Noise is victory? Accelerated capitalism and its soundtrack
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The aim of modernity was to develop total works of art that detected the essence of their time. An example of this is Beethoven's musical work "heroic symphony": total sound. On the other hand, at the beginning of the 20th century, Italian Futurists began to perceive the arrival of the art of noise, claiming the speed, energy and noise of the urban and industrial landscape. With the acceleration of the rotational speed of capital, the pace of music has also accelerated. Industrial, electronic and punk music take as their basis the noise (and speed) of their time. These noises want to be sounds, even if it is the incommunication of the time that they communicate: the sound of noise. Today's accelerated capitalism implies the fragmentation of historical time, encouraging the emptying of cultural products through postmodern logic. In music, fragmentation is gaining ground against the narrative of the record; single songs, torn from their overall context. Disconnection during ultra-connection: total noise.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
MUSIC, NOISE, SOUND, POST-MODERNITY, ACCELERATION
Álvarez Monzoncillo, José María & Juan Carlos Calvi. 2015. "Music consumption in Spain: From analogue to digital in the shaping of music. International Journal of Music Business Research 4(2): 27-46
Andrés Cabello, Sergio (2013). "Del cassette al spotify: universitarios, hábitos e identidades musicales". Ikerlana [estudio] Univ. de La Rioja, www.unirioja.es/apnoticias/servlet/Archivo?C_BINARIO=4626
Benjamin, Walter. (1936) 1989. "La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica". En: Discursos interrumpidos I. Buenos Aires: Taurus
Bergeron, Louis, François Furet & Reinhart Koselleck. 1969. La época de las revoluciones europeas, 1780-1848. Madrid: Siglo XXI
Bourdieu, Pierre. 1999. La distinción: criterios y bases sociales del gusto. Madrid: Taurus
Bourdieu, Pierre. 2001. Contrafuegos 2. Por un movimiento social europeo. Barcelona: Anagrama
Casanovas, Marc. 2012. Organizar el rechazo: Vanguardias culturales y política revolucionaria. Madrid: Izquierda Anticapitalista
Del Amo Castro, Ion Andoni. 2014. "Party & Borroka. Jóvenes, música(s) y conflicto(s) en Euskal Herria: Transformaciones identitarias a comienzos del siglo XXI". EHUko doktoretza tesia [Tesis Univ. País Vasco]
Fouce Rodríguez, Héctor. 2009. Prácticas emergentes y nuevas tecnologías: El caso de la música digital en España. Madrid: Fundación Alternativas
García Canclini, Néstor. 2001. Culturas híbridas: Estrategias para entrar y salir de la modernidad. Barcelona: Paidós
Granés Maya, Carlos. 2011. El puño invisible: Arte, revolución y un siglo de cambios culturales. Madrid: Santillana
Hall, Stuart & Tony Jefferson, eds. 2006. Resistance Through Rituals: Youth Subcultures in Postwar Britain. London: Routledge
Harvey, David. 1998. La condición de la posmodernidad: Investigación sobre los orígenes del cambio cultural. Buenos Aires: Amorrortu
Hebdige, Dick. 2004. Subcultura: El significado del estilo. Barcelona: Paidós
Hobsbawm, Eric. 2003. Historia del Siglo XX, 1914-1991. Barcelona: Crítica
Jameson, Fredic. 1995. El postmodernismo o la lógica cultural del capitalismo tardío. Barcelona: Paidós
Jessop, Robert. 2008. El futuro del estado capitalista. Madrid: Catarata
Kyrou, Ariel. 2006. Techno Rebelde: Un siglo de músicas electrónicas. Madrid: Traficantes de Sueños
Kyrou, Ariel. 2006. Techno Rebelde: Un siglo de músicas electrónicas. Madrid: Traficantes de Sueños
Marcus, Greil. 2005. Rastros de Carmín: Una historia secreta del siglo XX. Barcelona: Anagrama
Martin Saura, Leónidas. 2006. Introducción a la ed. española de Techno Rebelde: Un siglo de músicas electrónicas Ariel Kyrou, 13-18. Madrid: Traficantes de Sueños
Martín-Barbero, Jesús. 1993. De los medios a las mediaciones: Comunicación, cultura y hegemonía. México: Gustavo Gili
Mattin [Mattin Artiach Oráa] & Anthony Iles, eds. 2010. Noise & Capitalism [Ruido y Capitalismo]. Colaboradores, Ray Brassier et al. Donostia: Arteleku Audiolab. Versión en castellano: www.mattin.org/ruido_capitalismo.pdf
Morey Farré, Miguel. 2015. Foucault y Derrida: Pensamiento francés contemporáneo. Valencia: Batiscafo
Muggleton, David. 2010. "From classlessness to clubculture: A geneaology of postwar British youth cultural analysis". Young 12(2): 205-19
Negus, Keith. 1996. Popular Music in Theory: An Introduction. Cambridge, UK: Polity
Reynolds, Simon. 2013. Retromanía: La adicción del pop a su propio pasado. Buenos Aires: Caja Negra
Thornton, Sarah. 1995. Club Cultures: Music, Media and Subcultural Capital. Cambridge, UK: Polity
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.