Embodying sound through dance: Stravinsky’s rhythmic echoes in Akram Khan’s iTMOi ballet

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2021-06-30
Cintia Borges Carreras

Abstract

The sound awakening of the body, in its rhythmic existence, refers to a ritual essence as the purest aspiration of what dance beam in humanity. Music, dance and poetry, were they not once mousiké? Were they not the same, together with the visual arts, those that appear mimicmized in an idealization of the theatrical stage model? So, why limit interartistic confluences in the expression of human discursive pathos? Stravinsky’s sonorous echoes are the pretext that justifies making the sound found in dance, the rhythmic echoes of a narration that is not exclusive to a single grammar. The texts take place around a mythical-ritual aura in which the abstraction of latent spaces rescues the voice of an-other, which can be a self or an us. Rhythmic spirituality is issued as a semantic discourse by which to make the body sound, the voice listed, the noise melody and the harmony body. Khan’s iTMOi, will be the evolution of this plural reading of the sound body.

How to Cite

Borges Carreras, Cintia. 2021. “Embodying Sound through Dance: Stravinsky’s Rhythmic Echoes in Akram Khan’s ITMOi Ballet”. AusArt 9 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.22661.
Abstract 285 | PDF (Español) Downloads 241 HTML (Redalyc) (Español) Downloads 0 XML (Redalyc) (Español) Downloads 0

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

BODY, SOUND, DANCE, RHYTHM, STRAVINSKI, IGOR (1882-1971), KHAN, AKRAM (1947-)

References
Aizpún Vílchez, Iosune. 2018. “La teoría de la obra de arte total como categoría formal en el primer Romanticismo alemán”. Humanidades 8(1): 1-27. http://dx.doi.org/10.15517/h.v8i1.31464

Akram Khan Company. 2013. “iTMOi– making of”. Filmed at MC2: Grenoble; recorded and edited by Maxime Dos, Vídeo de Youtube, 18:08. 11 nov. https://www.youtube.com/watch?v=6tpGeEks3jE&t=5s

Cage, John. 1981. Para los pájaros: Conversaciones con Daniel Charles. Traducción de Luis Justo. Caracas: Monte Ávila

Colomé y Pujol, Delfín. 2007. Pensar la danza. Madrid: Turner

Companhia Nacional de Bailado. 2013. “iTMOi vienna”. Grabado y editado por Maxime Dos en ImpulsTanz Vienna. Vídeo de Vimeo, 01:06:50. https://vimeo.com/187962344

Duncan, Isadora. (1928) 2008. El arte de la danza. Edición de José Antonio Sánchez. Madrid: Akal

Ford, Andrew. 2002. The origins of criticism: Literary culture and poetic theory in classical Greece. Princeton Oxford: Princeton University

Gabrieloni, Ana Lía. 2009. “Literatura y artes”. En La investigación literaria: Problemas iniciales de una práctica, Miguel Dalmaroni dir.; Gloria Chicote et al.., 125-46. Santa Fe: Universidad Nacional de Litoral

Gama Barbosa, Luis Eduardo. 2008. “Los saberes del arte: La experiencia estética en Nietzsche”. Ideas y Valores 57 (136): 69-103. https://revistas.unal.edu.co/index.php/idval/article/view/1361

Gelabert Usle, Cesc. 2020. Lo que me gustaría que la danza fuera. Edición de Joaquim Noguero. Barcelona: Comanegra

Islas, Hilda. 1995. Tecnologías corporales: Danza, cuerpo e historia. Ciudad de México: Cenidi Danza

Joseph, Charles M. 2002. Stravinsky & Balanchine: A journey of invention. New Haven CT: Yale University

Lázzaro, Ana Inés. 2013. “Espacio y tiempo: Materialidades simbólicas en el arte coreográfico contemporáneo”. El Ornitorrinco Tachado 3: 47-55. https://ornitorrincotachado.uaemex.mx/article/view/4632

Martínez del Fresno, Beatriz. 2017. “Mujeres en escena: Feminismo y danza contemporánea en la España de los ochenta”. En Danza, género y sociedad, Beatriz Martínez del Fresno & Ana María Diaz Olaya, coords., 113-75. Málaga: Universidad de Málaga

Meschini, Fabrizio & Blas Payri. 2016. “Un estudio experimental sobre la influencia de la música en la coreografía: movimiento y espacio”. Epistemus 4(1): 13-52. https://doi.org/10.21932/epistemus.4.3027.1

Nietzsche, Friedrich. (1872) 2004. El nacimiento de la tragedia o Grecia y el pesimismo. Introducción, traducción y notas de Andrés Sánchez Pascual. Madrid: Alianza

Paz, Octavio. (1956) 1972. El arco y la lira; El poema; La revelación poética; Poesía e historia. Ciudad de México: Fondo de Cultura Económica

Portales Guzmán, Gonzalo. 2012. “Nietzsche-Wagner: Preeminencia de la poesía en la obra de arte total”. Estudios Filosóficos 49: 117-25. http://dx.doi.org/10.4067/S0071-17132012000100007

Salas, Roger. 1985. “Elogio de la soledad”. El País, 20 nov. https://elpais.com/diario/1985/11/21/cultura/501375609_850215.html

Santiago Bolaños, Marifé. 2020. Bailar sobre el demonio del olvido: Apuntes para una estética de la danza. Madrid: Cumbres

Schelling, Friedrich Wilhelm Joseph von. (1859) 1999. Filosofía del arte. Estudio preliminar, traducción y notas de Virginia López-Domínguez. Madrid: Tecnos
Section
Articles