A historical look at a current case: inhabiting the education

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2019
Luis Pedro Gutiérrez Cuenca

Abstract

In this article and with the pretext of the answers given by the students of the Degree of Early Childhood Education in the examination of the subject Psychomotor Development II, a reflection on the current educational discourse is presented from the perspective of some education classics. Finally, the teacher of the subject, and author of the article, also makes his contribution to the issue.

How to Cite

Gutiérrez Cuenca, L. P. . (2019). A historical look at a current case: inhabiting the education. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (22), 22–33. https://doi.org/10.35072/CABAS.2019.38.48.004 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 48 | Cabas2203 (Español) Downloads 22

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

quality speech, accompaniment/requirement, dwelling

References
Aucouturier, B. (2004), Los fantasmas de acción y la práctica educativa. Barcelona:Grao.
Ayala Carabajo, R. (2008), La metodología fenomenológico-hermenéutica de M. Van Manen en el campo de la investigación educativa. Posibilidades y primeras experiencias. Revista de Investigación Educativa, vol. 26, 2, 409-430.
Conelly, F. M. y Clandinin, J. (1995), Relatos de experiencia e investigación narrativa,. En Larrosa, J. y otros: Déjame que te cuente. Ensayos sobre narrativa y educación (11-59). Barcelona: Laertes.
Freud, S. (1933), “34ª Conferencia. Esclarecimientos, aplicaciones y orientaciones”, Obras Completas, Vol. XXII, Buenos Aires: Amorrortu.
Gijón Puerta, J. (2010), Aprendiendo de la experiencia: relatos de vida de centros y profesorado. Profesorado, revista de currículum y formación de profesorado, vol. 14, 3, 5-16.
Guba, E. G. y Lincoln, Y.S. (1989), Four Generation Evaluation. London: Sage.
Gutiérrez, L; Correa, J. M.; Jiménez de Aberasturi, E. e Ibáñez, A., (2009), El modelo reflexivo en la formación de maestros y el pensamiento narrativo: estudio de un caso de innovación educativa en el Practicum de Magisterio. Revista de Educación, 350, 493-505.
Ingold, T. (2000), The Perception of the Environment. London: Routledge.
Larrosa, J. (2019), Esperando no se sabe qué. Sobre el oficio de profesor. Barcelona: Candaya.
Machado, A. (1936), Juan de Mairena. Madrid: Clásicos Castalia
Meirieu, P. (1998), Frankenstein educador. Barcelona: Laertes
Meirieu, P (2001), La opción de educar. Barcelona: Octaedro.
Pennac. D. (2008), Mal de escuela. Barcelona: Mondadori.
Revista El Cardo (2009), http://fcerevistaelcardo.blogspot.com/2009/11/la-mediacion-del-maestro-1.html
Van Manen, M. (1990), Researching Lived Experience. NY: Suny Press.
Van Manen, M. (2003). Investigación Educativa y Experiencia vivida. Ciencia humana para una pedagogía de la acción y de la sensibilidad. Barcelona: Idea Books.
Zambrano, M. (2000), La vocación de maestro. Málaga: Ágora.
Section
Monographic