Live music of small locals in Spain Surviving in spite of excess of regulations

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2019-12-30
Crismary Ospina Gallego

Abstract

Performing live music in small venues is the reality of independent musicians, it is another step that must be taken in the musical profession, in addition to being the livelihood of many artists, it offers an increase in income to the cultural establishment allows performing; A perfect symbiosis that requires little investment from the hostelry, also little logistics from the artist and the public values it and enjoys it very much. In this article the laws that make the exercise of independent music in Spain an unprofitable and sacrificed task are analyzed. Guiding the live music sector to job insecurity. The laws that regulate live music are designed for medium and large events, forgetting for decades of small capacity concerts, which stayed outside the legal framework that has led cultural venues and artists to risk paying large sums in fines or have legal repercussions to offer culture to their clients.

How to Cite

Ospina Gallego, Crismary. 2019. “Live Music of Small Locals in Spain: Surviving in Spite of Excess of Regulations”. AusArt 7 (2). https://doi.org/10.1387/ausart.21142.
Abstract 586 | PDF (Español (España)) Downloads 556 XML (Redalyc) (Español (España)) Downloads 0 HTML (Redalyc) (Español (España)) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

LIVE MUSIC, SMALL CONCERTS, CULTURAL VENUES, MUSICAL POLITICS, JOB INSECURITY

References
Andrews Alex. 2016. «Guía básica para programar conciertos: Dirigirse a una sala». CDBaby, 22 junio. https://n9.cl/p21mn

Corti, Berenice. 2010. «Redefiniciones culturales en la Buenos Aires post Cromañón: El debate sobre el vivo de la música independiente». Tesis de maestría Univ. Buenos Aires

Cruz, Nando. 2016. «Todos los bares de Barcelona podrán ofrecer música en directo». El Periódico. 14 marzo

Delgado, Andrea. 2019. «Ya llegan los festivales de música: Y con ellos toda su historia». Menzig, 6 mayo. https://n9.cl/h77826

González, José Alberto. 2018. «El ayuntamiento de Cartagena pone coto a los bares que organizan conciertos sin tener autorización». La Verdad, 13 nov. https://n9.cl/cq6nt

Lamadrid Solares, Paloma. 2017. «Sin música en directo por un limbo legal». El Comercio, 17 abril. https://n9.cl/gy18m

Mateo Ruiz-Gálvez, Juan José & F. Javier Barroso Simón. 2018. «El PSOE reclama que el Gobierno regule por ley la seguridad en macrofiestas y festivales de música». El País, 3 nov. https://n9.cl/da0v3

Pedro Carañana, Josep. 2017. «Cartografías musicales de Madrid: Ciudad, música popular y nuevas tecnologías digitales». CIC Cuadernos de Información y Comunicación 22: 169-185. https://doi.org/10.5209/CIYC.55973

Peñalvert Bonet, Juan. 2014. «Guías de buenas prácticas para macroespectáculos». Es Pont d'Inca: Instituto de Seguridad Pública de las Illes Balears (ISPIB)

Vera Rojas, Yumber. 2014. «El concierto más trágico del mundo». El País, 20 dic. https://n9.cl/qj379

Viana Silva, Israel & Javier Villuendas Pérez. 2019. «Músicos contra salas: La batalla 'imposible' por vivir de los conciertos». Abc, 23 ene. https://n9.cl/60tuv

Normas jurídicas

Orden de 3 de mayo de 1935 por el que se aprueba el Reglamento de Espectáculos Públicos (Gaceta del 5 de mayo de 1935, corregida por otra Gaceta de 8 de mayo).

Real Decreto 2816/1982, de 27 de agosto, por el que se aprueba el Reglamento General de Policía de Espectáculos Públicos y Actividades Recreativas (BOE núm. 267, de 6 de noviembre)
Section
Articles

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.