Outside The disappearance of the underground as a symptom

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2021-06-30
Enrike Hurtado Mendieta

Abstract


This article analyses the situation of paralysis that popular culture, especially music, seems to have been suffering since the end of the 1990s. To do so, we examine the role of the stylistic transformations it underwent from the 1950s and 1960s onwards and the socio-cultural context in which they occurred. We then analyse the way in which digitalisation and networks have changed the dynamics underpinning these transformations and their implications, in order to critique the analysis that different authors make of this lack of vitality in today's popular culture.

How to Cite

Hurtado Mendieta, Enrike. 2021. “Outside: The Disappearance of the Underground As a Symptom”. AusArt 9 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.22651.
Abstract 243 | PDF (Español) Downloads 281 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

POPULAR MODERNISM, MUSIC, UNDERGROUND, MAINSTREAM

References
Attali, Jacques. (1977) 1995. Ruidos: Ensayo sobre la economía política de la música. Traducción de José Martín Arancibia. Ciudad de México: Siglo XXI

Berardi, Franco (Bifo). 2014. Después del futuro: Desde el futurismo al cyberpunk; El agotamiento de la modernidad. Traducción y prólogo de Giuseppe Maio. Madrid: Enclave de Libros

Berardi, Franco (Bifo). 2017. Fenomenología del fin: Sensibilidad y mutación conectiva. Traducido por Alejanda López Gabrielidis. Buenos Aires: Caja Negra

Fisher, Mark 2014. “The slow cancellation of the future”. Vídeo de Youtube, 46:14, 22 mayo. https://www.youtube.com/watch?v=aCgkLICTskQ

Fisher, Mark. 2018. Los fantasmas de mi vida: Escritos sobre depresión, hauntología y futuros perdidos. Traducido por Pablo Schanton. Buenos Aires: Caja Negra

Lovink, Geert. 2019. Tristes por diseño: Las redes sociales como ideología. Traducido por Matheus Calderón Torres. Bilbao: Consonni

Reynolds, Simon. 2012. Retromanía: La adicción del pop a su propio pasado. Traducido por Teresa Arijón & Pablo Schanton. Buenos Aires: Caja Negra

Stubbs, David. 2019. Sonidos de Marte: Una historia de la música electrónica. Traducido por Tadeo Lima. Buenos Aires: Caja Negra
Section
Articles