Recovering fragments of teaching memory. First association of teachers in Mendoza.1904- 1914
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The purpose of this contribution is to examine the origins of the first organizations of teachers in Mendoza Argentina, which emerged in the late nineteenth and early twentieth century. The work begins with a political and pedagogical, national and provincial contextualization to locate the setting in which these associations were inserted, linked both to pedagogical trends and current policies. The author finally analyzed the characteristics that define them and that will be key in the development process of educational organizations in the province in the first half of the twentieth century.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Positivism, Normalism, Societies, Teachers Organizations
BARCOS, JULIO (1915). La felicidad del pueblo es la suprema ley. Buenos Aires: Otero y Co.
BIRGIN, ALEJANDRA. (1999). El trabajo de enseñar. Buenos Aires, Troquel.
CASTRO, NAYELLI y CLARA FOZ. (2013) " La circulación de las ideas positivistas en Argentina y en México: Editores y traductores.( 1850 -1950)". Miguel Ángel Vega & Martha Pulido (eds.) The History of Translation within Translation Studies:Problems in Research and Didactics - MonTI 5 (2013) - http://dti.ua.es/es/monti-english/monti-contact.html.
ESCOLANO BENITO, AGUSTÍN, “Memoria de la escuela e identidad narrativa” [en línea]. Cabás: Revista del Centro de Recursos, Interpretación y Estudios en materia educativa (CRIEME) de la Consejería de Educación del Gobierno de Cantabria (España) [publicación seriada en línea]. N. o 4. Diciembre 2010. http://revista.muesca.es/index.php/articulos4/148- memoria-de-la-escuela-e-identidad-narrativa. ISSN 1989-5909 [Consulta 8-08-2014].
GOLBERT, LAURA Y ROCA, EMILIA. (2010). "De la Sociedad de Beneficencia a los derechos sociales". Revista de trabajo, Número 8.
GONZALEZ LEANDRI, RICARDO. (2001). "La elite profesional docente como fracción intelectual subordinada. Argentina: 1852-1900". Anuario de Estudios Americanos, 58(2): 513-535 doi: 10.3989/aeamer.2001.v58.i2.214
MACRI, MARTIN. (2013). Asociación y gremio docentes. Las primeras organizaciones y luchas. 1881-1930. Buenos Aires, Barcos Ediciones.
MANOCCHI, CINTIA. Huelga de maestros en 1912: En contra del Estado educador y del docente servil. Hist. educ. anu. [Online]. 2013, vol.14, n.1 [citado 2014-08-25], pp. 43-64 . Disponible en:
MATEU, ANA y; DUSSEL, PATRICIA. (2005). La gran aldea mendocina. Mendoza.
MORGADE, GRACIELA. (comp.)(1997). Mujeres en la educación: género y docencia en la Argentina 1870-1930. Buenos Aires, Miño y Dávila.
PUIGGRÓS, ADRIANA. (dir.)(1991). Historia de la educación argentina. Sociedad civil y estado en los orígenes del sistema educativo argentino. Tomo II, Buenos Aires, Galerna. PUIGGRÓS, ADRIANA. (2006).Qué pasó en la educación argentina? Breve historia desde lanconquista hasta el presente. Buenos Aires, Galerna.
PRIETO, MARIA y CHOREN, SUSANA. (1990). "Trabajo y comportamientos familiares en una ciudad finisecular. Mendoza 1890-1900". Xama. Número 3.
RICHARD JORBA, RODOLFO. (2010). "Conflictos sociales en Mendoza entre dos crisis, 1890-1916. Una larga lucha de los trabajadores por la conquista de sus derechos laborales". Prohistoria (Rosario) p. 69 - 98.
ROIG ARTURO. (2002) "Los amigos del país de Mendoza su ubicación dentro del ámbito cultural hispanoamericano". Cuyo. Anuario de Filosofía Argentina y Americana, Vol. 18/19, p. 183-194.Dirección URL del artículo: http://bdigital.uncu.edu.ar/243. Fecha de consulta del artículo: 18/09/14
TEITELBAUM, VANESA." El mutualismo en El Mundo del Trabajo (Tucumán, Argentina, 1877-1914)." [En línea] Varía hist. 2011, vol 27, n 46, pp. 665-Disponible en:
TERÁN, OSCAR. (1983). América Latina: positivismo y nación. México, Editorial Katún.
TERIGI, FLAVIA Y NICOLAS ARATA, N (2012). Pedagogía y Revolución. Textos Escogidos. La plata, UNIPE.
ZARAGOZA ROVIRA, GONZALO. (1996). Anarquismo argentino. 1876-1902. Madrid, Ediciones De la torre.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.