The sound action as social demands An artistic intervention in the Barrio Espíritu Santo de Espinardo (Murcia)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2016-02-25
Pedro Ortuño Mengual
Gloria Lapeña Gallego
Abstract
The aim of this paper is to analyze a collaborative practice of artistic intervention, carried out by students of the elective course in Fine Arts degree from the University of Murcia, "Sculptural interventions in the urban and natural space". In a slum in Murcia, students and families, after a series of meetings, agreed by consensus to remodel one of the streets. We were inspired by the Futurist Manifesto of Russolo (1913) and attend in listening sounds, noises and words spoken in the streets. The resulting proposals converge on the hallmark linked to singing, playing and dancing flamenco embodying rehabilitation of facades, improvement of infrastructure and mural painting as a place where ethnic and idiosyncratic artistic practice hybridizes.
How to Cite
Ortuño Mengual, Pedro, and Gloria Lapeña Gallego. 2016. “The Sound Action As Social Demands: An Artistic Intervention in the Barrio Espíritu Santo De Espinardo (Murcia)”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15940.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
PUBLIC ART, SOUND ACTION, COLLABORATIVE ART, ARTISTIC INTERVENTION, SOCIAL CLAIM, MURCIA
References
Acconci, Vito et al. 1983. Sound/Art. Catálogo de la exposición (New York, Sculpture Center, May 1–30 and BACA/DCC Gallery, June 1–30). Essay by Don Goddard; curated by William Hellermann. New York: SoundArt Foundation
Ander Egg, Ezequiel. 1999. El taller: Una alternativa de renovación pedagógica. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata
Ariza Pomareta, Javier. 2015. "El paisaje sonoro como cápsula del tiempo: Un proyecto creativo basado en los sonidos de la primera estación de trenes de Cuenca". Arte, Individuo y Sociedad 27: 99-113
Delgado Ruiz, Manuel. 2007. Sociedades movedizas. Barcelona: Anagrama
Iges, José. 2001. "Un approcio alla storia del paesaggio sonoro". Musica/Realtà 65: 55-66
Molina Alarcón, Miguel. 2008. "El arte sonoro". Itamar, Revista de Investigación Musical: Territorios para el Arte 1: 213-34
Palmese, Cristina, José Luis Carles Arribas & Antonio Jesús Alcázar Aranda. 2010. Paisajes sonoros de Cuenca. Cuenca: UCLM
Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Buenos Aires: Ellago
Russolo, Luigi. 1998. El arte de los ruidos. Cuenca: Centro de Creación Experimental UCLM
Ander Egg, Ezequiel. 1999. El taller: Una alternativa de renovación pedagógica. Buenos Aires: Magisterio del Río de la Plata
Ariza Pomareta, Javier. 2015. "El paisaje sonoro como cápsula del tiempo: Un proyecto creativo basado en los sonidos de la primera estación de trenes de Cuenca". Arte, Individuo y Sociedad 27: 99-113
Delgado Ruiz, Manuel. 2007. Sociedades movedizas. Barcelona: Anagrama
Iges, José. 2001. "Un approcio alla storia del paesaggio sonoro". Musica/Realtà 65: 55-66
Molina Alarcón, Miguel. 2008. "El arte sonoro". Itamar, Revista de Investigación Musical: Territorios para el Arte 1: 213-34
Palmese, Cristina, José Luis Carles Arribas & Antonio Jesús Alcázar Aranda. 2010. Paisajes sonoros de Cuenca. Cuenca: UCLM
Rancière, Jacques. 2010. El espectador emancipado. Buenos Aires: Ellago
Russolo, Luigi. 1998. El arte de los ruidos. Cuenca: Centro de Creación Experimental UCLM
Section
Articles
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.