Analysis of the news production routine regarding the war in Ukraine and the Gaza War on À Punt and TeleCinco
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Javier Pérez Sánchez
Abstract
Journalistic routines in the current context of information overload and communicative complexity have resulted in an excessive workload for media professionals. This issue is particularly critical in wartime situations, where the conflicting parties contribute to the problem by disseminating biased information and hoaxes within the official communication under the pretext of safeguarding their military and strategic interests. Safeguarding against disinformation and fake news has become a priority in media newsrooms. This article explores how journalists at the Spanish broadcasters À Punt and Tele 5 address the problem of news coverage concerning the wars in Ukraine and Gaza.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Alonso, L. (1999). Sujeto y discurso: el lugar de la entrevista abierta en las prácticas de la sociología cualitativa. En J. Delgado y J. Gutiérrez [Coords.]. Métodos y técnicas cualita-tivas en ciencias sociales. Editorial Síntesis, Madrid, pp. 225-240.
Alonso-Martín-Romo, L.; Oliveros-Mediavilla, M. & Vaquerizo-Domínguez, E.. (2023). Perception and opinion of the Ukrainian population regarding information manipulation: A field study on disinformation in the Ukrainian war. En El Profesional de la informa-ción, 32(4), e320405. https://doi.org/10.3145/epi.2023.jul.05
Amazeen, M. A. (2019). Practitioner perceptions: Critical junctures and the global emergence and challenges of fact-checking. International Communication Gazette, 81(6-8), pp. 541-561. https://www.doi.org/10.1177/1748048518817674
Arroyave, J. & Garcés-Prettel, M. (2022). Evolución conceptual del periodismo de paz: Origen, desarrollo, críticas y aportes a los estudios sobre paz. Signo y Pensamiento, 41, https:// doi.org/10.11144/Javeriana.syp41.ecpp
Augé, M. (2003). El tiempo en ruinas. Gedisa, Barcelona.
Bañón Castellón, L. (2021). Audiovisual verification in the evolution of television newsrooms: Al Jazeera and the transition from satellite to the cloud. En Anàlisi: Quaderns de Comuni-cació i Cultura, 64, pp. 85-102. DOI: https://doi.org/10.5565/rev/analisi.3414
Barlovento Comunicación (2024). Informe de la industria televisiva- audiovisual anual 2023. Recuperado: https://barloventocomunicacion.es/wp-content/uploads/2024/01/INFORME-ANUAL-2023_BARLOVENTO.pdf
Becker, J. (2016). Medien Im Krieg - Krieg in den Medien. Springer Verlag. in Springer Fachmedien, Wiesbaden.
Bharali, B. & Goswami, A.. (2018). Fake news: Credibility, cultivation syndrome and the new age media. En Media watch, 9(1), pp. 118-130. https://doi.org/10.15655/mw/2018/v9i1/49277
Bordería, E.; Laguna, A. & Martínez Gallego, F. A. (2015). Historia social de la comunicación: mediaciones y públicos. Síntesis, Madrid.
Calvo, D.; Cano-Orón, L. & Llorca-Abad, G. (2022). Covid-19 vaccine disinformation on YouTube: analysis of a viewing network. En Communication & Society, 35(2), pp. 223-238. https://doi.org/10.15581/003.35.2.223-238
Calvo, D.; Valera-Ordaz, L.; Requena i Mora, M. & Llorca-Abad, G. (2022). Fact-checking in Spain: Perception and Trust. En Catalan Journal of Communication & Cultural Studies, 14(2), pp. 287-305. DOI: https://doi.org/10.1386/cjcs_00073_1
Centro de Estudios Sociológicos (CIS) (2023). Estudio nº 3421. Estudio sobre audiencias de medios de comunicación social. Realizado en septiembre de 2023, publicado el 15 de diciembre de 2023. Recuperado: https://www.cis.es/es/detalle-ficha-estudio?origen=estudio&codEstudio=3421
Chadwick, A. (2013). The hybrid media system: Politics and power. Oxford University Press, Oxford.
Cronin, P.; Ryan, F. & Coughlan, M. (2008). Undertaking a literature review: a step-by-step approach. En British Journal of
Nursing, 17(1), pp. 38-43. https://doi.org/10.12968/bjon.2008.17.1.28059
Cross, N. (2006). Designerly ways of knowing. Springer, Berlín.
Delli Carpini, M. X. y Williams, B. A. (2011). After broadcasting news. Cambridge, Nueva York.
