Interdisciplinary correspondences, a free writing Letters, e-mails and video letters in the digital age
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The present situation and the artistic legacy of the avant-garde are analyzed in order to understand in what direction free writing and art can be carried out, exemplified in the genre of the letter or epistle, the e-mail and the video letter. Various cases and their antecedents are shown, analyzing their most relevant characteristics and the period in which they take place. In the case of letters and e-mails, it is exemplified in a novel that breaks all the structures established by this genre throughout the 19th and 20th centuries. In the case of video letters, the examples correspond to historical periods such as classic cinema, modernity and contemporary cinema. Also analyzing the rupture of the disciplinary system of the arts by a new interdisciplinary one, favored by digital technology, the internet age and free knowledge.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
WRITING, ART, INTERDISCIPLINARY, LETTER, VIDEO LETTER
Burch, Noël. (1987) 1991. El tragaluz infinito (Contribucion a la genealogia del lenguaje cinematografico). Traducido por Francisco Llinas. Madrid: Cátedra
Doll Castillo, Darcie. 2002. “La carta privada como práctica discursiva: Algunos rasgos característicos". Signos 35(51-52): 33-57. http://dx.doi.org/10.4067/S0718-09342002005100003
Duarte Loza, Daniel Martín. 2015. “Arte indisciplinario". Metal 1: 25-31 http://papelcosido.fba.unlp.edu.ar/metal/contenidos/num1/duarteloza.pdf
Foucault, Michel. (1975) 2012. Vigilar y castigar: Nacimiento de la prisión. Traducción de Aurelio Garzón del Camino. Madrid: Biblioteca Nueva
Gómez Alemany, Joan. 2022. “Contra(de)cadencia, de Paco Yáñez, una ‘novela’ única”. Reseña, Sulponticello.com, 1 feb. https://sulponticello.com/iii-epoca/contradecadencia-de-paco-yanez-una-novela-unica/
Hardt, Michael & Antonio Negri. (2000) 2002. Imperio. Traduccón de Alcira Bixio. Barcelona: Paidós
Irwin, Rita L. & Diego García Sierra. 2017. “La práctica de la a/r/tografía". Educación y Pedagogía 25(65-66): 106–113. https://revistas.udea.edu.co/index.php/revistaeyp/article/view/328771
Jiménez Jiménez, José. 2006. Teoría del arte. Madrid: Tecnos
Kropotkin, Piotr. 2005. La conquista del pan. Trad. León Ignacio et al. Buenos Aires: Libros de Anarres
Marín-Viadel, Ricardo & Joaquín Roldán. 2019. “A/r/tografía e investigación educativa basada en artes visuales en el panorama de las metodologías de investigación en educación artística". Arte, Individuo y Sociedad 31(4): 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
Monterrubio Ibáñez, Lourdes. 2018. De un cine epistolar: La presencia de la misiva en el cine francés y contemporáneo. Santander: Shangrila
Ortega Postigo, Garbiñe & Francisco Algarín Navarro, eds. 2018. Correspondencias: Cartas como películas. Pamplona: Gobierno de Navarra
Ortega Postigo, Garbiñe, ed. 2021. Cartas como películas. Madrid: La Fábrica
Puig Mas, Valentí, ed. 2014. A la carta: Cuando la correspondencia era un arte. Barcelona: Elba
Quintana Morraja, Àngel. 2011. Después del cine: Imagen y realidad en la era digital. Barcelona: Acantilado
Terranova, Tiziana. 2018. “Marx en tiempos de algoritmos”. Traducción de Mauro Reis. NUSO 277. https://nuso.org/articulo/marx-en-tiempos-de-algoritmos/. Pub. orig. con el tít.: “Red stack: Algoritmos, capital y la automatización del común” en Aceleracionismo: Estrategias para una transición hacia el postcapitalismo, Armen Avanessian & Mauro Reis, comps., Buenos Aires: Caja Negra
Yáñez, Paco. (2014) 2021. Contra(de)cadencia. Valencia: EdictOràlia
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.