Digital advertising in Euskadi. Online advertising-management of generalist journals of the Basque Autonomous Country

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Argitaratua 26-11-2020
Egoitz Epalza Lahuerta
Aitor Castañeda Zumeta
Malen Pazos Illarramendi

Laburpena

This research analyses the management processes of advertising in digital journals of general information in the Basque Autonomous Country (Spain). The research shows the most demanded advertising formats for the press, as well as its business models, metrics and perspectives for the future. Researchers interviewed advertising managers of the four main press groups of the Country. The managers described the versatility of the Advertising, preferring multiscreen formats and the CPM per impressions to measure the its efficiency. They also focus on branded content as a financial source for digital newspapers, as well as advertising.

Nola aipatu

Epalza Lahuerta, E., Castañeda Zumeta, A., & Pazos Illarramendi, M. (2020). Digital advertising in Euskadi. Online advertising-management of generalist journals of the Basque Autonomous Country. Zer - Komunikazio Ikasketen Aldizkaria, 25(49). https://doi.org/10.1387/zer.21636
Abstract 1073 | PDF (Español) Downloads 594

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

References
Abuín, N. (2009). La eficacia publicitaria en prensa digital. Madrid: Fragua

AIMC (2019). Marco general de los medios en España. Recuperado de http://www.aimc.es/a1mc-c0nt3nt/uploads/2019/01/marco19.pdf

Alberich, J. (2007). Grafismo multimedia. Comunicación, diseño, estética. Barcelona: Universitat Oberta de Catalunya

Bloomenthal, A. (2019). Below-the-Line Advertising. Investopedia. Recuperado de 2019 de http://www.investopedia.com/terms/b/below-the-line-advertising.asp

Boyce, C. y Neale, P. (2006). Conducting in-depth interviews: a guide for designing and conducting in-depth interviews for evaluation input. Monitoring and evaluating, 2, Mayo. Watertown (Massachusetts): Pathfinder. Recuperado de http://www2.pathfinder.org/site/DocServer/m_e_tool_series_indepth_interviews.pdf

Cerezo, P. (2017). En busca del modelo de negocio. Madrid: Idea Original. Recuperado de http://www.evocaimagen.com/dosieres/dosier-evoca-06-modelos-de-negocio.pdf

CIES (2017). Estudio de la Audiencia de Medios de Comunicación en la C. A. de Euskadi y Navarra. Recuperado de http://www.ciessl.com/audienciamedios.htm

Coca, C. y Martínez, F. (1993). Los medios de comunicación en el País Vasco. Bilbao: Servicio Editorial de la UPV/EHU

Denzin, N. K. y Lincoln, Y. S. (2005). The Sage Handbook of Qualitative Research. Londres: Sage

Eskisabel, I. (2005). Prentsako kazetaritzatik edizio digitaleko kazetaritzara: pozak, ajeak eta galderak. Mediatika (11), pp. 313-318. Recuperado de http://www.euskomedia.org/PDFAnlt/mediatika/11/11313318.pdf

Gravel, A (2016). 60% of the atlantic’s ad revenue comes from branded content. Toast Studio. Recuperado de http://www.gotoast.ca/en/60-atlantics-ad-revenue-comes-branded-content

IAB – International Advertising Bureau (Spain) (2019). Estudio anual de Mobile & Connected Devices. Recuperado de http://www.iabspain.es/wp-content/uploads/estudio-anual-mobile-connected-devices-2019_iab-spain_vreducida.pdf

Iglesias, F. (2001). Marketing periodístico. Barcelona: Ariel

Infoadex (2019). Resumen. Estudio de la inversión publicitaria en España. Recuperado de http://www.infoadex.es/home/wp-content/uploads/2019/03/Estudio-InfoAdex-2019-Resumen.pdf

Kotler, P. y Amstrong, G. (2016). Principles of marketing. Pearson, 14ª ed. Recuperado de http://www.english4success.ru/Upload/books/584.pdf

Liberos, E., Núñez, Á., Bareño, R. (2013): El libro del Marketing Interactivo y la Publicidad Digital. Madrid: ESIC

Meso, K., Diaz Noci, J., Larrondo, A., Salaverría, R., Sadaba, Mª R. (2010). Presencia y uso de internet en las redacciones de los diarios vascos y navarros. Mediatika, 12, pp. 301-319. Recuperado de http://www.dadun.unav.edu/bitstream/10171/17955/1/Presencia_y_uso_de_internet_en_las_redacciones_de_los_diarios_vascos_y_navarros__Mediatika_12.pdf

Moreno, I. (2002). Musas y nuevas tecnologías: El relato hipermedia. Barcelona: Paidós

Naiz.eus (2012). Nace NAIZ, una nueva ventana basada en la comunidad, 1 de junio. Recuperado de http://www.naiz.eus/eu/actualidad/noticia/20120601/nace-naiz-una-nueva-ventana-basada-en-la-comunidad

Palacio, L. (2018). Modelos de negocio de los medios digitales: diversificar ingresos para financiar el periodismo. Cuadernos de Periodistas, 36, pp. 9-22. Recuperado de http://www.cuadernosdeperiodistas.com/media/2018/07/9-22-Luis-Palacio.pdf

Patmore, C. (2003). The complete animation course. Londres: Thames&Hudson

Rica, E. de la (1997). Marketing en Internet. Madrid: Anaya

Salaverría, R., Cores, R., Diaz Noci, J., Meso, K., Larrondo, A. (2004). Evaluación de los ciberdiarios en las comunidades vasca y navarra. Comunicación y Sociedad, 17(1), pp. 161-189. Recuperado de http://www.dadun.unav.edu/bitstream/10171/5069/1/ciberdiarios_cys2004.pdf
Atala
Artikuluak