Eating images, digesting thoughts From aesthetics to the digestion of images in the field of education

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2020-06-30
Leticia Gaspar García

Abstract

Visual contents have a growing presence in our society, but we have not paid them the attention they need, in fact, the uncritical assumption of their meaning is a constant. The field of education, at its different levels and sectors, is pending to implement tools for the critical analysis of images. The ideological contents of these products go unnoticed in terms of their semantic configuration. In other words, the values implicit in these representations are assumed without the exercise of reason, configuring shared imageries that often lack reflection. In this way, patriarchal, androcentric and heterosexist ideologies are assumed collectively in the form of prejudices, generally obviating that necessary complicity that their functioning demands.

How to Cite

Gaspar García, Leticia. 2020. “Eating Images, Digesting Thoughts: From Aesthetics to the Digestion of Images in the Field of Education”. AusArt 8 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.21544.
Abstract 267 | HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0 PDF (Español) Downloads 268

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

IMAGINARY, SEXISM, CRITICAL ANALYSIS TOOLS, VISUAL CULTURE, EDUCATION

References
Bourdieu, Pierre. (1979) 1988. La distinción: Criterios y bases sociales del gusto. Traducción de Mª del Carmen Ruiz de Elvira. Madrid: Taurus

Bourdieu, Pierre. (1992) 2005. Las reglas del arte: Génesis y estructura del campo literario. Traducción de Thomas Kauf. Barcelona: Anagrama

Collin, Françoise. 1993. “Diferencia y diferendo: La cuestión de las mujeres en filosofía”. En Historia de las mujeres: El siglo XX, bajo la dirección de Georges Duby & Michelle Perrot; traduccion de Marco Aurelio Galmarini, 291-322. Madrid: Taurus

De Lauretis, Teresa. 1996. “La tecnología del género”. Traducción de Ana María Bach & Margarita Roulet. Mora 2: 6-34

Dijkstra, Bram. (1986) 1994. Ídolos de perversidad: La imagen de la mujer en la cultura de fin de siglo. Versión castellana de Vicente Campos González. Madrid: Debate

Eco, Umberto. (1965) 2004. Apocalípticos e integrados. Traducción de Andrés Bolgar. Barcelona: Debolsillo

Illouz, Eva. 2009. El consumo de la utopía romántica: El amor y las contradicciones culturales del capitalismo. Traducido por María Victoria Rodil. Madrid: Katz

Marina Torres, José Antonio. 1993. Teoría de la inteligencia creadora. Barcelona: Anagrama

Méndez Pérez, Lourdes. 1995. Antropología de la producción artística. Madrid: Síntesis

Méndez Pérez, Lourdes. 2004. Cuerpos sexuados y ficciones identitarias: Ideologías sexuales, deconstrucciones feministas y artes visuales. Sevilla: Instituto Andaluz de la Mujer

Méndez Pérez, Lourdes. 2007. Antropología feminista. Madrid: Síntesis

Méndez Pérez, Lourdes. 2009. Antropología del campo artístico: Del arte primitivo al contemporáneo. Madrid: Síntesis

Nead, Lynda. (1992) 1998. El desnudo femenino: Arte, obscenidad y sexualidad. Traducción de Carmen González Marín. Madrid: Tecnos

Pollock, Griselda. 2007. “La heroína y la creación de un canon feminista: Las representaciones de Artemisia Gentileschi de Susana y Judit”. En Crítica feminista en la teoría e historia del arte, Karen Cordero Reiman & Inda Sáenz, comps., 161-96. Ciudad de México: Universidad Iberoamericana

Puleo García, Alicia Helda. 1992. Dialéctica de la sexualidad: Género y sexo en la filosofía contemporánea. Madrid: Cátedra
Section
Articles