Live music of small locals in Spain Surviving in spite of excess of regulations
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Performing live music in small venues is the reality of independent musicians, it is another step that must be taken in the musical profession, in addition to being the livelihood of many artists, it offers an increase in income to the cultural establishment allows performing; A perfect symbiosis that requires little investment from the hostelry, also little logistics from the artist and the public values it and enjoys it very much. In this article the laws that make the exercise of independent music in Spain an unprofitable and sacrificed task are analyzed. Guiding the live music sector to job insecurity. The laws that regulate live music are designed for medium and large events, forgetting for decades of small capacity concerts, which stayed outside the legal framework that has led cultural venues and artists to risk paying large sums in fines or have legal repercussions to offer culture to their clients.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
LIVE MUSIC, SMALL CONCERTS, CULTURAL VENUES, MUSICAL POLITICS, JOB INSECURITY
Corti, Berenice. 2010. "Redefiniciones culturales en la Buenos Aires post Cromañón: El debate sobre el vivo de la música independiente". Tesis de maestría Univ. Buenos Aires
Cruz, Nando. 2016. "Todos los bares de Barcelona podrán ofrecer música en directo". El Periódico. 14 marzo
Delgado, Andrea. 2019. "Ya llegan los festivales de música: Y con ellos toda su historia". Menzig, 6 mayo https://www.menzig.es/a/festivales-historia-mas-importantes/
González, José Alberto. 2018. "El ayuntamiento de Cartagena pone coto a los bares que organizan conciertos sin tener autorización". La Verdad 13 nov. https://www.laverdad.es/murcia/cartagena/ayuntamiento-pone-coto-20181113010227-ntvo.html
Lamadrid, Paloma. 2017. "Sin música en directo por un limbo legal". El Comercio 17 abril. https://www.elcomercio.es/gijon/201704/17/musica-directo-limbo-legal-20170417010727-v.html
Mateo Ruiz-Gálvez, Juan José & F. Javier Barroso Simón. 2018. "El PSOE reclama que el Gobierno regule por ley la seguridad en macrofiestas y festivales de música". El País 3 nov. https://elpais.com/ccaa/2018/11/01/madrid/1541097921_138398.html
Pedro Carañana, Josep. 2017. "Cartografías musicales de Madrid: Ciudad, música popular y nuevas tecnologías digitales" CIC Cuadernos de Información y Comunicación 22:169-85
Peñalvert Bonet, Juan. 2014. "Guías de buenas prácticas para macroespectáculos". Es Pont d'Inca: Instituto de Seguridad Pública de las Illes Balears (ISPIB)
Vera Rojas, Yumber. 2014. "El concierto más trágico del mundo". El País, 20 dic. https://elpais.com/internacional/2014/12/29/actualidad/1419888729_364738.html
Viana Silva, Israel & Javier Villuendas Pérez. 2019. "Músicos contra salas: la batalla 'imposible' por vivir de los conciertos". ABC, 23 enero. https://www.abc.es/cultura/musica/abci-musicos-contra-salas-batalla-imposible-para-vivir-conciertos-201809290147_noticia.html
Legislación
Orden de 3 de mayo de 1935 por el que se aprueba el Reglamento de Espectáculos Públicos (Gaceta del 5 de mayo de 1935, corregida por otra Gaceta de 8 de mayo).
Real Decreto 2816/1982, de 27 de agosto, por el que se aprueba el Reglamento General de Policía de Espectáculos Públicos y Actividades Recreativas (BOE núm. 267, de 6 de noviembre)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.