The Cultural Association "La Tribu Educa" in the recovery of historical educational heritage

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2016
Ana Capilla Serrano José Antonio Ruiz Delgado

Abstract

Here we present the work by the Cultural Association “La Tribu Educa” to collect, analyse and disseminate the educational heritage in the province of Cordoba. Since its start in 2012 to date we have travelled a long way not without difficulties. It is directed towards three main areas in education: educational materials, - methods and activities- and teachers. The project is called EDIPEC (Interactive Pedagogical Space the Educational Heritage in Cordoba). With its own location, it has already taken its first steps with the project “Teachers in our lives”, and it is moving towards obtaining the qualification of Museum with the commitment of additional groups who will strengthen our collection.

How to Cite

Capilla Serrano, A., & Ruiz Delgado, J. A. (2016). The Cultural Association "La Tribu Educa" in the recovery of historical educational heritage. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (16), 109–128. https://doi.org/10.35072/CABAS.2016.57.29.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 18 | Cabas1606 (Español) Downloads 11

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Educational historical heritage, Teachers, School, Experiences, School materials, Collective memory

References
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, Pablo, “El conocimiento y difusión del Patrimonio Histórico-Educativo de Andalucía en internet a través del museo pedagógico andaluz” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. N.º 3. Junio 2010. ISSN 1989-5909 [Consulta: 28.09.2016].
ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, P.; GUICHOT REINA, V.; NÚÑEZ GIL, M. y REBOLLO ESPINOSA, M.J. (2013). Posibilidades didácticas del Museo Pedagógico de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla. “Enseñando y aprendiendo con el Museo pedagógico de la Facultad de Ciencias de la Educación de la Universidad de Sevilla”. P. 1-9. https://fcce.us.es/sites/default/files/ocencia/ENSEÑANDO%20Y%20APRENDIENDO%20CON%20EL%20MUSEO%20PEDAGÓGICO.pdf [Consulta: 24/10/2016].
BALLART, J. (2007). El patrimonio histórico y arqueológico: valor y uso. Barcelona: Ariel.
DE LA JARA MORALES, I. “INFANCIA, MUSEO Y MEMORIA: voces insospechadas” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. N.º 13. Junio 2015. ISSN 1989-5909 [Consulta: 12/08/2016].
DÍAZ PARRA, M.P. (2016). Origen y configuración de la vocación docente : análisis de la Asociación “La Tribu Educa". (Trabajo fin de grado inédito). Universidad de Sevilla, Sevilla. Dir: Trigueros Gordillo, Guadalupe. https://idus.us.es/xmlui/bitstream/handle/11441/44749/TFG%20Mª%20Piedad%20Diaz%20Parra.pdf?sequence=1&isAllowed=y
JELIN, ELIZABETH (2002). Los trabajos de la memoria. Argentina: Siglo Veintiuno.
ORTIZ MORENO, J; ÁLVAREZ DOMÍNGUEZ, P. “Una mirada a los juegos y juguetes del ayer. Encuentro intergeneracional entre abuelos/as y nietos/as para la recuperación del patrimonio educativo” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación, Cultura y Deporte del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. N.º 15. Junio 2016. ISSN 1989-5909 [Consulta: 23/07/2016].
PIAGET, JEAN (1991). Seis estudios de Psicología. Barcelona, España. Editorial Labor.
VIGOTSKY, L. (2009). El desarrollo de los procesos psicológicos superiores. España: Crítica.
VIÑAO FRAGO, A. “Memoria, patrimonio y educación”. Educatio Siglo XXI, Vol. 28 nº 2 · 2010, pp. 17-42. https://digitum.um.es/xmlui/bitstream/10201/27115/1/Memoria,%20patrimonio%20y%20educaci%C3%B3n.pdf [Consulta: 23/10/2016]
Section
Experiences