(H)Acts or How art turns into a soft technology
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The transmission of memory associated with the Obsolescent Industrial Architectural Heritage of the Basque Country (OIAHBC) -Patrimonio Arquitectónico Industrial Obsolescente del País Vasco (PAIOPV)- is being lost. How can artistic action, understood as a soft technology, be able to generate institutional dynamics and contribute to 'revitalize' the historical memory? We contemplate the hypothesis that artistic actions can be methodologies dealing with human social interactions and can increase institutional awareness regarding the value of OIAHBC/PAIOPV. Artistic actions on OIAHBC/PAIOPV aim to facilitate the transmission and revitalization of the Basque industrial memory. The theoretical framework is structured with 6 key concepts: space, obsolescence, heritage, industrial architecture, soft technology and artistic action. The methodology includes an analysis of cases, the development of a typology and the creation of a series of artistic actions. The contributions are (1) a guide of good practices for managers OIAHBC/PAIOPV; (2) an archive of oral testimonies on OIAHBC/PAIOPV and (3) a series of artistic actions.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
SPACE, OBSOLESCENCE, SOFT TECHNOLOGIES, HERITAGE AND ARTISTIC ACTION
Augé, Mark. 1992. Los no lugares, espacios del anonimato. Una antropología de la sobremodernidad. Traducción, Margarita N. Mizraji. Barcelona: Gedisa
Calvino, Ítalo. 1972. Las ciudades invisibles. Traducción de Aurora Bernárdez. Madrid: Siruela
Corbeira, Dario, ed. 2000. ¿Construir…o deconstruir? Textos sobre Gordon MattaClark. Salamanca: Universidad de Salamanca
Dannoritzer, Cosima. 2010. "Comprar, tirar, comprar: Obsolescencia programada". Una producción Media 3.14-Article Z. Vídeo de Youtube, 1:14:49. https://www.youtube.com/watch?v=44G5T2tAJhc
Enwezor, Okwui, Benjamin H. D. Buchloh & Laura Hoptman. 2016. Sarah Sze. London: Phaidon
Gómez Ramos, Antonio, ed. (1997) 2002. Diálogo y deconstrucción: Los límites del encuentro entre Gadamer y Derridá. Madrid: Cuaderno Gris
Halbwachs, Maurice. 2004. La memoria colectiva. Traducción de Inés Sancho-Arroyo. Zaragoza: Universidad de Zaragoza
Latouche, Sergé. 2014. Hecho para tirar. La irracionalidad de la obsolescencia programada. Traducción del francés de Rosa Bertran Alcázar. París: Octaedro
Maderuelo Raso, Javier. 2008. La idea de espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Madrid: Akal
Maderuelo Raso, Javier. 1995. Cuatro modelos de recuperación de la obra de arte público en Arte y espacio público. Santa Cruz de Tenerife: UIMP
Matta-Clark, Gordon. 2006. Gordon MattaClark. Catálogo de la exposición, Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, 4 julio-16 octubre. Comisaria, Gloria Moure. Madrid: MNCARS
McLuhan Marshall & Eric McLuhan. 1990. Las leyes de los medios. La nueva ciencia. Versión española Juan José Utrilla. México DF: Alianza
San Miguel, Okuda. 2016. Kaos temple. Madrid: Swinton and Grant
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.