Sonear- voicing, sonification and audification Transformations of the electromagnetic field in art

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2016-02-25
Alejandra Bueno de Santiago

Abstract

Using the everyday into art changes, currently the technology and electronic extensions who are under this framework. The transition from analog to digital has created a new work item, a non-detectable airborne material. We deal with more machines than people, and they do not speak but generate energies and vibrations, a second level of machine-user interaction. The energies flow through us and we can be sensitive or not, or rather, can be conscious or not. The dream to understand the world is based on mastering every enviroment, the visible and the invisible. Therefore my practice and research has been focused on the detection of electromagnetic signals emitted by machines to make them detectable. The signal is amplified by a device that increases the value of the signal. They are low frequencies as radio waves, the sunlight or those emitted by plants and living organisms. This frequency is modified and used in different musical compositions.

How to Cite

Bueno de Santiago, Alejandra. 2016. “Sonear- Voicing, Sonification and Audification: Transformations of the Electromagnetic Field in Art”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15966.
Abstract 930 | PDF (Español) Downloads 1164

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

ELECTROMAGNETIC FIELDS, AUDIBLE, MUSIC, FRECUENCY, PERCEPTIBLE

References
Benjamin, Walter. (1936) 2003. La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica. Traducción de Andrés E. Weikert. México DF: Ítaca

Brea, José Luis. 2007. "Cambio de régimen escópico: del inconsciente óptico a la e-image". Número especial "¿Un diferendo 'Arte'?". Estudios Visuales: Ensayo, Teoría y Crítica de la Cultura Visual y el Arte Contemporáneo 4

Cope, David. 2004. Virtual music: Computer synthesis of musical style. Cambridge, MA: MIT

Daston, Lorraine & Peter Galison. 2007. Objectivity. New York: Zone Books

DeLanda, Manuel. 1991. War in the age of intelligent machines. Michigan. Zone Books

Deleuze, Gilles & Félix Guattari. (1980) 2004. Mil pesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de José Vázquez Pérez. Valencia: Pre-Textos

Deleuze, Gilles (1972) 2009. El anti-Edipo. Traducción de Francisco Monge. Barcelona: Paidós

Didi-Huberman, George. 1997. Lo que vemos, lo que nos mira. Traducción Horacio Pons Buenos Aires: Manantial

Gómez de la Serna, Ramón. (1929) 1987. "El circo de las ondas" En Radiorramonismo: Antología y estudio de textos radiofónicos de Ramón Gómez de la Serna de Jose Augusto Ventín Pereira Madrid: Univ. Complutense

Hughes, Robert. 1980. El impacto de lo nuevo. Ep. 7, Cultura como naturaleza [The Shock of the New. Episode 7, Culture as Nature]. Escrito y presentado por R. Hughes para la BBC2. Vídeo de Youtube, 59:11 https://www.youtube.com/watch?v=0b7NFerPRAs

Jay, Martin. (1993) 2003 "Regímenes escópicos de la modernidad". En Campos de fuerza: Entre la historia intelectual y la crítica cultural, traducción de Alcira Bixio, 221. Barcelona: Paidós

Jay, Martin. (1993) 2007. Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Traducción Francisco López Martín. Madrid: Akal

Krauss, Rosalind. 1997. El inconsciente óptico. Traducción de J. Miguel Esteban Cloquell. Madrid: Tecnos
Manovich, Lev. 2005 El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital. Traducción de Óscar Fontrodona. Barcelona. Paidós

Molina Alarcón, Miguel. 2008. "El arte sonoro". Itamar 1: 213-34 http://es.scribd.com/doc/24370658/El-Arte-Sonoro-Articulo-de-Miguel-Molina-Alarcon

Robinson, Julia E. 2009. "The Anarchy of Silence: John Cage and Experimental Art", viernes 23 oct. Conferencia de la comisaria de la exposición La anarquía del silencio: John Cage y el arte experimental (23 oct. 2009-10 ene. 2010). Audio, 49:23, www.macba.cat/es/julia-e-robinson

Russolo, Luigi. 1998. El arte de los ruidos. Cuenca: Centro de Creación Experimental UCLM

Sontag, Susan. (1969) 2005. "La estética del silencio". En Estilos radicales, trad. E. Goligorsky, 13-60. Buenos Aires: Punto de Lectura
Stephan M. Scwanauer & David A. Levitt, eds. 1993. Machine Models of Music. Cambridge, MA: MIT

Thrift, Nigel. 2004. "Remembering the technological unconscious by foregrounding knowledges of position". Enviroment and planning D: Society and Space 22: 175-90
Section
Articles