«Exposición de motivos» Dissent from the system
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Can a dissident artistic intervention influence institutional policies regarding the management of cultural heritage? We contemplate the hypothesis that not only is critical dissent possible through art from within the system, but that this dissent can influence social and political change in the protection and management of industrial heritage. The work «Exposición de motivos» is a case study, consisting of 15 artistic interventions on industrial cultural heritage (CH), with the aim of making visible the breach of Law 7/90 by the owners and the different responsible administrations; influencing a change in the dynamics of cultural heritage management to preserve both the buildings and the landscape and the memory of industrialization in the Basque Country. The methodology includes the analysis of these CHs and the creation of artistic interventions. The contributions are (1) updating of the industrial CH files; (2) analysis of the non-application of Law 7/90 in each specific case; and (3) 15 artistic interventions.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
DISSIDENCE, HERITAGE MANAGEMENT, COLLECTIVE MEMORY, OBSOLESCENCE, PUBLIC/POLITICAL ART
Albarrán Diego, Juan & Rosa Benéitez Andrés. 2018. "Performance, escritura y espacio público en la construcción de la ciudad democrática". Arte, Individuo y Sociedad 30(2): 329-41
Álvarez Areces, Miguel Ángel. 2017. Pensar y actuar sobre el patrimonio industrial en el territorio: XVIII Jornadas INCUNA. Gijón: CICEES
Armajani, Siah. 2000. "El arte público en el contexto de la 'democracia' americana". En Siah Armajani: [Catálogo de la exposición] Museo Nacional Centro de Arte Reina Sofía, Palacio de Cristal, 30 sept. 1999-10 ene. 2000; Sala de Exposiciones de la Diputación de Huesca, 28 ene-26 marzo 2000. Madrid: MNCARS
Augé, Marc. 1992. Los no lugares, espacios del anonimato: Una antropología de la sobremodernidad. Traducción, Margarita N. Mizraji. Barcelona: Gedisa
Ballart Hernández, Josep & Jordi Juan i Tresserras. 2001. Gestión del patrimonio cultural. Barcelona: Ariel
Corbeira López, Dario, ed. 2000. ¿Construir…o deconstruir? Textos sobre Gordon Matta-Clark. Robert Pincus-Witten et al. Salamanca: Universidad de Salamanca
Halbwachs, Maurice. (1950) 2004. La memoria colectiva. Traducción de Inés Sancho-Arroyo. Zaragoza: Universidad de Zaragoza
Maderuelo Raso, Javier. 1995. Cuatro modelos de recuperación de la obra de arte público en arte y espacio público. Santa Cruz de Tenerife: UIMP
Maderuelo Raso, Javier. 2008. La idea de espacio en la arquitectura y el arte contemporáneos, 1960-1989. Madrid: Akal
Mañero Rodicio, Javier. 2013. "Arte público entre la combinatoria relacional y el arte como pasión inapropiada". Arte, Individuo y Sociedad, 25(2) 289-302
Puertas Juez, Javier. 2012. "Parque cultural de la memoria industrial de la ría de Bilbao". Abaco 74 (4): 81-9
Puertas Juez, Javier. 2014. "20 años de gestión y ordenación de los paisajes de la antigua industrialización en Euskadi". Ponencia del 5º Congreso Europeo de Turismo Industrial (Ferrol, 17-20 jun.)
Puertas Juez, Javier. 2017. "Gobernanza, gestión y ordenación de los paisajes urbanos de la antigua industrialización desde una perspectiva económica: el caso de Euskadi". En Pensar y actuar sobre el patrimonio industrial en el territorio: XVIII Jornadas INCUNA, editor y coordinador Miguel Ángel Álvarez Areces. Gijón: CICEES
Salcedo Fernández, Alberto. 2018. "Arte y patrimonio industrial vasco: Revitalización de la memoria industrial mediante la intervención artística". INCUNA 20: 317-28
Tagil, Nizhny. 2003. "Carta de Nizhny Tagil sobre el patrimonio industrial". Aprobada por la Asamblea Nacional TICCIH (International Committee for the Conservation of the Industrial Heritage), Moscú, 17 jul. www.icomos.org/18thapril/2006/nizhny-tagil-charter-sp.pdf
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.