Fernández, J. M. (1995). Una experiencia única, 20 años después. En Telos. Revista de Pensamiento, Sociedad y Tecnología, 41, pp. 1-9. Recuperado: https://telos.fundaciontelefonica.com/archivo/numero041/una-experiencia-unica-20-anos-despues/?output=pdf
Flew, T. (2019). Digital communication, the crisis of trust, and the post-global. En Communica-tion research and practice, 5(1), pp. 4-22. https://doi.org/10.1080/22041451.2019.1561394
Galtung, J. (2003). Peace journalism. Media Asia, 30(3), pp. 177-180. http://dx.doi.org/10.1080/01296612.2003.11726720
García Jiménez, A.; Tur-Viñes, V. & Pastor Ruiz, Y. (2018). Consumo mediático de adolescen-tes y jóvenes. Noticias, contenidos audiovisuales y medición de audiencias. En Icono14, 16(1), pp. 260-284. https://doi.org/10.7195/ri14.v16i1.1101
García-Marín, D. & Salvat-Martinrey, G. (2023). Desinformación y guerra. Verificación de las imágenes falsas sobre el conflicto ruso-ucraniano. En Icono 14. Revista Científica De Comunicación Y Tecnologías Emergentes, 21(1). https://doi.org/10.7195/ri14.v21i1.1943
Glaser, B. G. & Strauss, A. L. (1967). The Discovery of Grounded Theory; Strategies for Qualitative Research. Adline Transaction, Nueva Jersey.
Graves, L. (2017). Anatomy of a fact check: Objective practice and the contested epistemology of fact checking. En Communication, culture & critique, 10(3), pp. 518-537. https://doi.org/10.1111/cccr.12163
Gray, J.; Bounegru, L. & Venturini, T. (2020). ‘Fake news’ as infrastructural uncanny. En New media & society, 22(2), pp. 317-341. https://doi.org/10.1177/1461444819856912
Guallar, J.; Codina, Ll. & Freixa, P. (2020). Desinformación, bulos, curación y verificación. Revisión de estudios en Iberoamérica 2017-2020. Telos: Revista de Estudios Interdisci-plinarios, 22(3), pp. 595-608. https://doi.org/10.36390/telos223.09
Hartley, J.; Petre, C.; Bengtsson, M. & Kammer, A. (2023). Autonomies and Dependencies: Shifting Configurations of Power in the Platformization of News. En Digital Journalism, 11, 1375-1390. https://doi.org/10.1080/21670811.2023.2257759.
Himma-Kadakas, M. (2017). Alternative facts and fake news entering journalistic content production cycle. En Cosmopolitan civil societies: An interdisciplinary journal, 9(2), pp. 25-40. https://doi.org/10.5130/ccs.v9i2.5469
Horkheimer, M. y Adorno, T. W. (1994). Dialéctica de la Ilustración. Fragmentos filosóficos. Trotta, Madrid.
Jaspe Nieto, J. (2021). Las operaciones de información rusas en el conflicto del este de Ucrania. En Comunicación y Hombre, 17, pp. 153-164. https://doi.org/10.32466/eufv-cyh.2021.17.623.153-164
Lasswell, H. D. (1971). Propaganda technique in World War I. MIT, Cambridge.
Llorca-Abad, G. (2023). ¿Qué es informar?. En M. Francés y G. Torres [Coords.]. La comunicación en los medios audiovisuales públicos ante la geopolítica del siglo XXI. Gedisa, Barcelona, pp. 19-40.
Löblich, M. y Venema, N. (2021). Echo Chambers: A Further Dystopia of Media Generated Fragmentation. En Balbi, G.; Ribeiro, N.; Schafer, V. & Schwarzenegger, C. [Eds.], Digi-tal Roots: Historicizing Media and Communication Concepts of the Digital Age. De Gruyter Oldenbourg, Berlín, Boston, pp. 177-192. https://doi.org/10.1515/9783110740202-010
López-García, G. (2004). Estrategias informativas y recepción mediática: la invasión de Irak de 2003. En Comunicar, 22, pp. 89-94.
Lynch, J. (2014). A global standard for reporting conflict. Routledge, Nueva York.
Magallón-Rosa, R.; Fernández-Castrillo, C. & Garriga, M. (2023). Fact-checking in war: Types of hoaxes and trends from a year of disinformation in the Russo-Ukrainian war. En El Profesional de la información , 32(5), e320520.
https://doi.org/10.3145/epi.2023.sep.20
Martino, John (2022). “Z: perception as weaponry in the Russian/Ukraine conflict”. In: Morelock, Jeremiah; Ziotti-Narita,
Felipe (eds.). The return of history. The Russo-Ukranian war and the global spectable. Ribeirão Preto: Centro Universitário Barão de Mauá, pp. 125-146. https://doi.org/10.56344/lv2-c5
Masip, P.; Aran-Ramspott, S. & Ruiz Caballero, C. (2020). Consumo informativo y cobertura mediática durante el confinamiento por el Covid-19: sobreinformación, sesgo ideológico y sensacionalismo. En El Profesional de la Información, 29(3), e.290312. https://doi.org/10.3145/epi.2020.may.12
Masip, P., Suau, J. & Ruiz Caballero, C. (2020). Percepciones sobre medios de comunicación y desinformación: ideología y polarización en el sistema mediático español. En El Profesio-nal de la Información, 29(5). http://dx.doi.org/10.3145/epi.2020.sep.27
McLeod, D., Eveland, W. P. & Signorielli, N. (1994). Conflict and Public Opinion: Rallying Effects of the Persian Gulf War. En Journalism and Mass Communication Quaterly, 71(1), pp. 20-31. https://doi.org/10.1177/107769909407100
Montes, J. (2022). La desinformación: un arma moderna en tiempos de guerra. En Cuadernos de periodistas, 44. Recuperado: https://www.cuadernosdeperiodistas.com/la-desinformacion-un-arma-moderna-en-tiempos-de-guerra
Moreno-Castro. C. et al. (2023). IBERIFIER Report on political and legal aspects of disinfor-mation in Portugal and Spain. IBERIFIER, Pamplona. https://doi.org/10.15581/026.004
Newhagen, J. E. (1994). The Relationship between Censorship and the Emotional and Critical Tone of Television News Coverage of the Persian Gulf War. En Journalism and Mass Communication Quaterly, 71(1), pp. 32-42. https://doi.org/10.1177/107769909407100104
O’Brien, K. P. (2006). The United States, war, and the twentieth century. En Cambridge Companion to Modern American
Culture, Christopher Bigsby [Ed.], pp. 235-255. Cam-bridge: Cambridge University Press.
