It seems like it was only yesterday… Academic year report. San Miguel de Aguayo (1910)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This paper analyses the academic year report presented by the Teacher Ambrosio Atienza to the Junta Local de Primera Enseñanza (local school boards) of San Miguel de Aguayo (Cantabria, Spain) in 1910. In addition to bringing to light a non-listed manuscript for so much time guarded in a local repository, our research stress its current functionality with reference to the self-reflec-tion of the teachers about their methods. Nowadays, the preparation an academic year report is mandatory for every teacher. This study comprises three consecutive steps. First, a brief historical review of the Juntas (local school board) reforms promoted by the Minister Faustino Rodríguez-San Pedro is performed. Second, a review of the work of the students, their academical results and the difficulties faced by the teacher during his teaching practice is carried out. Finally, the conclu-sions underline the commitment of Ambrosio Atienza to their students and the school improve-ment, as well as the potential of the academic year report to give continuity to the pedagogical work of teachers.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
academic year report, Junta Local (local school board), reform, absenteeism, academic program, evaluation, proposal for improvements
Llano Díaz, A. (2009). “Notas sobre el espacio escolar rural en Cantabria (1850-1936)”. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria, 1, pp.1-31.
Llano Díaz, Á. (2016). La educación primaria en Cantabria 1923-1936. Dictadura de Primo de Rivera y Segunda República. Santander: Dirección General de Cultura. Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria.
López Bausela, José Ramón (2018). La escuela en el alma. Maestros, escuela pública y moderni-dad en el umbral del siglo XX. Ediciones de Librería Estvdio/Marcial Pons Ediciones de Historia: Santander/Madrid.
Ossenbach Sauter, G. “Evolución de los sistemas educativos europeos a lo largo del siglo XIX”. En Tiana Ferrer, A. et al. (2001). Historia de la educación (edad contemporánea). Madrid: UNED.
Pozo Andrés, Mª del M. (2005). “La renovación pedagógica en España (1900-1939): Etapas, ca-racterísticas y movimientos”. En Candeias Martins, E. (coord.). Acta de V Encontro Ibérico de Hitória da Educaçao. Castelo Branco: Alma Azul.
Puelles Benítez, M. de (2009). Modernidad, republicanismo y democracia: una historia de la educación en España (1898- 2008). Valencia: Tirant lo Blanch.
Puelles Benítez, M. de (2010). Educación e ideología en la España contemporánea. Madrid: Tecnos.
Seco Serrano, C. (2002). La España de Alfonso XIII. Madrid: Espasa Calpe.
Villares, R.; Moreno Luzón, J. “Restauración y Dictadura”. En: Fontana, J.; Villares, R. (2009). Historia de España. Madrid: Crítica, Marcial Pons, vol. 7.
Viñao Frago, A. (1990). Innovación pedagógica y racionalidad científica. La escuela graduada pública en España (1898-1936). Madrid: Akal.
Viñao Frago, A. (1998). Tiempos escolares, tiempos sociales. La distribución del tiempo y del trabajo en la enseñanza primaria en España (1838-1936). Barcelona: Ariel.
Viñao Frago, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas. Madrid: Morata.
Viñao Frago, A. (2004). Escuela para todos. Educación y modernidad en la España del siglo XX. Madrid: Marcial Pons.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.