Sonear-voicing, sonification and audification Transformations of the electromagnetic field in art
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Published
2016-02-25
Alejandra Bueno de Santiago
Abstract
Using the everyday into art changes, currently the technology and electronic extensions who are under this framework. The transition from analog to digital has created a new work item, a non-detectable airborne material. We deal with more machines than people, and they do not speak but generate energies and vibrations, a second level of machine-user interaction. The energies flow through us and we can be sensitive or not, or rather, can be conscious or not. The dream to understand the world is based on mastering every enviroment, the visible and the invisible. Therefore my practice and research has been focused on the detection of electromagnetic signals emitted by machines to make them detectable. The signal is amplified by a device that increases the value of the signal. They are low frequencies as radio waves, the sunlight or those emitted by plants and living organisms. This frequency is modified and used in different musical compositions.
How to Cite
Bueno de Santiago, Alejandra. 2016. “Sonear-Voicing, Sonification and Audification: Transformations of the Electromagnetic Field in Art”. AusArt 3 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.15966.
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Keywords
ELECTROMAGNETIC FIELDS, AUDIBLE, MUSIC, FRECUENCY, PERCEPTIBLE
References
Benjamin, Walter. (1936) 2003. La obra de arte en la época de la reproductibilidad técnica. Traducción de Andrés E. Weikert. Ciudad de México: Ítaca
Brea, José Luis. 2007. «Cambio de régimen escópico: Del inconsciente óptico a la e-image» . «¿Un diferendo 'arte'?», número especial Estudios Visuales: Ensayo, Teoría y Crítica de la Cultura Visual y el Arte Contemporáneo 4
Cope, David. 2004. Virtual music: Computer synthesis of musical style. Cambridge MA: MIT
Daston, Lorraine & Peter Galison. 2007. Objectivity. New York: Zone Books
De Landa, Manuel. 1991. War in the age of intelligent machines. New York: Swerve
Deleuze, Gilles & Félix Guattari. (1980) 2004. Mil pesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de José Vázquez Pérez. Valencia: Pre-Textos
Deleuze, Gilles (1972) 2009. El anti-Edipo. Traducción de Francisco Monge. Barcelona: Paidós
Didi-Huberman, George. 1997. Lo que vemos, lo que nos mira. Traducción Horacio Pons Buenos Aires: Manantial
Gómez de la Serna, Ramón. (1929) 1987. «El circo de las ondas». En Radiorramonismo: Antología y estudio de textos radiofónicos de Ramón Gómez de la Serna de Jose Augusto Ventín Pereira Madrid: Univ. Complutense
Hughes, Robert. 1980. El impacto de lo nuevo. Ep. 7, Cultura como naturaleza [The shock of the new. Episode 7, Culture as nature]. https://n9.cl/w4mdfBBC2. Vídeo de YouTube, 59:11.
