The particular evolution of art and cultural evolution

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2017-12-20
Carlos Martínez Gorriarán

Abstract

The evolution of culture is based on natural evolution, but it has important differences that make it a distinct development. At the same time, the evolution of art shows a peculiar logic, different from the evolution of science and society. The aesthetic canons begin and end abruptly for a more or less extended period of time, without gradual transitions, forming a community of representation. Certain immanent qualities of the aesthetic, associated with cognition and the functioning of the mind, can explain this peculiarity better than traditional biological, philosophical and sociological theories. The aesthetic creation is fundamental for the development of the basic symbolic thought, without accumulating either adjustments or a knowledge normalized in successive paradigms.

How to Cite

Martínez Gorriarán, Carlos. 2017. “The Particular Evolution of Art and Cultural Evolution”. AusArt 5 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.18738.
Abstract 964 | PDF (Español) Downloads 3251

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

AESTHETICS, EVOLUTION, HISTORY OF ART, AESTHETIC CANON, COMMUNITY OF REPRESENTATION, COGNITION, HUMAN MIND

References
Bozal Fernández, Valeriano. 1987. Mímesis: las imágenes y las cosas. Madrid: Visor

Bozal Fernández, Valeriano. 1991. Los primeros diez años. 1900 – 1910, los orígenes del arte contemporáneo. Madrid: Visor

Collingwood, Robin George. 1922. Speculum mentis or The map of knowledge. Oxford UK: Clarendon

Damasio, Antonio. 2010. Y el cerebro creó al hombre. ¿Cómo pudo el cerebro generar emociones, sentimientos, ideas y el yo? Traducción de Ferran Meler Orti. Barcelona: Galaxia Gutemberg

Dutton, Denis. 2010. El instinto del arte: Belleza, placer y evolución humana. Traducción de Carme Font Paz. Barcelona: Paidós

Gould, Stephen Jay. 2004. La estructura de la teoría de la evolución. Traducción de Ambrosio García Leal. Barcelona: Tusquets

Kemp, Barry J. (1989) 1992. El antiguo Egipto: Anatomía de una civilización. Traducción castellana de Mónica Tussel. Barcelona: Crítica

Kuhn, Thomas S. (1962) 1986. La estructura de las revoluciones científicas. Traducción de Agustín Contín. Madrid: Fondo de Cultura Económica

Marcus, Gary. (2003) 2005. El nacimiento de la mente: Cómo un número pequeñísimo de genes crea las complejidades del pensamiento humano. Revisión científica a cargo de Ignacio Morgado Bernal. Barcelona: Ariel

Martínez Gorriarán, Carlos. 2011. Jorge Oteiza, hacedor de vacíos. Madrid: Marcial Pons

Osborne, Robin. 1998. La formación de Grecia. 1.200-479 a.C. Traducción castellana de Teófilo de Lozoya. Barcelona: Crítica

Panofsky, Erwin. (1960) 1985. Renacimiento y renacimientos en el arte occidental. Versión española de María Luisa Balseiro. Madrid: Alianza

Read, Herbert Edward. (1966) 1984. Historia de la Pintura Moderna. Capítulo final de Caroline Tisdall y William Feaver Barcelona: Ediciones del Serbal

Thévoz, Michel. (1975) 1981. L'art brut. Genève: Skira
Section
Articles