Former students: "living heritage" for the school's history

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2023
Sergi Moll Bagur Francisca Comás Rubí

Abstract

Oral testimonies in general, and those of former students in particular, have been used in recent historical-educational studies, demonstrating their potential as sources for historicising school culture and practices. But beyond their valuable contribution to historical research, we believe that these testimonies should also be claimed as an intangible heritage of the school with broad possibilities for both didactics and public history. In this article we present a case study within the framework of a doctoral thesis, which will be used as an example to demonstrate the heritage benefits linked to the testimony of former students.

How to Cite

Moll Bagur, S. ., & Comás Rubí, F. (2023). Former students: "living heritage" for the school’s history. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (29), 1–12. https://doi.org/10.35072/CABAS.2023.31.86.002 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 136 | Cabas2901 (Español) Downloads 80

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Oral testimonies, Former Students, Historical-Educational Heritage, Public history

References
Agulló, M. C. (2010). La voz y la palabra de los 'tesoros vivos': fuentes orales y recuperación del patrimonio histórico-educativo inmaterial. Educatio siglo XXI, 28(2), 157-177.
Amengual, S. (1940). Col·legi de Sant Bonaventura de Llucmajor. AHUIB.
Barceló, G., Moll, S. y Sureda, B. (2017). La escuela privada religiosa en Mallorca durante la postguerra. Cultura y práctica escolar. History of Education & Children's Literature, 12(2), 191-212.
Bernad, E. (1984). La instrucción primaria a principios del siglo XX. Zaragoza 1898-1914. Sara-gossa: Institución Fernando el Católico.
Castán, J. L. (2021). Las historias de vida como aproximación a la historia de la Inspección en España. A J. L. Castán (Ed.), Historia de vida de la Inspección, Referentes en la historia de la educación española (pp. 13-20). Madrid: Anaya.
Dávila, P. y Naya, L. M. (2008). Las escuelas de los Hermanos de La Salle en Gipuzkoa. Evolu-ción y tendencias en el alumnado y profesorado (1904-2006). Ikastaria, 16, 271-315.
Díaz, L., Torruco, U., Martínez, M. y Varela, M. (2013). La entrevista, recurso flexible y dinámi-co. Investigación en Educación Médica, 7(2), 162-167.
Gadamer, H. G. (1975). Truth and method. Nova York: Seabury Press.
Halbwachs, M. (1968). La mémoire collective. París: Presses Universitaires de France.
Kelley, R. (1978). Public History: Its Origins, Nature, and Prospects. The Public Historian, 1.1, 16-28.
Martí, M. (2020). Las Historias de Vida: Identidad docente e Historia de la Educa-ción. Márgenes Revista de Educación de la Universidad de Málaga, 3, 314-325.
Moll, S. (2022). L’educació masculina en els col·legis religiosos de la Postguerra (1939-1945) [Tesis Doctoral, Universitat de les Illes Balears].
Moll, S. y Comas, F. (2022). Corporate History or the Education Business. A Case-Study: Sant Francesc De Sales School, Menorca (1939-1945). Paedagogica Historica.
Pedreño, S. (1940). Col·legi de “La Salle” de Palma. AHUIB.
Plantiga, T. (1992). How Memory Shapes Narratives: a Philosophical Essay on Redeeming the Past. Míchigan: The Edwin Mellen Press.
Sonlleva, M. (2017). La escuela rural (1939-1951) y su contexto. Entrevista a una alumna sego-viana. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (Espa-ña) [en línea], 17, 150-167.
Sonlleva, M.; Sanz, C. y Rabazas, T. (2018). Oralidad y patrimonio histórico educativo. La me-moria escolar de las generaciones instruidas durante el franquismo. RIDPHE_R: Revista Iberoa-mericana do Patrimônio Histórico-Educativo, 4, 2, 306-324.
Trigueros, G. (2014). Las fuentes orales en la Enseñanza Superior. Cabás, 12, 94-112.
Vallés, M. (2002). Entrevistas cualitativas. Cuadernos metodológicos. Madrid: CIS.
Viñao, A. (2010). Memoria, patrimonio y educación. Educatio Siglo XXI, 28(2), 17-42.
Yetano, A. (1988). Congregaciones femeninas de enseñanza fundadas en Cataluña en el siglo XIX. A J. R. Aymes, E. M. Fell y J. L. Guereña (Eds.), Ecole et Eglise en Espagne et en Améri-que latine - Aspects idéologiques et institutionnels- (pp. 297-307). Tours: Publications de l'Univer-sité de Tours.
Section
Monographic