Education and Enlightenment. Demonstrations in Cantabria

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-12-2009
Clotilde Gutiérrez García

Abstract

The 18th century has been called the "educating century", given the concern there was in it to address some educational aspects that had been forgotten until then: qualification of teachers, civic and physical education, teaching of practical and useful sciences, education of girls, use of persuasion and rewards rather than punishment, and knowledge of the psychology of the pupil. The aim is to train good citizens, useful to the State and to society. At the end of this process, the individual and collective happiness to which every citizen aspires will be achieved.

How to Cite

Gutiérrez García, C. . (2009). Education and Enlightenment. Demonstrations in Cantabria. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (02), 88–111. https://doi.org/10.35072/CABAS.2009.57.19.019 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 40 | Cabas0205 (Español) Downloads 19

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Enlightenment, Cantabria

References
AGUILAR PIÑAL, Francisco, (1984), “Plan de estudios de Cándido Mª Trigueros”, III Coloquio de Historia de la Educación, Barcelona.
CAPITÁN DÍAZ, A. (1979) Teorías educativas de Jovellanos. Granada,
CONDE DE CABARRÚS, Cartas sobre los obstáculos que la naturaleza, la opinión y las leyes oponen a la felicidad pública. Madrid. P. 121.
DE JOVELLANOS, G. M.“Memoria sobre educación pública o tratado teórico práctico de enseñanza”, en Obras (Vol. XLV de la B. A. E.), Madrid, p. 233.
DEMERSON, PAULA, (1987), Próspera y adversa fortuna de la Real sociedad Cantábrica. Santander
GALINO CARRILLO, Mª A. (1953), Tres hombres y un problema: Feijoo, Sarmiento y Jovellanos ante la educación moderna. Madrid, pp. 123-189.
LABRADOR HERRAIZ, Carmen, (1988). Pascual Vallejo. Ilustrado y reformador de los estudios.
Madrid.
MARURI VILLANUEVA, R. (1990) La burguesía mercantil santanderina 1700-1850. Santander,
MAYORDOMO, A. (1988), “Iglesia, Religión y Estado en el reformismo pedagógico de la Ilustración española”, Revista de Educación, Madrid, p.458.
MESTRE, Antonio, (1968) Ilustración y reforma de la Iglesia. Pensamiento político y religioso de Dn. Gregorio Mayans. Valencia. Mundo intelectual de Mayans. (1978), Valencia. Despotismo e ilustración en España, (1976) Barcelona.
OTERO PEDRAYO, Ramón, (1972) El padre Feijóo. Su vida, doctrina e influencia. Orense.
PESET, M y J.L. (1975) Gregorio Mayans y la reforma universitaria. Valencia.
PRELLEZO GARCÍA, J. M., (2004) Utopía de un indiano lebaniego. La obra pía benéfico-docente de Espinama. Santander.
RODRIGUEZ DE CAMPOMANES. Pedro, (1978), Discurso sobre la educación popular de los artesanos, 1775. Madrid, pp. 21-26.
SARRAILH, J. (1974), La España ilustrada de la segunda mitad del siglo XVIII. México, p. 586.
SAUGNIEUX, J. (1970) Un prélat écleré: Don Antonio Tavira y Almazán (1737-1807). Contributón a l´étude du jansénisme espagnol. Toulouse.
SAUGNIEUX, J. ,(1986) Les mots et les livres. Etudes d´histoire culturelle. Lyon
TUÑÓN DE LARA, Historia de España. VII. Centralismo, Ilustración y agonía del Antiguo Régimen,
VARELA, Julia (1988) “La educación ilustrada o cómo fabricar sujetos dóciles y útiles”. En: Revista de Educación (Madrid), p. 259.
Section
Articles