Commemorative exhibitions in educational institutions: Dialogue between memory, history and identity
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The CIVILIS GROUP of the FE/UNICAMP ́s projects develop actions turned to the preservation of the historical patrimony of the first public school institutions of Campinas, São Paulo state, Brazil. The aim of this communication is to present a contemplation upon two exhibitions carried out by the group, with the exhibition of iconographic and written documents, furnishings, schooling materials belonging to the historical collection of two of these institutions, having in sight the commemorations of the 140 years of the “E E Culto à Ciência ”, first republican gymnasium of the Campinas city, and the 110 years of the “EE Carlos Gomes”, first normal school of the city, both expositions took place in 2013.
The necessity to deepen the comprehension of the commemoration sense and the representations that this kind of action produces in school subjects fomented the analysis of the different impressions perceivable in the subjects in relation to the exposed topics. The study made it possible to understand different comprehension means of the interlocution between memory, history and forgetfulness in a incursion beyond the limits to inventory and catalog, by evidencing practices of other times.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
educative patrimony, expositions, memory, identity
BOSI, Ecléa (2003): El tiempo en vivo de la memoria. Ensayos de psicología social. São Paulo: Taller Editorial.
BRUNELLI, Marta (2014): Las fotografías escolares como objetos sociales. En: BADANELLI RUBIO, Ana Ma; POVEDA SANZ, María y RODRÍGUEZ GUERRERO, Carmen (Coords.): Pedagogía Museística: prácticas, usos didácticos e investigación del patrimonio educativo. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, 203-2017.
CATROGA, Fernando (2001): La memoria, la historia y la historiografía. Coimbra: Quarteto Editora.
CHARTIER, Roger (2011): Defensa e ilustración de la noción de representación. Fronteira. v. 13, N° 24. p. 169-183, 2011, pp.15-29.
ESCOLANO BENITO, Agustín (2007): La cultura material de la escuela. In: La cultura material de la escuela. Salamanca: Gráficas Varona, pp. 15-27.
FERNANDES, Rogério (2005): Cultura de Escuela: entre las cosas y las memorias. In: Proposições, v.16, n.1 (46), jan./abr. Campinas: FE/UNICAMP pp. 19-39.
FUNARI, Pedro Paulo (2006). Patrimonio Histórico y Cultural. Rio de Janeiro: Zahar.
GALEANO, Eduardo (2002): El libro de los abrazos. Traducción de Eric Nepomuceno. 9a ed.
Porto Alegre: Editora L & PM.
GALLEGO, Rita (2003): Utilice(s) de tiempo: la organización de las actividades de los estudiantes y maestros de las escuelas primarias en São Paulo (1890-1929). Disertación. Londres: Facultad de Educación, de la USP.
HALBWACHS, Maurice (1990): Memoria Colectiva. São Paulo: Vertex Ediciones.
JULIA, Dominique (2001): La cultura de la escuela como un objeto histórico. Revista Brasileña de la Historia de la Educación, n. 1, enero/junio, pp. 9-43.
LE GOFF, Jacques (1996): Historia y memoria. Campinas: UNICAMP.
LINARES, María Cristina (2012): Curaduría em história de la educación. In: Alderoqui, S. (Coord.). Los visitantes como patrimônio: el Museo de las Escuelas. Buenos Aires: Gobierno de la Ciudad y Universidad de Lujan, pp. 46-53.
MARANDINO, Martha (2005): Enfoques para la Educación y Comunicación en Museos Bioexposições y las Ciencias. En: revistas.if.usp.br, mayo.
MEDA, Juri (2014): La escuela del pasado y su conmemoración en los museos de la escuela italiana: tendencias y perspectivas. En: BADANELLI RUBIO, Ana Ma; POVEDA SANZ, María y RODRÍGUEZ GUERRERO, Carmen (Coords.): Pedagogía Museística: prácticas, usos didácticos e investigación del patrimonio educativo. Madrid: Universidad Complutense de Madrid, pp. 509-521.
NORA, Pierre (1993): Entre la memoria y la historia: la problemática de los lugares. Historia Proyecto, no 10. Londres: EDUC, pp. 7-28.
____________ (2009): Memoria: desde la libertad a la tiranía. MUSAS - Revista Brasileña de Museos y Museología, no 4. Río de Janeiro: Instituto Brasileño de Museos, pp. 6-10.
OLIVEIRA, Lucía Lippi (1989): Las partes en la República envía guardar. Revista de Estudios Históricos, vol. 2, n.4, pp. 172-189.
PACHECO, Ricardo Aguiar (2010): Educación, la memoria y el patrimonio: museos y actividades educativas en la enseñanza de la historia. Revista Brasileña de la Historia, v. 30, n. 60, pp.143-154.
POLLACK, Michael (1989): Memoria, olvido, silêncio. Estudios Históricos, vol. 2, no 3, pp. 3- 15.
____________ (1992): Memoria e identidad social. Estudios Históricos, vol. 5, no 10, pp. 200- 212.
RICOEUR Paul (1994): Tiempo y narración. Vol. I. Campinas: Papiro Publishing.
____________ (2007): Una memoria, la historia, el olvido. Campinas: Unicamp.
SOARES, André Luis; KLAMT Sergio Celio (eds.) (2007): Educación sobre el Patrimonio: Teoría y Práctica. Santa María: Editorial UFSM. Introducción de Pedro Paulo Funari.
SOUZA, Rose Fátima (1998): Los templos de la civilización: Despliegue de Grupos Escolares en el Estado de São Paulo (1890-1910). São Paulo: UNESP Fundación.
________ (1999): Días de infancia, días escolares: una especie de tiempo de la escuela en la educación pública de São Paulo (1892-1933). Educación e Investigación, São Paulo, v. 25, no 2, julio/diciembre, pp. 87-108.
TEIXEIRA, Asunción Inés de Castro (1999): Cadencias de la escuela, los ritmos maestros. Educación e Investigación, v. 25, no 2, julio/diciembre, pp. 87-108.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.