Research (in art), create, transmit and try not to confuse
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The starting point based on the recognition of the specific knowledge of art and its (potential) transmission, leads to the necessary research questions that the article tries to put on the table, based on various existing methods and paradigms. Contemporary antecedents that have taken art as the objective of (their) research, or have attempted to outline channels to research (in) art as raw material. The body of content runs through the intricacies of the ways of researching (not in use) in the face of creation, teaching or transmission, putting the emphasis on the methodologies whose differences, but also equivalent aspects, are susceptible to highlighting. Finally, how they are made the records, validations and subsequent 'evaluations' of said research, are relevant aspects for its adaptation to the agreed parameters of verification.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
ART-CREATION, ARTISTIC RESEARCH, METHODOLOGY, TRANSMISSION, SPECIFIC-KNOWLEDGE
Barone, Tom & Eliot W. Eisner. 2012. Arts based research. Thousand Oaks CA: Sage
Barone, Tom. 2001. «Science, art and the predispositions of educational researchers». Educational Researcher 7: 24-28. https://doi.org/10.3102/0013189X030007024
Bejarano-Coca, Diana Carolina. 2024. «Introducción a la práctica artística como investigación: Un método de activación de procesos educativos para el desarrollo académico y colectivo». Arte, Individuo, Sociedad 36(3): 639-648
Borgdoff, Henk. 2012. The conflict of the faculties: Perspectives on artistic research and academia. Leiden: Leiden University
Boulton-Funke, Adrienne. 2014. «Narrative form and Yam Lau's Room: The encounter in arts based research». International Journal of Education & the Arts 15(17). http://www.ijea.org/v15n17/
Buenaga Fuente, Ismael. 2021. «Aquello que habita sin nombre». Trabajo fin de máster, Univ. del País Vasco
Candy, Linda. 2006. «Practice based research: A guide». Creativity & Cognition Studios Report (University of Technology Sydney). https://www.creativityandcognition.com/wp-content/uploads/2011/04/PBR-Guide-1.1-2006.pdf
Crespo-Martín, Bibiana. 2024. «Investigación artística, una propuesta para su demarcación conceptual y su evaluación bajo el nuevo paradigma de reforma de la Coalición Internacional para el Avance de la Evaluación en Investigación (CoARA)». Arte, Individuo, Sociedad 36(3): 733-744. https://doi.org/10.5209/aris.93692
Dewey, John. (1934) 2008. El arte como experiencia. Traducción y prólogo de Jordi Claramonte. Madrid: Paidós
Doloughan, Fiona J. 2002. «The language of reflective practice in art and design». Design Issues 18(2): 57-65. https://doi.org/10.1162/074793602317355783
Eisner, Elliot W. 1998. El ojo ilustrado: Indagación cualitativa y mejora de la práctica educativa. Traducción de David Cifuentes & Laura López. Madrid: Paidós
Frayling, Christopher. 1993. «Research in art and design». Royal College of Art Research Papers Series 1(1): 1-5. https://researchonline.rca.ac.uk/id/eprint/384
García-Huidobro Munita, Rosario. 2015. «Repensar la identidad artista-investigadora, desde el proyecto ‘Diálogos con mujeres artistas docentes’». Arte, Individuo, Sociedad 27(2): 197-211. https://doi.org/10.5209/rev_ARIS.2015.v27.n2.44201
Henke, Silvia, Dieter Mersch, Nicolaj van der Meulen, Thomas Strässle & Jörg Wiesel. 2020. Manifiesto of artistic research: A defense against its advocates. Zúrich: Diaphanes
Hernández Hernández, Fernando. 2008. «La investigación basada en las artes: Propuestas para repensar la investigación en educación». Educatio Siglo XXI 26: 85-118. https://revistas.um.es/educatio/article/view/46641
Holm, Gunilla, Fritjof Sahlström & Harriet Zilliacus. 2018. «Arts-based visual research». En Handbook of arts-based research, edited by Patricia Leavy, 311-335. New York: Guilford Press
