The conservation of Sevillian Heritage andConventual Art through a review of its artistic representation. Development and application of a teaching innovation experience

##plugins.themes.bootstrap3.article.main##

##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##

Published 12-06-2024
Mercedes Molina Liñán

Abstract

This article develops a teaching innovation experience carried out at the Faculty of Fine Arts at the University of Seville during the 2021/2022 academic year. For this project, a proposal related to the patrimonial assessment was raised. Moreover, it was focused on the local context close to the students, that’s to say, both the Sevillian convents and its monasteries.The objective of this project consisted in carrying out a review of the existing artistic creations of the heritage proposed for its analysis. As a consequence, the students made a creative contribution in contemporary language. The results of these investigations were presented at the VI Congreso Jóvenes con Investigadores.

How to Cite

Molina Liñán, M. (2024). The conservation of Sevillian Heritage andConventual Art through a review of its artistic representation. Development and application of a teaching innovation experience. Cabás. International Journal on Historical-Educational Heritage, (31), 247–258. https://doi.org/10.1387/cabas.26071
Abstract 54 | Cabas3114 (Español) Downloads 19

##plugins.themes.bootstrap3.article.details##

Keywords

Teaching innovation, creation, artistic education, heritage conservation, cultural appreciation, heritage documentation

References
Ayuntamiento de Sevilla, Gerencia de Urbanismo (2006). Plan General de Ordenación Urbanística de Sevilla. Excmo. Ayuntamiento de Sevilla. https://www.urbanismosevilla.org/areas/planeamiento-des-urb/pgou-vigente-1
Cortés, J., García, M.J., Zoido, F. (1992). Planos de Sevilla. Colección Histórica (1771-1918). En Planos y Grabados Históricos. Ayuntamiento de Sevilla, Gerencia de Urbanismo. Servicio de Publicaciones del Ayuntamiento de Sevilla y Editorial MAD, S.L. https://www.sevilla.org/urbanismo/planeamiento/UrbanismoHist%C3%B3rico/PlanosYgrabadosHistoriocos.PDF
Freire, P. (2004). Pedagogía da autonomía. Paz e terra.
Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, (s.f.) [página web]. https://www.juntadeandalucia.es/organismos/iaph.html
Molina-Liñán, M. y Zambrana-Vega, M.D. (2022). La valoración patrimonial en etapas educativas preuniversitarias: un proyecto de innovación intercentros. En B. Garrido-Ramos y J.A. Méndez-Martínez (coord.). Educación, ciencia y tecnología del siglo XXI. Proyectos, reflexiones y metodologías. (pp.201-220). Dykinson,
Molina-Liñán, M. (2021). Compases, patios, claustros, jardines y huertos: los espacios abiertos de la estructura conventual femenina de Sevilla. Una propuesta de valorización y conservación patrimonial (Tesis Doctoral Inédita). Universidad de Sevilla.
Molina-Liñán, M., Mosquera-Adell, E., Blasco Ruiz, A. y Pérez Molina, A. (2017). Docencia práctica interdisciplinar. “Aprender haciendo” en ámbito multidisciplinar. En A. Guillén-Riquelme, y M. Guillot-Valdés (Comps.), Fecies 2017. (p. 200). Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC).
Pérez-Cano, M.T. (1993). Patrimonio y ciudad: el sistema de los conventos de clausura en el centro histórico de Sevilla: génesis, diagnóstico y propuesta de intervención para su recuperación urbanística [Tesis doctoral]. Fundación Fondo de Cultura de Sevilla y Universidad de Sevilla.
Pérez de Lama Halcón, J. (1996). Biografía del patio mediterráneo. Permanencia y cambio en la historia del mediterráneo. Escuela Técnica Superior de Arquitectura.
Porlán, R., Vázquez, J., Solís, E., Martín el Pozo, R., Pineda, J.A., Duarte, O., De Alba, N., García, E., Navarro, E., Rivero, A., García, F.F., Feria, A.B. Guerra-Martín, M.D., Fuentes, A., Mora, J.P., Herrera, J.A. (2017). Enseñanza universitaria. Cómo mejorarla. Ediciones Morata.
Urgiles-Rodríguez, B.E. Tixi-Gallegos, K.G. y Allauca-Peñafiel, M.E. (2022). Metodología Steam en ambientes académicos. Dominio de las Ciencias, 8(I), 113-125. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383491
Section
Experiences