Arrival of the puff 'Anything goes'

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2018-12-30
Janire Sagasti Ruiz

Abstract

Punk can be understood, in its most vital and expansive paradigm, as an ethical and discursive positioning of annoyance with respect to the world, the system and its heteronomy. Beyond the apogee that marked its musical context, one can notice the influence of its energy and vitalism in different artistic areas, infected, in such case, by the 'anti' spirit, and conceiving them as forms of expression applicable to diverse artistic contexts and being able to be attributed timelessly. The denial and desire for freedom and individuality, in opposition to dominant forms as the basis of the thought of what is categorized as punk, means an autonomy in its expressive paradigm, dispensing with rules and forms of legitimacy. These are 'disturbed', 'obviated', 'questioned', 'rewritten', in favor of that 'anti' proclamation, by means of aesthetic and constituent elements based on precariousness, temporary, reuse, urgency, eclectic, the unfinished ..., without attending to the technical conditions and thus assessing the download. A broad and extreme practical proposal that proposes other ways as innovation mechanisms.

How to Cite

Sagasti Ruiz, Janire. 2018. “Arrival of the Puff ’Anything goes’”. AusArt 6 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.20354.
Abstract 297 | PDF (Español) Downloads 344

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

PUNK, ART, 'ANTI', DO IT YOURSELF, PASSION

References
Daniëls, René. 2011. Las palabras no están en su sitio. Catálogo de la exposición "René Daniëls: una exposición es siempre parte de un todo mayor" Madrid, 20 oct.-26 marzo. Edición a cargo de Roland Groenenboom; artistas, Jan van Adrichem et al. Madrid: MNCARS

Emin, Tracey. (2005) 2016. Strangeland. Traducción de Ismael Attrache. Barcelona: Alpha Decay

Feyerabend, Paul Karl. (1975) 2007. Tratado contra el método esquema de una teoría anarquista del conocimiento. Traducción Diego Ribes. Madrid: Tecnos

Graffin III, Gregory Walter. 2006. "Manifiesto punk". Nodomutante. http://www.punksunidos.com.ar/2006/09/manifiesto-punk-de-greg-graffin.html

Jochimsen Margarethe & Philomene Magers. 1987. Hacen lo que quieren: Arte joven renano. Catálogo de la exposición, Museo de Arte Contemporáneo de Sevilla, 22 ene-22 feb. Sevilla: Consejería de Cultura

Krystufek, Elke. 2009. "Interview Elke Krystufek". By Selina Ting. InitiArtMagazine.com. www.initiartmagazine.com/interview.php?IVarchive=7

Lydon, John. 2015. La ira es energía. Traducción Emilia García-Romeu & Jaime Blasco. Barcelona: Malpaso

Sagasti Ruiz, Janire. 2018. "Lo punk como referencia expresiva en determinada pintura contemporánea occidental". Tesis Univ. del País Vasco

Savage, Jon. (1991) 2017. England´s dreaming: Los Sex Pistols y el punk rock. Trad. Marc Viaplana Canudas. Barcelona: Penguin

Temple, Julien. 2000. La mugre y la furia. Documental sobre el grupo Sex Pistols. Vídeo de Vimeo, 1:42:57. https://vimeo.com/257609764

Torres, David G. 2015. Punk: Sus rastros en el arte contemporáneo. Catálogo de la exposición, 26 marzo–4 oct. Autores, David G. Torres, Eloy Fernández Porta, Glòria Guso, Greil Marcus, Iván López Munuera, Servando Rocha. Móstoles: CA2M

Trías Sagnier, Eugenio. (1979) 2006. Tratado de la pasión. Barcelona: Debolsillo
Section
Articles