Irwin, Rita L. & Alex de Cosson, eds. 2004. A/r/tography: Rendering self through arts-based living inquiry. Foreword by William F. Pinar. Vancouver BC: Pacific Educational Press
Kuhn, Thomas S. (1962) 1989. ¿Qué son las revoluciones científicas? Y otros ensayos. Introducción de Antonio Beltrán; traducción, José Romo Feito. Madrid: Paidós
Lakatos, Imre. (1978) 1989. La metodología de los programas de investigación científica. Editado por John Worall & Gregory Currie; traducción de Juan Carlos Zapatero; revisión de Pilar Castrillo. Madrid: Alianza
Marín-Viadel, Ricardo & Joaquín Javier Roldán Ramírez. 2012. Metodologías artísticas de investigación en educación. Málaga: Aljibe
Marín-Viadel, Ricardo & Joaquín Javier Roldán Ramírez. 2019. «A/r/tografía e investigación educativa basada en artes visuales en el panorama de las metodologías de investigación en educación artística». Arte, Individuo, Sociedad 31(4): 881-895. https://doi.org/10.5209/aris.63409
Martín Martín, José Vicente. 2003. «Presentación». En La especificidad del conocimiento artístico: Doctorado 1999-2003, coordinación José Vicente Martín, 5-6. Altea: Universidad Miguel Hernández de Elche
Martínez Pérez, Chus. 2010. «Felicidad clandestina ¿Qué queremos decir con investigación artísticaۚ?». Index Investigación Artística, Pensamiento y Educación 01: 10-13
Mignolo, Walter & Pedro Pablo Gómez, eds. 2012. Estéticas y opción decolonial. Bogotá: Universidad Distrital Francisco José de Caldas
Moraza, Juan Luís & Salomé Cuesta Valera. 2010. Programa campus de excelencia internacional: El arte como criterio de excelencia; Modelo ARS, Art Research Society. Madrid: Ministerio de Educación. https://www.libreria.educacion.gob.es/ebook/174224/free_download/
Niedderer, Kristine. 2007. «Mapping the meaning of experiential knowledge in research». Dessign Research Quarterly 2(2): 4-13. http://niedderer.org/Niedderer%20drq2-2.pdf
Ordóñez Delgado, Salvador. 2007. «El proceso de Bolonia y la reforma universitaria española». En El futuro espacio universitario europeo: Una visión desde Euskadi, José María González Zorrilla et al., 23-36. Bilbao: Eurobask
Piccini, Rossana. 2012. Investigación basada en las artes: Marco Teórico para T.E. Montevideo: Universidad de la República Oriental del Uruguay. https://doi.org/10.13140/2.1.1312.3520
Prado Heras, María Gracia de. 2022. «Prospectiva creativa del ‘packaging’ vitivinícola desde la antropología del diseño objetual». Tesis Univ. del País Vasco
Read, Herbert. (1943) 1982. Educación por el arte. Prólogo de Juan Mantovani; traducción de Luis Fabricant; supervisión de Ida Germán de Butelman. Madrid: Paidós
Rubio Fernández, Andrea. 2018. «Cuatro estrategias didácticas basadas en arte contemporáneo: El proceso educativo como obra de arte a través de metodologías artísticas de enseñanza-aprendizaje”. ANIAV Revista de Investigación en Artes Visuales 3: 67-79. https://doi.org/10.4995/aniav.2018.10116
Sánchez Martínez. José Antonio. 2016. «In-definiciones: El campo abierto de la investigación en artes». Artes La Revista, 12(19): 36-51. https://revistas.udea.edu.co/index.php/artesudea/article/view/26282
Skains, R. Lyle. 2018. «Creative practice as research: Discourse on methodology». Media Practice and Education 19(1): 82-97. https://doi.org/10.1080/14682753.2017.1362175
Sullivan, G. 2011. «The artist as researcher: New roles for new realities». En See it again, say it again: The artist as researcher, Janneke Wesseling ed., 79-101. Amsterdam: Valiz
Vegas Moreno, Natalia. 2016. «Aproximaciones a una experiencia de malestar contemporáneo. Entre la ausencia del símbolo-arte y el encuentro con las malas formas en la obra de Jon Mikel Euba». Tesis Univ. del País Vasco
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Attribution-ShareAlike 4.0 International (CC BY-SA 4.0)
You are free to:
- Share — copy and redistribute the material in any medium or format
- Adapt — remix, transform, and build upon the material
- for any purpose, even commercially.