The Villar Palasí Law seen by pupils from a rural school: curriculum and didactic materials

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2021
Erika González García Bárbara de las Heras Monasterio

Abstract

The objective of this work is to know the transformation of a rural school in the seventies, using oral history as a historical research methodology and focusing on the curriculum and the materialsthat were used. For this, a brief overview of the objectives, principles, successes and errors of what the General Education Law (LGE) implied in the configuration of the educational system of the 70s is made. Special mention is made of the materials and curriculum that was proposed in the Law. This approach shows the appearance of new, more pedagogical textual models

How to Cite

González García, E., & de las Heras Monasterio, B. (2021). The Villar Palasí Law seen by pupils from a rural school: curriculum and didactic materials . Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (26), 223–234. https://doi.org/10.35072/CABAS.2021.89.28.007 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 31 | Cabas2613 (Español) Downloads 20

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

rural school, oral history, educational resources, education, General Education Act 1970 (LGE)

References
Beas, M. (2002). Propuestas metodológicas para la Historia de la Educación. Cuadernos de Historia de la Educación número 1. Madrid: Sociedad Española de Historia de la Educación.
Beas, M., González, E. y Salmerón, A. (2016). Estudio de las emociones en las consignas de cuadernos españoles. Curso 1964-1965. Revista de Estudios Sociales, 58, pp. 52-62.
http://dx.doi.org/10.7440/res58.2016.04
Burke, P. (1993). Formas de hacer historia. Madrid: Alianza.
Capitán, A. (1994). Historia de la Educación en España. Madrid: Dykinson.
Escolano, A. (1998). Historia ilustrada del libro escolar en España. De la posguerra a la reforma educativa. Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Escolano, A. (2002). La educación en la España contemporánea. Políticas educativas, escolarización y culturas pedagógicas. Madrid: Biblioteca Nueva.
Escolano, A. (2006). La modernización de la manualística escolar. En A. Escolano (Coord.), Historia ilustrada de la escuela en España. Dos siglos de perspectiva histórica (pp. 449-470). Madrid: Fundación Germán Sánchez Ruipérez.
Fernández, J. M. y Sevilla, D. (2021). La Ley General de Educación de 1970, una ley para la
modernización de España. Historia y Memoria de la Educación, (14), pp. 23-68. DOI:
https://doi.org/10.5944/hme.14.2021
González, E. (2018). La memoria escolar durante el franquismo a través de las fuentes orales. En S. González, J. Meda. X. Motilla y L. Pomante (Eds.), La Práctica Educativa. Historia, Memoria y Patrimonio (pp. 583-592). Salamanca: FahrenHouse Ediciones.
González, E. (2011). La localidad y los imaginarios sociales en el Segundo Ciclo de Educación
primaria en los años 80: una muestra representativa. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España), (6), pp. 1-19. Recuperado de:
http://revista.muesca.es/articulos6/220-la-localidad-y-los-imaginarios-sociales-en-el-segundociclo-de-educacion-primaria-en-los-anos-80-una-muestra-representativa
González, S. y Motilla, X. (2018). Iconografía de la modernización educativa en España en el
contexto de la Ley General de Educación de 1970. Historia y Memoria de la educación, (8), pp. 449-487. DOI: http://dx.doi.org/10.5944/hme.8.2018.19063
Hochleitner, R. (1992). La reforma educativa de la LGE de 1970: datos para una crónica. Revista de educación (1), 261-278. Recuperado de: https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1992/re1992/re1992-12.html
Ley 14/1970, de 4 de agosto, General de Educación y Financiamiento de la Reforma Educativa.
Preámbulo, Boletín Oficial del Estado, 6 de agosto de 1970, núm. 187.
López, M. J. (2019). 40 años de Leyes y didácticas educativas. Intervencionismo político en la
educación española. Anuario Jurídico y Económico Escurialense, (52), pp. 559-572. Recuperado
de: https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=6883994
López, R. (2020). ¡Cómo Hemos Cambiado! Medio Siglo de Escuela en España (1970-2020).
Cuestiones Pedagógicas. Revista De Ciencias De La Educación, 2(29), pp. 76–91. DOI:
https://doi.org/10.12795/CP.2020.i29.v2.06
Mayordomo, A. (2021). La Ley de Educación General y la Pedagogía. Recuperar y firmar Historia
y Memoria de la Educación, (14), pp. 69–110. DOI: https://doi.org/10.5944/hme.14.2021.28782
Ministerio de Educación y Ciencia. (1969). La educación en España: bases para una política
educativa. Madrid: Ministerio de Educación y Ciencia.
Monés, J. (1992). La Ley General de Educación de 1970: la administración educativa. Revista de
educación, (n.º extraordinario), pp. 131-192. Recuperado de: http://hdl.handle.net/11162/70388
Puelles, M. (1992). Tecnocracia y política en la reforma educativa de 1970. Revista de Educación.
La Ley General de Educación veinte años después, (n.º extraordinario), pp. 13-29. Recuperado de:
https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1992/re1992.html
Romero, J. L. (2011). La educación en España: análisis, evolución y propuestas de mejora. Revista
Digital: Innovación y Experiencias educativas, 24, pp. 1-15. Recuperado de:
https://archivos.csif.es/archivos/andalucia/ensenanza/revistas/csicsif/revista/pdf/Numero_42/JOSE%20LUIS%20ROMERO%20LACAL_1.pdf
Sharpe, J. (1993). Historia desde abajo. En P. Burke (Ed.), Formas de hacer historia (pp. 38-58).
Madrid: Alianza.
Thompson, P. (1992). Historia oral: a voz do pasado. Paz e Terra.
Tiana Ferrer, A. (1992). La Ley General de Educación, veinte años después. Elementos para una
revisión. Revista de Educación. La Ley General de Educación veinte años después, (n.º. extraordinario), pp. 7-12. Recuperado de: https://www.educacionyfp.gob.es/revista-de-educacion/numeros-revista-educacion/numeros-anteriores/1992/re1992.html
Viñao, A. (2011). Ayer y hoy de la educación en España: memorias y desmemorias. Lecciones
contra el olvido. En C. Lomas (Coord.), Lecciones contra el olvido. memoria de la educación y
educación de la memoria (pp. 23-60). Madrid: Ministerio de Educación Cultura y Deporte, Secretaría General Técnica
Section
Monographic