The Importance of the Feminine Gender in the Literature from the Educational Construction in 1970-1980

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2018
Estela Socías Muñoz

Abstract

The aim of this article is analyzed critically the literature as a source of cultural transmission from women writers. In fact, between 70’s and 80’s of the last century there was in Chile a series of literates’ women who are recognized as offending women, because it had to live the first years of the military dictatorship and little widespread writings have come to be forgotten. This article seeks to recognize four of them, Eugenia Brito, Soledad Fariña, Teresa Calderón and Carmen Berenguer, from his main writings.

The active role of women is due to that is was professionalizing its work, since at the level of higher education in the second half of the 19th century was a step forward in this regard: was issued the so-called Decree Amanategui, women urged the Government initiative of Anibal Pinto, to achieve inserted in higher education and the professional work, since until that time was exclusive to men.

How to Cite

Socías Muñoz, E. (2018). The Importance of the Feminine Gender in the Literature from the Educational Construction in 1970-1980. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (19), 57–70. https://doi.org/10.35072/CABAS.2018.38.60.005 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 46 | Cabas1904 (Español) Downloads 25

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Female gender, Chilean literature, Censored culture, Education

References
A.A. Contexto Histórico: Del Decreto Amunátegui a los Planes de Igualdad en http://www.dt.gob.cl/1601/ w3-article-59940.html. Consultado el 2 de octubre de 2012.
A.A. Eloísa Díaz Insunza (1886-1950) en http://www.uchile.cl/portal/ presentacion/ historia/grandes-figuras/otras-figuras-ilustres/8017/eloisa-diaz-insunza. Consultado el 5 de octubre de 2012.
Berenguer, Carmen. La Gran Hablada. Editorial Cuarto Propio, Santiago de Chile, 2002.
Berenguer, Carmen. A Media Asta. Editorial Cuarto Propio, Santiago de Chile, 2003.
Bianchi, Soledad. “Lectura de Mujeres” en Grau, Olga Desde la Mujer. Editorial Cuarto Propio. 1984.
Brito, Eugenia. Filiaciones. Ediciones Cuarto Propio, Santiago de Chile, 1986.
Brito, Eugenia. Campos Minados. Ediciones. Cuarto Propio. Santiago de Chile, 1990.
Caiceo, Jaime. La Pedagogía de Dewey en Chile: Su Presencia, a través de sus Discípulos, durante el Siglo XX. Ediciones Universidad de Santiago de Chile, Santiago de Chile, 2016.
Calderón, Teresa. Poema: Mujeres del Mundo: Uníos. Santiago de Chile: Planeta, 1989.
Consejo Nacional de Educación en Revista Calidad en Educación N° 15, Santiago de Chile, 2001.
Cuevas, José. Ovejas descarriadas como nos decían los vecinos. Santiago de Chile: Memoria Chilena en http://www.memoriachilena.cl/602/w3-article-3657.html. Consultado el 10 de marzo de 2018.
Fariña, Soledad. Una Reflexión Mestiza desde la Escritura de cuatro Mujeres Chilenas. Ediciones Universitarias, Universidad Católica del Norte, Antofagasta, 1995.
Olea, Raquel. “Lengua Víbora” en Producciones de lo Femenino en la Escritura de Mujeres Chilenas. Editorial Cuarto Propio, Santiago. Chile, 1986.
Valdés, Adriana.” Escritura para mujeres”. Revista Signos, año1, Nº 3, Mayo/junio 1984. Santiago de Chile.
Section
Articles