Noise is victory? Accelerated capitalism and its soundtrack

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2016-02-25
Ion Andoni Del Amo Castro Arkaitz Letamendia Onzain

Abstract

The aim of modernity was to develop total works of art that detected the essence of their time. An example of this is Beethoven's musical work "heroic symphony": total sound. On the other hand, at the beginning of the 20th century, Italian Futurists began to perceive the arrival of the art of noise, claiming the speed, energy and noise of the urban and industrial landscape. With the acceleration of the rotational speed of capital, the pace of music has also accelerated. Industrial, electronic and punk music take as their basis the noise (and speed) of their time. These noises want to be sounds, even if it is the incommunication of the time that they communicate: the sound of noise. Today's accelerated capitalism implies the fragmentation of historical time, encouraging the emptying of cultural products through postmodern logic. In music, fragmentation is gaining ground against the narrative of the record; single songs, torn from their overall context. Disconnection during ultra-connection: total noise.

How to Cite

Del Amo Castro, Ion Andoni, and Arkaitz Letamendia Onzain. 2016. “Noise Is Victory? Accelerated Capitalism and Its Soundtrack”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15954.
Abstract 603 | PDF (Euskara) Downloads 422

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

MUSIC, NOISE, SOUND, POST-MODERNITY, ACCELERATION

References
Adorno, Theodor W. & Max Horkheimer. (1944) 1994. Dialéctica de la ilustración. Madrid: Trotta

Álvarez Monzoncillo, José María & Juan Carlos Calvi. 2015. "Music consumption in Spain: From analogue to digital in the shaping of music. International Journal of Music Business Research 4(2): 27-46

Andrés Cabello, Sergio (2013). "Del cassette al spotify: universitarios, hábitos e identidades musicales". Ikerlana [estudio] Univ. de La Rioja, www.unirioja.es/apnoticias/servlet/Archivo?C_BINARIO=4626

Benjamin, Walter. (1936) 1989. "La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica". En: Discursos interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus

Bergeron, Louis, François Furet & Reinhart Koselleck. 1969. La época de las revoluciones europeas, 1780-1848. Madrid: Siglo XXI
Bourdieu, Pierre. 1999. La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus

Bourdieu, Pierre. 2001. Contrafuegos 2. Por un movimiento social europeo. Barcelona: Anagrama

Casanovas, Marc. 2012. Organizar el rechazo: Vanguardias culturales y política revolucionaria. Madrid: Izquierda Anticapitalista

Del Amo Castro, Ion Andoni. 2014. "Party & Borroka. Jóvenes, música(s) y conflicto(s) en Euskal Herria: Transformaciones identitarias a comienzos del siglo XXI". EHUko doktoretza tesia [Tesis Univ. País Vasco]

Fouce Rodríguez, Héctor. 2009. Prácticas emergentes y nuevas tecnologías: El caso de la música digital en España. Madrid: Fundación Alternativas

García Canclini, Néstor. 2001. Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Barcelona: Paidós

Granés Maya, Carlos. 2011. El puño invisible: Arte, revolución y un siglo de cambios culturales. Madrid: Santillana

Hall, Stuart & Tony Jefferson, eds. 2006. Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Postwar Britain. London: Routledge

Harvey, David. 1998. La condición de la posmodernidad: Investigación sobre los orígenes del cambio cultural. Buenos Aires: Amorrortu

Hebdige, Dick. 2004. Subcultura: El significado del estilo. Barcelona: Paidós

Hobsbawm, Eric. 2003. Historia del Siglo XX, 1914-1991. Barcelona: Crítica

Jameson, Fredic. 1995. El postmodernismo o la lógica cultural del capitalismo tardío. Barcelona: Paidós

Jessop, Robert. 2008. El futuro del estado capitalista. Madrid: Catarata
Kyrou, Ariel. 2006. Techno Rebelde: Un siglo de músicas electrónicas. Madrid: Traficantes de Sueños

Kyrou, Ariel. 2006. Techno Rebelde: Un siglo de músicas electrónicas. Madrid: Traficantes de Sueños

Marcus, Greil. 2005. Rastros de Carmín: Una historia secreta del siglo XX. Barcelona: Anagrama

Martin Saura, Leónidas. 2006. Introducción a la ed. española de Techno Rebelde: Un siglo de músicas electrónicas Ariel Kyrou, 13-18. Madrid: Traficantes de Sueños

Martín-Barbero, Jesús. 1993. De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. México: Gustavo Gili

Mattin [Mattin Artiach Oráa] & Anthony Iles, eds. 2010. Noise & Capitalism [Ruido y Capitalismo]. Colaboradores, Ray Brassier et al. Donostia: Arteleku Audiolab. Versión en castellano: www.mattin.org/ruido_capitalismo.pdf

Morey Farré, Miguel. 2015. Foucault y Derrida: Pensamiento francés contemporáneo. Valencia: Batiscafo

Muggleton, David. 2010. "From classlessness to clubculture: A geneaology of postwar British youth cultural analysis". Young 12(2): 205-19

Negus, Keith. 1996. Popular Music in Theory: An Introduction. Cambridge, UK: Polity

Reynolds, Simon. 2013. Retromanía: La adicción del pop a su propio pasado. Buenos Aires: Caja Negra

Thornton, Sarah. 1995. Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge, UK: Polity
Section
Articles