Ortiz Barroso, E. (2016). Vietnam desde el salón: la poesía de guerra de Denise Levertov”. En Revista de Filología Románica, 33(Especial), pp. 209-218. http://dx.doi.org/10.5209/RFRM.55873
Palomo, B., Tandoc Jr. E.C. & Cunha, R. (2023). El impacto de la desinformación en las rutinas profesionales y soluciones basadas en la inteligencia artificial. En Estudios sobre el Men-saje Periodístico 29(4), pp. 757-759. https://doi.org/10.5209/esmp.92160
Pariser, E. (2011). The filter bubble: What the Internet is hiding from you. The Penguin Press, Nueva York.
Pedro-Carañana, J. & Aladro-Vico, E. (2023). Johan Galtung, los estudios, la comunicación y el periodismo de paz: trascender los conflictos subyacentes. Cuadernos de Información y Comunicación, 28, pp. 15-24. https://doi.org/10.5209/ciyc.88846
Peirano, M. (2019). El enemigo conoce el sistema: manipulación de ideas, personas e influencias después de la economía de la atención. Debate, Barcelona.
Pérez, J. P.; Navarrete, J. L.; & Gómez, F. J. (2013). La industria televisiva en España: crisis y nuevas oportunidades. En Anàlisi, 49, pp. 1-14.
Pérez Sánchez, J. (2018). La analogía del ecosistema televisivo español e italiano (TVE vs. RAI). En Rodríguez-Castro, M., Pérez-Seijo, S. & Campos-Freire, F. [Eds.]. La TV Pública en Europa: Innovación, Retos y Tendencias. Cuadernos Artesanos de Comunicación, cac 146. La Laguna. pp. 151-174.
Pierri, F.; Piccardi, C. & Ceri, S. (2020). Topology comparison of Twitter diffusion networks effectively reveals misleading information. En Scientific reports, 10(1). https://doi.org/10.1038/s41598-020-58166-5
Olivares García, F. J.; Román San Miguel, A. & Méndez Majuelos, I. (2022). Las redes sociales como herramienta de comunicación periodística. La estrategia de comunicación digital de Volodímir Zelenski durante la Guerra de Ucrania. En
Visual Review, 11(2), pp. 2-12. https://doi.org/10.37467/revvisual.v9.3660
Organización de Naciones Unidas (ONU). (2023). Israel-Palestina: El consejo de seguridad exige que se permita la entrega inmediata y segura de ayuda humanitaria a gran escala en Gaza. Naciones Unidas, noticias ONU: Paz y seguridad. Recuperado: https://news.un.org/es/story/2023/12/1526567
Rodríguez-Andrés, Roberto (2018). Fundamentos del concepto de desinformación como práctica manipuladora en la comunicación política y las relaciones internacionales. En Historia y comunicación social, 23(1), pp. 231-244. https://doi.org/10.5209/HICS.59843
Schön, D. (1983). The reflective practitioner: How professionals think in action. Basic Books, Nueva York.
Tejedor, S.; Cervi, L. & Tusa, F. (2022). Periodismo en contextos de violencia, principales problemas y posibles vías de solución: percepciones de periodistas latinoamericanos. Re-vista de Comunicación, 21(2), pp. 285-306. https://doi.org/10.26441/RC21.2-2022-A14
Unesco (2023). Siete principios contra la desinformación y las noticias falsas en las redes sociales. Informe de 6 de noviembre. Disponible: https://news.un.org/es/story/2023/11/1525477
Virilio, P. (1991). Guerre et cinéma I. Logistique de la perception. Demi-Cercle, París.
Weber, M. (2005). La ciència i la política. Universitat de València, València.
Yehya, N. (2003). Guerra y propaganda. Medios masivos y el mito bélico de Estados Unidos. Paidós, Barcelona.
Youngblood, S. (2017). Peace journalism principles and practices. Responsibly reporting conflicts, reconciliation, and solutions. Routledge, Nueva York.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
(c) UPV/EHU Press