Outside The disappearance of the underground as a symptom
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This article analyses the situation of paralysis that popular culture, especially music, seems to have been suffering since the end of the 1990s. To do so, we examine the role of the stylistic transformations it underwent from the 1950s and 1960s onwards and the socio-cultural context in which they occurred. We then analyse the way in which digitalisation and networks have changed the dynamics underpinning these transformations and their implications, in order to critique the analysis that different authors make of this lack of vitality in today's popular culture.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
POPULAR MODERNISM, MUSIC, UNDERGROUND, MAINSTREAM
Berardi, Franco (Bifo). 2014. Después del futuro: Desde el futurismo al cyberpunk; El agotamiento de la modernidad. Traducción y prólogo de Giuseppe Maio. Madrid: Enclave de Libros
Berardi, Franco (Bifo). 2017. Fenomenología del fin: Sensibilidad y mutación conectiva. Traducido por Alejanda López Gabrielidis. Buenos Aires: Caja Negra
Fisher, Mark 2014. “The slow cancellation of the future”. Vídeo de Youtube, 46:14, 22 mayo. https://www.youtube.com/watch?v=aCgkLICTskQ
Fisher, Mark. 2018. Los fantasmas de mi vida: Escritos sobre depresión, hauntología y futuros perdidos. Traducido por Pablo Schanton. Buenos Aires: Caja Negra
Lovink, Geert. 2019. Tristes por diseño: Las redes sociales como ideología. Traducido por Matheus Calderón Torres. Bilbao: Consonni
Reynolds, Simon. 2012. Retromanía: La adicción del pop a su propio pasado. Traducido por Teresa Arijón & Pablo Schanton. Buenos Aires: Caja Negra
Stubbs, David. 2019. Sonidos de Marte: Una historia de la música electrónica. Traducido por Tadeo Lima. Buenos Aires: Caja Negra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.