Measures for the improvement of Secondary Education in Spain

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 26-01-2024
Pablo Martínez Pastor

Abstract

This article presents a brief perspective of the laws that have guided the Spanish education system since the mid 19th century until the beginning of the 21st, and proposes a number of possible measures that can be applied to the correction of the Spanish educational system, in the stage of compulsory secondary education. Such a proposal is based on the analysis of the educational system in Spain and what in our view is a mistake of the educational policies in recent years. The set of proposed measures for the improvement of the system remove which pose a major economic investment from the public purse. They are, therefore, measures that do not affect the means invested, but measures of curricular and organizational type.

How to Cite

Martínez Pastor, P. . (2024). Measures for the improvement of Secondary Education in Spain. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (18), 107–131. https://doi.org/10.35072/CABAS.2017.35.35.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 31 | Cabas1805 (Español) Downloads 11

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Teaching skills, Academic Achievment, Professional Education

References
ARANDA CAMPOY, T. J., & PANTOJA VALLEJO, A. (2000). . Revista de investigación educativa, RIE, 18(1), 147-174.

[Consulta: 10.11.2017]
. [Consulta: 15.11.2017]
. [Consulta: 16.11.2017]
BARCELÓ CERDÁ, María L., RUIZ-CORBELLA, Marta (2015). . Revista Fuentes (17), 17-39
BERENGUERAS PONT, Mercé. VERA MUR, José M., “Las leyes de Educación en España en los últimos doscientos años”. Unión Sindical de Inspectores de Educación. Revista Supervisión 21. No 38. Octubre 2015. ISSN 1886-5895. [Consulta:30.12.2017]
BOLÍVAR BOTÍA, A. (2007). profesional>. ESE: Estudios sobre educación, (12), 13-30.
COLLINSON, V., KOZINA, E., KATE Lin, Y., LING, L., MATHESON, I., Y Alter. (2009). . European Journal of Teacher Education, 32(1), 3-19.
ESTEBARANZ GARCÍA, A. (2012). . Tendencias pedagógicas, (19), 149-174.
GARCÍA CORREA, A., ESCARBAJAL FRUTOS, A., & IZQUIERDO RUS, T. (2011). . Revista electrónica interuniversitaria de formación del profesorado, 14(1), 27-42.

GONZÁLEZ VALLINAS ÁLVAREZ, P., OTERINO, D., & SAN FABIÁN MAROTO, J. L. (2007). . Profesorado: Revista de currículum y formación del profesorado, 11(1).
GUTIÉRREZ GONZÁLEZ, J. M. (2011). . Participación educativa, (17), 96-107.
IMBERNÓN MUÑOZ, F. (2006). . REDIE: Revista Electrónica de Investigación Educativa, 8(2).
http://educalab.es/inee/indicadores-educativos/internacionales/ocde> [Consulta: 20.11.2017]
JONNAERT, Ph., BARRETTE J. MASCHIOTRA, D., MANE, Y. (2006). La compétence comme organisateur des programmes de formation revisitée, ou la nés de ce conceptácelui de I’agir compétent. Genéve : BIE/UNESCO http://www.juntadeandalucia.es/averroes/centros-tic/21001909/helvia/sitio/ . [Consulta: 20.11.2017]
.[Consulta: 15.11.2017].
. [Consulta: 18.11.2017]
. [Consulta: 21.11.2017]
LODE. BOE.es. < https://www.boe.es/buscar/act.php?id=BOE-A-1985-12978> [Consulta: 29.12/2017]
LOE BOE.es https://www.boe.es/boe/dias/2006/05/04/pdfs/A17158-17207.pdf. [Consulta: 29.12.2017]
LOGSE. BOE.es https://www.boe.es/diario_boe/txt.php?id=BOE-A-1990-24172. [Consulta: 28.12.2017]
LOMCE - BOE.es https://www.boe.es/buscar/pdf/2013/BOE-A-2013-12886-consolidado.pdf. [Consulta: 28.12.2017]
LOPEG. BOE.es . [Consulta: 28.12.2017]
MONTERO ALCAIDE, Antonio, “La ley de Instrucción Pública (Ley Moyano, 1857” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. N.o 1. Junio 2009. ISSN 1989-5909 [Consulta: 23.12.2017].
MORENO OLMEDILLA, J. M. (2006). . Profesorado: Revista de curriculum y formación del profesorado, 10(1).
MOYANO, LEY. [Consulta: 28.12.2017]
NOVOA, A. (2009). . Revista de educación, (350), 203-218.
OSORIO PINEDA, I. (2017). . Revista Electrónica Interuniversitaria de Formación del Profesorado, 20 (3). 131—143. DOI: http://dx.doi.org/106018/reifop.20.3.276171
PÉREZ GÓMEZ (2010). . Revista Interuniversitaria de Formación del Profesorado. 60 (24,2), 37-55.
Santos Guerra, M.
TIANA FERRER, A. (2013). Los cambios recientes en la formación inicial del profesorado en
España: una reforma incompleta. Revista española de educación comparada, (22), 39-58.
VEGA GIL, Leoncio (1997). “La reforma educativa en Espana (1970-1990)” Educar em Revista. no.13 Curitiba Jan./Dec. 1997.[Consulta 27.12.2017]
Section
Articles