Jay, Martin. (1993) 2003. «Regímenes escópicos de la modernidad». En Campos de fuerza: Entre la historia intelectual y la crítica cultural, traducción de Alcira Bixio, 221. Barcelona: Paidós
Jay, Martin. (1993) 2007. Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Traducción Francisco López Martín. Madrid: Akal
Krauss, Rosalind. 1997. El inconsciente óptico. Traducción de J. Miguel Esteban Cloquell. Madrid: Tecnos
Manovich, Lev. 2005 El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital. Traducción de Óscar Fontrodona. Barcelona. Paidós
Molina Alarcón, Miguel. 2008. «El arte sonoro». Itamar 1: 213-234. https://n9.cl/v2ri9h
Robinson, Julia E. 2009. «The anarchy of silence: John Cage and experimental art». Conferencia de la comisaria de la exposición La anarquía del silencio: John Cage y el arte experimental (23 oct. 2009-10 ene. 2010), 23 oct. Audio, 49:23. www.macba.cat/es/julia-e-robinson
Russolo, Luigi. 1998. El arte de los ruidos. Cuenca: Centro de Creación Experimental UCLM
Sontag, Susan. (1969) 2005. «La estética del silencio». En Estilos radicales, trad. E. Goligorsky, 13-60. Buenos Aires: Punto de Lectura
Stephan M. Scwanauer & David A. Levitt, eds. 1993. Machine Models of Music. Cambridge, MA: MIT. https://doi.org/10.7551/mitpress/4360.001.0001
Thrift, Nigel. 2004. «Remembering the technological unconscious by foregrounding knowledges of position». Enviroment and planning D Society and Space 22: 175-190. https://doi.org/10.1068/d321t
Brea, José Luis. 2007. «Cambio de régimen escópico: Del inconsciente óptico a la e-image» . «¿Un diferendo 'arte'?», número especial Estudios Visuales: Ensayo, Teoría y Crítica de la Cultura Visual y el Arte Contemporáneo 4
Cope, David. 2004. Virtual music: Computer synthesis of musical style. Cambridge MA: MIT
Daston, Lorraine & Peter Galison. 2007. Objectivity. New York: Zone Books
De Landa, Manuel. 1991. War in the age of intelligent machines. New York: Swerve
Deleuze, Gilles & Félix Guattari. (1980) 2004. Mil pesetas: Capitalismo y esquizofrenia. Traducción de José Vázquez Pérez. Valencia: Pre-Textos
Deleuze, Gilles (1972) 2009. El anti-Edipo. Traducción de Francisco Monge. Barcelona: Paidós
Didi-Huberman, George. 1997. Lo que vemos, lo que nos mira. Traducción Horacio Pons Buenos Aires: Manantial
Gómez de la Serna, Ramón. (1929) 1987. «El circo de las ondas». En Radiorramonismo: Antología y estudio de textos radiofónicos de Ramón Gómez de la Serna de Jose Augusto Ventín Pereira Madrid: Univ. Complutense
Hughes, Robert. 1980. El impacto de lo nuevo. Ep. 7, Cultura como naturaleza [The shock of the new. Episode 7, Culture as nature]. https://n9.cl/w4mdfBBC2. Vídeo de YouTube, 59:11.
Jay, Martin. (1993) 2003. «Regímenes escópicos de la modernidad». En Campos de fuerza: Entre la historia intelectual y la crítica cultural, traducción de Alcira Bixio, 221. Barcelona: Paidós
Jay, Martin. (1993) 2007. Ojos abatidos. La denigración de la visión en el pensamiento francés del siglo XX. Traducción Francisco López Martín. Madrid: Akal
Krauss, Rosalind. 1997. El inconsciente óptico. Traducción de J. Miguel Esteban Cloquell. Madrid: Tecnos
Manovich, Lev. 2005 El lenguaje de los nuevos medios de comunicación: la imagen en la era digital. Traducción de Óscar Fontrodona. Barcelona. Paidós
Molina Alarcón, Miguel. 2008. «El arte sonoro». Itamar 1: 213-234. https://n9.cl/v2ri9h
Robinson, Julia E. 2009. «The anarchy of silence: John Cage and experimental art». Conferencia de la comisaria de la exposición La anarquía del silencio: John Cage y el arte experimental (23 oct. 2009-10 ene. 2010), 23 oct. Audio, 49:23. www.macba.cat/es/julia-e-robinson
Russolo, Luigi. 1998. El arte de los ruidos. Cuenca: Centro de Creación Experimental UCLM
Sontag, Susan. (1969) 2005. «La estética del silencio». En Estilos radicales, trad. E. Goligorsky, 13-60. Buenos Aires: Punto de Lectura
Stephan M. Scwanauer & David A. Levitt, eds. 1993. Machine Models of Music. Cambridge, MA: MIT. https://doi.org/10.7551/mitpress/4360.001.0001
Thrift, Nigel. 2004. «Remembering the technological unconscious by foregrounding knowledges of position». Enviroment and planning D Society and Space 22: 175-190. https://doi.org/10.1068/d321t
Section
Articles

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.