Folding time, an aesthetic dialogue on the specific knowing of art

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 2025-01-24
Iskandar Rementeria Arnaiz

Abstract

In order to approach the notion of transmission of the specific knowledge of art, we have chosen here to analyze a sort of aesthetic dialogue between two sculptors belonging to different generations: Jorge Oteiza and Ángel Bados. The aesthetic dialogue that took place between these two artists took different forms, but this article deals specifically with the study that Bados carried out on Jorge Oteiza's so-called ‘Experimental laboratory’. This study took three public forms: a lecture, a book and an exhibition that the Jorge Oteiza Museum Foundation commissioned Bados to carry out. Taking the ‘Experimental laboratory’ as an axis, questions of a general nature will also be dealt with here, related to the complexity of the transmission of the specific knowledge of art and its relationship with creation.

How to Cite

Rementeria Arnaiz, Iskandar. 2025. “Folding Time, an Aesthetic Dialogue on the Specific Knowing of Art”. AusArt 13 (1). https://doi.org/10.1387/ausart.26975.
Abstract 30 | PDF (Español) Downloads 27

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

TRANSMISSION, SPECIFIC KNOWLEDGE OF ART, BADOS, ÁNGEL (1945-), OTEIZA, JORGE (1908-2003), LABORATORIO EXPERIMENTAL (2008)

References
Bados Iparaguirre, Ángel. (2008) 2010. «El laboratorio experimental (O el trazo del escultor)». En Oteiza y la crisis de la modernidad: 1er Congreso Internacional Jorge Oteiza, 21-24 de octubre, 309. Alzuza, Navarra: Fundación Museo Jorge Oteiza

Oteiza, Jorge. (1952) 2007. Interpretación estética de la estatuaria megalítica americana; Carta a los artistas de América sobre el arte nuevo en la postguerra. Coordinación y responsable de la edición, María Teresa Muñoz; en colaboración con Joaquín Lizasoain & Antonio Rubio; traductor al euskera, ello Zabaleta Kortaberria. Alzuza, Navarra: Fundación Museo Jorge Oteiza

Oteiza, Jorge. 1963. Quousque tándem…! Ensayo de interpretación estética del alma vasca, su origen en el cromlech neolítico y su restablecimiento por el arte contemporáneo. Zarautz: Auñamendi

Oteiza, Jorge. 1991. Libro de los plagios. Pamplona: Pamiela

Oteiza, Jorge. 2008. Laboratorio experimental [Laborategi esperimentala]. Exposición, entre el 20 de junio de 2008 y enero de 2009, Ángel Bados, ed. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza

Oteiza, Jorge. 2010. Oteiza y la crisis de la modernidad: 1er Congreso Internacional Jorge Oteiza, 21-24 de octubre [Oteiza eta modernitatearen krisialdia: 1 Jorge Oteiza Nazioarteko Kongresua, urriaren 21etik 24ra]. Alzuza, Navarra: Fundación Museo Jorge Oteiza

Rementería Arnaiz, Iskandar. 2017. Oteiza y el centro cultural Alhóndiga de Bilbao: Una interpretación estética. Alzuza: Fundación Museo Jorge Oteiza
Section
Articles