The Cultural Association "La Tribu Educa" in the recovery of historical educational heritage
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
Here we present the work by the Cultural Association “La Tribu Educa” to collect, analyse and disseminate the educational heritage in the province of Cordoba. Since its start in 2012 to date we have travelled a long way not without difficulties. It is directed towards three main areas in education: educational materials, - methods and activities- and teachers. The project is called EDIPEC (Interactive Pedagogical Space the Educational Heritage in Cordoba). With its own location, it has already taken its first steps with the project “Teachers in our lives”, and it is moving towards obtaining the qualification of Museum with the commitment of additional groups who will strengthen our collection.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Educational historical heritage, Teachers, School, Experiences, School materials, Collective memory
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, P.; GUICHOT REINA, V.; NÚÑEZ GIL, M. y REBOLLO ESPINOSA, M.J. (2013). Posibilidades didácticas del Museo Pedagógico de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. “Enseñando y aprendiendo con el Museo pedagógico de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla”. P. 1-9. https://fcce.us.es/sites/default/files/ocencia/ENSEÑANDO%20Y%20APRENDIENDO%20CON%20EL%20MUSEO%20PEDAGÓGICO.pdf [Consulta: 24/10/2016].
BALLART, J. (2007). El patrimonio histórico y arqueológico: valor y uso. Barcelona: Ariel.
DE LA JARA MORALES, I. “INFANCIA, MUSEO Y MEMORIA: voces insospechadas” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. N.º 13. Junio 2015.
DÍAZ PARRA, M.P. (2016). Origen y configuración de la vocación docente : análisis de la Asociación “La Tribu Educa". (Trabajo fin de grado inédito). Universidad de Sevilla, Sevilla. Dir: Trigueros Gordillo, Guadalupe. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/44749/TFG%20Mª%20Piedad%20Diaz%20Parra.pdf?sequence=1&isAllowed=y
JELIN, ELIZABETH (2002). Los trabajos de la memoria. Argentina: Siglo Veintiuno.
ORTIZ MORENO, J; ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, P. “Una mirada a los juegos y juguetes del ayer. Encuentro intergeneracional entre abuelos/as y nietos/as para la recuperación del patrimonio educativo” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. N.º 15. Junio 2016.
PIAGET, JEAN (1991). Seis estudios de Psicología. Barcelona, España. Editorial Labor.
VIGOTSKY, L. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. España: Crítica.
VIÑAO FRAGO, A. “Memoria, patrimonio y educación”. Educatio Siglo XXI, Vol. 28 nº 2 · 2010, pp. 17-42. https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/27115/1/Memoria,%20patrimonio%20y%20educaci%C3%B3n.pdf [Consulta: 23/10/2016]
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.