Playroom: the origins of a play space with its own name

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2010
Natalia Reyes Ruiz de Peralta

Abstract

This article traces the origins of toy libraries as play institutions and their particular development in the 1980s in Spain.
1980s in Spain. The social transformations that Spain has undergone over the last few decades have made the emergence of these spaces, already present in other countries, more than necessary. Thirty years after the first toy libraries opened their doors, we can look back to those initial moments to get to know the essence of this educational institution that is part of the daily life of many families, of today's children.

How to Cite

Reyes Ruiz de Peralta, N. . (2010). Playroom: the origins of a play space with its own name. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (03), 14–28. https://doi.org/10.35072/CABAS.2010.50.40.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 90 | Cabas0302 (Español) Downloads 48

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Playroom

References
AGURRIE, M (1984): La ludoteca del polideportivo municipal de Alcobendas. BOA, Boletín de AETIDE (Asociación Española de Trabajo sobre las Instalaciones Deportivas y el Esparcimiento) 29, 29 – 38 Madrid: AETIDE
BORJA, M (1994). Las ludotecas como instituciones educativas: enfoque sincrónico y diacrónico. Revista interuniversitaria de formación del profesorado (Zaragoza), 19, 19 – 41.
(2000) La ludotecas: instituciones de juego. Barcelona: Octaedro.
BRODIN, J & BJOCK – AKESSON, EVA (1992). Toy Libraries / Lekoteks in a International Perspective. EuroRehab 2, 97 – 102.
CABRERA, M. A. (2005). La crisis de la Modernidad y la Renovación de los estudios históricos. En M. FERRAR LORENZO (ed.), Repensar la historia de la educación. (21 – 52). Madrid: Biblioteca Nueva.
CUENCA, M. (2004). Ocio y formación, hacia la equiparación de oportunidades. Bilbao: Universidad de Deusto
DELGADO, B. (2000). Historia de la infancia. Barcelona: Ariel. FOUCAULT, M. (2007). Arqueología del saber. Madrid: Siglo XXI
FULLAT, O. “Hombre, educación y Juego” en V Congreso Estatal de Ludotecas. Sitges, Barcelona. 1996. Barcelona: ATZAR (Associació de Ludotecàries i Ludotecaris de Catalunya)
GADNER, H. (2000) La educación y el conocimiento de las disciplina.Barcelona: Paidós Ibérica
ILLICH, I. (2006) Némesis médica. En Iván Illich Obras Reunidas Vol. I. México:
LAMATA, R Y DOMIGUEZ, R (2003). La construcción de procesos formativos en educación no formal. Madrid: Nercea.
LÓPEZ GIL, C. /1987) Jugando, jugando… (las ludotecas) Vitoria – Gasteiz: Área de Juventud. Ayuntamiento de Vitoria – Gasteiz.
LÓPEZ MATALLANA, M. Y VILLEGAS, J. Organización y animación de ludotecas. Madrid: CCS.
PÉREZ, A. (2002). Las finalidades de la educación. Madrid: Biblioteca Nueva.
PUIG, T. Y TRILLA, J. (1996) Pedagogía del Ocio. Barcelona: Laertes.
RODRIGUEZ, E. (2001). Neoliberalismo, Educación y Género. Madrid: Ediciones La Piqueta
RODRIGUEZ, J.L Y ESCOFET, A. (2001). Basil Bernstein y la sociología de la educación. El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del s. XXI. (297 – 321). Barcelona: Editorial GRAÓ, de IRIF, S.L.
SOTO, A (2005) Transición y cambio en España, Madrid: Alianza Editorial
TORT BARDOLET, A. (2001). Ivan Illich; la desescolarización o la educación sin escuela. En J. TRILLA (coord.), El legado pedagógico del siglo XX para la escuela del s. XXI. (271 – 296). Barcelona: Editorial GRAÓ, de IRIF, S.L.
VIÑAO, A. (2005). La Historia de la Educación ante el siglo XXI: tensiones, retos y audiencias. En M. FERRAR LORENZO (ed.), Repensar la historia de la educación. (147 – 165). Madrid: Biblioteca Nueva.
Section
Articles