Professional press of teachers in Cantabria (1869-1936)
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This article takes a look at the newspapers and magazines of teaching in Cantabria, in a historical period of political upheaval, which stars in the rise of the press and education as an instrument of progress and social regeneration
This press acted as a vehicle of communication between professionals teaching, dissemination of ideas, administrative information and complaint and claim. History of Education, History of the Press and Social History in these publications is one of its main sources.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Teacher, teaching publication, press, schooling, education
CAMPO ECHEVARRÍA, A. del: Periódicos Montañeses (1808-1908). Cien años de prensa en Santander. Tantín. Santander. 1987.
CHECA GODOY, A.: Aportaciones para un censo de la prensa pedagógica en España. Historia de la Educación. Revista Universitaria. 1987.
CHECA GODOY, A.: Historia de la prensa pedagógica en España. Universidad de Sevilla.
Servicio de publicaciones. 2002.
ESCOLANO BENITO, A.: Leer y escribir en España. Doscientos años de alfabetización. Fundación Germán Ruipérez. Biblioteca del libro. Madrid. 1992.
GONZÁLEZ RUCANDIO, V.: Jesús Revaque. Periodismo educativo de un maestro republicano. Estudio preliminar de Vicente González Rucandio. Servicio de Publicaciones de la Universidad de Cantabria. 2005.
PIZARROSO QUINTERO, A.: Historia de la prensa. Editorial Centro de Estudios Ramón Aneca, S. A. Madrid. 1994.
SAEZ PICAZO, F.: Catálogo de la Hemeroteca Montañesa 1808-1976. Índice de publicaciones montañesas de Santander y su provincia. Santander. 1977.
TAPIA BON, M.: Periódicos y Revistas de Magisterio en Cantabria (1872-1936). Trabajo de suficiencia investigadora dirigido por Virginia Cuñat. Universidad de Cantabria. 1977.
TUÑÓN DE LARA, M., ELORZA, A. y PÉREZ LEDESMA, M.: Prensa y Sociedad en España (1820-1936). Cuadernos para el diálogo. Madrid. 1975.
TURÍN, Y.: La educación y la escuela en España de 1874 a 1902. Liberalismo y tradición. Aguilar. Madrid. 1967.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.