The conservation of Sevillian Heritage andConventual Art through a review of its artistic representation. Development and application of a teaching innovation experience
##plugins.themes.bootstrap3.article.main##
##plugins.themes.bootstrap3.article.sidebar##
Abstract
This article develops a teaching innovation experience carried out at the Faculty of Fine Arts at the University of Seville during the 2021/2022 academic year. For this project, a proposal related to the patrimonial assessment was raised. Moreover, it was focused on the local context close to the students, that’s to say, both the Sevillian convents and its monasteries.The objective of this project consisted in carrying out a review of the existing artistic creations of the heritage proposed for its analysis. As a consequence, the students made a creative contribution in contemporary language. The results of these investigations were presented at the VI Congreso Jóvenes con Investigadores.
How to Cite
##plugins.themes.bootstrap3.article.details##
Teaching innovation, creation, artistic education, heritage conservation, cultural appreciation, heritage documentation
Cortés, J., García, M.J., Zoido, F. (1992). Planos de Sevilla. Colección Histórica (1771-1918). En Planos y Grabados Históricos. Ayuntamiento de Sevilla, Gerencia de Urbanismo. Servicio de Publicaciones del Ayuntamiento de Sevilla y Editorial MAD, S.L. https://www.sevilla.org/urbanismo/planeamiento/UrbanismoHist%C3%B3rico/PlanosYgrabadosHistoriocos.PDF
Freire, P. (2004). Pedagogía da autonomía. Paz e terra.
Instituto Andaluz del Patrimonio Histórico, (s.f.) [página web]. https://www.juntadeandalucia.es/organismos/iaph.html
Molina-Liñán, M. y Zambrana-Vega, M.D. (2022). La valoración patrimonial en etapas educativas preuniversitarias: un proyecto de innovación intercentros. En B. Garrido-Ramos y J.A. Méndez-Martínez (coord.). Educación, ciencia y tecnología del siglo XXI. Proyectos, reflexiones y metodologías. (pp.201-220). Dykinson,
Molina-Liñán, M. (2021). Compases, patios, claustros, jardines y huertos: los espacios abiertos de la estructura conventual femenina de Sevilla. Una propuesta de valorización y conservación patrimonial (Tesis Doctoral Inédita). Universidad de Sevilla.
Molina-Liñán, M., Mosquera-Adell, E., Blasco Ruiz, A. y Pérez Molina, A. (2017). Docencia práctica interdisciplinar. “Aprender haciendo” en ámbito multidisciplinar. En A. Guillén-Riquelme, y M. Guillot-Valdés (Comps.), Fecies 2017. (p. 200). Asociación Española de Psicología Conductual (AEPC).
Pérez-Cano, M.T. (1993). Patrimonio y ciudad: el sistema de los conventos de clausura en el centro histórico de Sevilla: génesis, diagnóstico y propuesta de intervención para su recuperación urbanística [Tesis doctoral]. Fundación Fondo de Cultura de Sevilla y Universidad de Sevilla.
Pérez de Lama Halcón, J. (1996). Biografía del patio mediterráneo. Permanencia y cambio en la historia del mediterráneo. Escuela Técnica Superior de Arquitectura.
Porlán, R., Vázquez, J., Solís, E., Martín el Pozo, R., Pineda, J.A., Duarte, O., De Alba, N., García, E., Navarro, E., Rivero, A., García, F.F., Feria, A.B. Guerra-Martín, M.D., Fuentes, A., Mora, J.P., Herrera, J.A. (2017). Enseñanza universitaria. Cómo mejorarla. Ediciones Morata.
Urgiles-Rodríguez, B.E. Tixi-Gallegos, K.G. y Allauca-Peñafiel, M.E. (2022). Metodología Steam en ambientes académicos. Dominio de las Ciencias, 8(I), 113-125. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=8383491
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Open Access
Cabás provides immediate free access to its content on the principle of making research freely available to the public, which encourages greater global knowledge sharing.
Cabás provides unrestricted access to all its content from the moment of publication in this electronic edition.
The publication is free of charge for the authors.