Schulman, S. (2011). Israel and ‘Pinkwashing’. The New York Times. https://www.nytimes.com/2011/11/23/opinion/
pinkwashing-and-israels-use-of-gays-as-a-messaging-tool.html

Vänskä, A. (2005). Why are there no lesbian advertisements?. Feminist Theory, 6(1), 67-85. https://doi.
org/10.1177/1464700105046976
Section
Articles