From the recovery of school heritage to teacher training: the Pedagogical Museum of the University of Huelva

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 15-06-2011
Manuel Reyes Santana

Abstract

The Pedagogical Museum of the University of Huelva joins to the institutional initiatives related with the recovery and the diffusion of the school heritage, which are increasingly numerous.

An important part of its activity focuses in contributing to the basic education of teachers, since it is situated in a campus devoted to teacher training. In some way, this peculiarity is one of the features of the museum, when higher education activities related with the educational heritage are still few. This is the reason why it turns necessary to explain the foundations in which the museographic proposal is based.

After this explanation, we describe in brief the collections, as well as the structure of its permanent exhibition. In the same way, we explain some of the activities that this new institution is developing, in relation with the initial teachers training as well as with the remaining educative levels’ centres.

How to Cite

Reyes Santana, M. (2011). From the recovery of school heritage to teacher training: the Pedagogical Museum of the University of Huelva. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (05), 69–88. https://doi.org/10.35072/CABAS.2011.19.67.001 (Original work published December 21, 2023)
Abstract 55 | Cabas0508 (Español) Downloads 32

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

school heritage, teacher training, Pedagogical Museum, University of Huelva, Huelva

References
Dussel, D. (2007). La transmisión cultural asediada. Los avatares de la escuela común en la escuela. Propuesta educativa, núm. 28.
Gonçalves Vidal, D. (2005). Culturas escolares: entre la regulación y el cambio. Buenos Aires: FLACSO.
Padró, C. (2003). La museología crítica como una forma de reflexionar sobre los museos como zona de conflicto e intercambio. En Lorente, J. P. y Almazán, D. (eds.), Museología crítica y arte contemporáneo. Zaragoza: Prensas Universitarias de Zaragoza. Págs. 51-70.
Reyes Santana, M. (2011). Redescubrir la escuela. En preparación.
Reyes Santana, M. y Álvarez Domínguez, P. (2011). Memoria de la escuela. Actividades sobre patrimonio educativo.
Huelva: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Huelva. Ediciones del Museo Pedagógico. En preparación.
Ruiz Berrio, J. (1997). Museos, exposiciones y escuelas. En El hombre y la tierra en la escuela madrileña de principios
de siglo. Catálogo de exposición. Madrid: Universidad Complutense, Facultad de Ciencias de la Educación.
Tyack, D. y Cuban, L. (1995). En busca de la utopía. Un siglo de reformas de las escuelas públicas. México: Fondo de
Cultura Económica.
Viñao, A. (2002). Sistemas educativos, culturas escolares y reformas: continuidades y cambios. Madrid: Morata.
Section
Historical-Educational Heritage Centres