Noise into play Dissonances and indeterminacy of the sound in the ludic

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2016-02-25
Moisés Mañas Carbonell Marina Pastor Aguilar

Abstract

This article aims at presenting a correlation study between the concept of sound noise and the indeterminist aspects of the ludic experimental interaction, focusing on the survival horror games. Based on the ability of sound to cross the display interface and connect to the real space in which the player is found. It create a connection with the concept of ethics developed by Miguel Sicart. The proposal serves both experimental aspects of sound production that are in the game design and its relationship to the field of sound art, and the possibilities of opening up the field of politics and common action through the players experience, from a semantic movement in the concept of horror that can transform the experience of himself in real space.

How to Cite

Mañas Carbonell, Moisés, and Marina Pastor Aguilar. 2016. “Noise into Play: Dissonances and Indeterminacy of the Sound in the Ludic”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15928.
Abstract 437 | PDF (Español) Downloads 336

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

SOUND ART, LUDIC INTERFACES, GAMEART, VIDEOGAMES, INTERACTION

References
Borradori, Giovanna. 2003. La filosofía en una época de terror: Diálogos con Jürgen Habermas y Jacques Derrida. Traducción de Juan José Botero y Luis Eduardo Hoyos. Madrid: Taurus

Cage, John. 1961. Experimental Music: Doctrine. En Silence: Lectures and Writings. Long Ln, Middletown, CT: Wesleyan University Press

Deleuze, Gilles.1999. Conversaciones 1972-1990. Valencia: Pretextos

Duque, Félix. 2008. Terror tras la postmodernidad. Madrid: Abada

Frasca, Gonzalo. 2011. "El juego es esencial como territorio de aprendizaje". Declaraciones del artista (texto y videograbación) en el Blog de la Universidad Nacional de Rosario, el 7 de nov. www.unr.edu.ar/noticia/4234/gonzalofrascaquoteljuegoesesencialcomoterritoriodeaprendizajequot

Galloway Alexander R. 2006. Gaming: Essays on algorithmic Culture. Minneapolis, MN: University of Minnesota Press, pp.125-6

Gil Calvo, Enrique. 2003. El miedo es el mensaje: Riesgo, incertidumbre y medios de comunicación. Madrid: Alianza

Huizinga, Johan. (1938) 2007. Homo Ludens. Madrid: Alianza

Neuhaus, Max. 2000. "Sound Art?". Prólogo al catálogo de la exposición Volume: Bed of Sound, New York: P.S.1 Contemporary Art Center www.max-neuhaus.info/soundworks/soundart/SoundArt.htm

Pajares Tosca, Susana. 2009. "¿Jugamos una de vampíros? De cómo cuentan historias los videojuegos". Comunicación 7(1): 80-93

Russolo, Luigi. (1913). 1998. El arte de los ruidos. Cuenca: Centro de Creación Experimental UCLM

Schaffer Murray, Raymond. 2013. El paisaje sonoro y la afinación del mundo. Barcelona: Intermedio

Sicart, Miguel. 2009. "Mundos y sistemas: Entendiendo el diseño de la gameplay ética". Comunicación 7(1): 46

Stockburger, Axel. 2009. "From Appropiation to Aproximation". En Videogames and art, edited by Andy Clarke and Grethe Mitchell, 25-37. Bristol: Intellect
Section
Articles

Most read articles by the same author(s)