The Indiano promotion in the school architecture of Cantabria
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
The role of the Indianos who crossed the Atlantic to improve their economic situation has been widely researched both inside and outside the Community of Cantabria. The initiative, the work and even the failure and discouragement of these people who tried to carve out a better future for themselves in Cuba, Mexico, Argentina and other countries in America have been studied and valued from an economic and social point of view. The emigrant, far from forgetting his homeland, when he acquires a certain economic level, sends money generously to improve the conditions of his former neighbours and thus his contribution to the construction of roads, churches, water supply, etc. has been documented. But the aspect that we would like to highlight here is that of a benefactor in the field of education, which is expressed in donations, both during his lifetime and in his will, for the creation of charitable educational foundations.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Indiano, Cantabria, Architecture
ARAMBURU-ZABALA, M.A. y LOSADA, C.: Catálogo Monumental de las Cuencas del Asón y del Agüera. (Cantabria). Tomo I. Asociación Grupo Acción Local de la Comarca Asón-Agüera. Santander, 2001.Pág. 269.
ARAMBURU-ZABALA, M.A.: "Repercusiones artísticas de la emigración" en Los Cántabros en América. Aventura, Presencia.Retorno. Fundación Santillana. 1997. Pág. 18.
Arte y heráldica. Edita Tres. Santander, 1995. Pág. 122.
BASOA OJEDA, M.: Laredo en mi espejo. Libro segundo. Laredo anecdótico. Laredo, 1932. Pág. 142.
BERNA SALIDO, A.: La obra benéfico-docente del Marqués de Valdecilla. Asociación Nacional de Magisterio. Santander, 1929
BRÍGIDO, B. y MATEOS, F.: El Doctor Federico de Velasco, vida y obra social. Laredo, 1990. Recogen la biografía de Velasco y documentación sobre su promoción. Toman de "Los españoles del Uruguay"de Moragues y Valls (1918) la información de la brillante carrera profesional que tuvo como cirujano.
CABIECES IBARRONDO, V. (coord.): El patrimonio de nuestros pueblos. Itinerario didáctico en el municipio de Castro Urdiales. CEP de Castro Urdiales. Bilbao, 1994. Pág. 29.
GIL AGUIRRE, E.: Medio Cudeyo. Catálogo del Patrimonio Cultural de Cantabria. Tomo I. La Merindad de Trasmiera: Juntas de Cudeyo y Cesto. Gobierno de Cantabria. Santander, 2000.
GÓMEZ PELLÓN, E.: Miseria y desarraigo en un municipio de la Marina de Cantabria. La emigración indiana en la Junta de Voto (1850-1930)". Cuadernos de Trasmiera IV. Pág. 132.
GUTIÉRREZ, C.: Enseñanza de primeras letras y latinidad en Cantabria (1700-1860). Universidad de Cantabria. Santander, 2001
LAHOZ ABAD, P.: "Los modelos escolares de la Oficina Técnica para la Construcción de Escuelas". Historia de la Educación Vol. XII-XIII (1993-94). Pág. 129.
LÓPEZ MARTÍN, R.: "La construcción y creación de escuelas en España". Historia de la Educación. Vol. XVI (1997). Pág. 80.
MAZARRASA MOWINCKEL, K.: Catálogo Monumental de los Municipios de Hazas de Cesto y Solórzano. Centro de Estudios Montañeses. Santander, 1999
ORDIERES, I.: Joaquín Rucoba. Arquitecto (1844-1919).Ediciones Tantín. Colegio de Arquitectos y Excmo. Ayuntamiento de Santander. Santander, 1986. Págs. 75-77.
POLO, J.; ARAMBURU-ZABALA, M.A.; GONZÁLEZ ECHEGARAY, M. C.: El Valle de Soba.
SAZATORNIL, L.: Arquitectura y desarrollo urbano de Cantabria en el siglo XIX. Universidad de Cantabria. Colegio de Arquitectos de Cantabria. Fundación Marcelino Botín. Santander, 1996. Pág.255.
SOJO y LOMBA, F.: Cudeyo (Valdecilla, Solares, Sobremazas y Ceceñas). Publicaciones del Centro de Estudios Montañeses. Patrocinadas por la Excma. Diputación Provincial de Santander, 1946.
SOLDEVILLA, C.: Los movimientos de la población: emigración y exilio. Cantabria. De la Prehistoria al Tiempo presente. Gobierno de Cantabria. Santander, 2001. Pág. 165.
VIÑAO FRAGO, A.: "Del espacio escolar y la escuela como lugar: Propuesta y Cuestiones." Historia de la Educación Vol. XII-XIII (1993-94)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.